Закон і Бізнес


Префект всемогутній

Президент запропонував позбутися радянського спадку, а нардепи — поділити країну на повіти


Комітет з правової політики порекомендував закон, який передбачає новий територіальний поділ на громади.

№50 (1452) 21.12—27.12.2019
Аліна ПРИШЛЮК
219082

За новим законом, з Конституції приберуть перелік областей, натомість створять громади і округи, а на місцях глава держави призначить своїх людей, які зможуть заблокувати рішення місцевих рад.


Севастополь наш

Аби представити проект змін до Конституції щодо децентралізації влади (№2598), на засідання Комітету ВР з питань правової політики прийшов представник Президента у Конституційному Суді Федір Веніславський. Розповідаючи про майбутній закон, він почав з того, що нинішній територіальний устрій дістався Україні в спадок від Радянського Союзу. «Досі не зрозуміло, чим відрізняється селище від села. Це спадок Радянського Союзу, коли були міста обласного підпорядкування та районного», — повідомив він.

Новий проект цей територіальний устрій осучаснить і нічому не загрожуватиме. Адже він, з одного боку, закріпить децентралізацію, а з іншого — забезпечить оптимальне співвідношення між центральною та місцевою владою. Цього можна буде досягнути завдяки переданню повноважень державних адміністрацій виконавчим комітетам місцевих рад.

Однак, на думку Ф.Веніславського, проект не лише осучаснить територіальний устрій, але й допоможе українському місту Севастополь позбутися російського флоту. «Я розумію, що ви дуже хочете, щоб військово-морська база РФ перебувала у Севастополі, але цього не буде», — дорікнув комусь із членів комітету представник Президента.

Головною новинкою для місцевого самоврядування стануть префекти. Однак Ф.Веніславському довелося відбиватись від критики майже усіх нардепів з інших політичних партій. Адже назва проекту вочевидь не відповідає його суті. Так, не зрозуміло, що охоплює термін «громада» — територію чи людей. Адже голови громад втратять повноваження, а це призведе до юридичної невизначеності на місцях.

Суттєво знизиться статус міст. Нівелюється зміст самоврядування місцевого значення. Префектів наділять надмірними повноваженнями, тому вони будуть загрозою для місцевих громад. Також цей проект, на думку Сергія Соболєва, загрожує територіальній цілісності.

Хоча у пояснювальній записці глава держави стверджує протилежне: чинна модель організації влади на місцях, закріплена у Конституції, зберігає надмірну централізацію влади, ознаки одержавлення місцевого самоврядування, порушує принципи його автономії, повноти, організаційної самостійності, матеріальної та фінансової спроможності. Внаслідок цього місцеве самоврядування фактично підміняється централізованим механізмом державного управління через місцеві державні адміністрації. Такий стан дестабілізує ситуацію в регіонах, негативним чином позначається на їх соціально-економічному становищі.

Політичні дебати та повіти

Член комітету Василь Німченко, який відстоював думку ОПзЖ, скористався обговоренням проекту, щоб подискутувати з екс-президентом Петром Порошенком. Адже, на його думку, Володимир Зеленський просто переписав ідею попередника і подав її на розгляд Верховної Ради як власну. «Це зрада Батьківщини та збиток суверенітету», — запевнив нардеп.

Згадуючи П.Порошенка, він розпочав з ним дискусію, яку перервала очільниця комітету Ірина Венедіктова. «На жаль, Петро Олексійович не зможе вам відповісти, тому перейдімо до обговорення законопроекту», — перевела вона розмову в конструктивне русло. А член комітету Микола Стефанчук сказав: «Окремим членам треба на камеру зафіксувати ключові положення своєї партії».

Втім, протест проти законопроекту висловив член комітету від партії екс-президента Руслан Князевич. Його стривожила не стільки можливість плагіату чи державної зради, скільки зміни меж областей або їх ліквідації. Крім того, він відчув антипатію до слова «округи», адже якщо поділ на райони — це поширена європейська практика, то таке поняття, як «округи», існує лише в Російській Федерації. Також його здивувало, що законопроект не передбачає поділу території на повіти. Хоча дехто запевняв, що повіти — це суто російське поняття, однак, на думку Р.Князевича, було б непогано використати цю старовинну практику.

Він розкритикував фразу «які постійно проживають». На його погляд, вона свідчить про поступки Росії, тому він закликав відкласти розгляд цього проекту і дочекатися альтернатив. Очевидно, Р.Князевич таки сподівається, що якийсь законотворець запропонує і таку форму територіального поділу, як повіт.

Поки що запропонований законопроект не містить інформації про поділ країни на повіти, але передбачає, що територіальні громади матимуть префектів. Теж не дуже українське слово, але із дуже широкими можливостями.

Так, новий намісник здатний написати Президентові подання й тимчасово зупинити повноваження голови громади, ради громади, окружної, обласної ради.

Префекта призначає також Президент, саме йому та Кабінету Міністрів він і підзвітний. Якщо раніше місцеві державні адміністрації були підзвітні також і місцевим радам, а останні могли висловити їм недовіру, то позбутися префекта вони не зможуть.

Зате місцеві ради, навпаки, потрапляють під пильний контроль виконавчої вертикалі: префект може зупинити будь-яке їхнє рішення, якщо воно, на його думку, не відповідає Конституції та створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи національній безпеці. Втім, може самостійно встановлювати правила, які стають обов’язковими для виконання на підзвітній йому території.

Головною відмінністю є таке твердження: територія України складається з громад. Громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України, а кілька суміжних громад становлять округ. Також пропонують прибрати перелік областей, просто вказавши, що держава поділяється на області та округи.

Зрештою, комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді розглянути поданий проект та направити його до Конституційного Суду для одержання висновку про можливість його прийняття. Проте з огляду на висновок КС від 16.12.2019 №7-в/2019 на вул.Жилянській цю ідею з легкістю «поховають», побачивши у нових повноваженнях глави держави загрозу балансу поділу влади.