Закон і Бізнес


Андрій Присяжнюк

Керування транспортом без посвідчення, штрафу і хабара


Помічник адвоката Андрій Присяжнюк, АО «Barristers»

12613

Непоодинокими є випадки накладення грошових стягнень на водіїв, які керували транспортним засобом без водійського посвідчення. Та чи є можливість обійтися без наявного посвідчення водія та уникнути штрафу або хабара у майбутньому? Дане питання регулює законопроект № 9105.


 19 вересня 2018 року до Верховної Ради України внесено законопроект  № 9105 про внесення змін до деяких законодавчих актів для спрощення керування транспортними засобами. Ініціаторами законопроекту стали народні депутати України: Найєм Мустафа-Масі, Геращенко Антон Юрійович, Голуб Владислав Володимирович, Юринець Оксана Василівна, Продан Оксана Петрівна, Заліщук Світлана Петрівна, Різаненко Павло Олександрович, Лещенко Сергій Анатолійович, Маркевич Ярослав Володимирович, Суслова Ірина Миколаївна, Ємець Леонід Олександрович, Сотник Олена Сергіївна, Черненко Олександр Миколайович, Луценко Ігор Вікторович, Пташник Вікторія Юріївна.

Пропонується внести зміни до ч. 1 ст. 126; ч. 1, 2 ст. 265; ст. 265-1; ст. 267 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР) 1984, додаток до № 51, ст. 1122); до ст. 15; п. 1 ч. 2 ст. 16; ч. 2 ст. 52-3 Закону України «Про дорожній рух» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 31, ст. 338).

У запропонованих змінах закріплено можливість водія чітко та зрозуміло назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, повну дату народження та/або номер поліса (договору) (страхового сертифіката "Зелена картка") обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, укладеного в електронній формі, для перевірки поліцейським даних з даними відповідної бази (ч. 1 ст. 126 КУАП).

Відповідно до ч. 9 ст. 15 Закону України «Про дорожній рух»:  «Іноземці, особи без громадянства та водії військових транспортних засобів зобов’язані під час керування транспортним засобом на території України мати при собі посвідчення водія відповідної категорії».

Але у п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону, згаданого вище, зазначено: «У випадку відсутності фото водія у базі даних – мати при собі посвідчення водія або інший документ, що посвідчує особу водія;

на вимогу поліцейського чітко та зрозуміло назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, повну дату народження – для перевірки поліцейським названих даних з відповідною базою;

у випадку відсутності у відповідній базі даних про надане власником транспортного засобу право керування особі-водію – мати при собі реєстраційний документ на транспортний засіб;

у випадках, передбачених законодавством, мати при собі страховий поліс (сертифікат) про укладення договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та у випадку укладення такого договору в електронній формі – назвати номер такого договору для перевірки поліцейським названих даних з відповідною базою;

на вимогу поліцейського прослідувати до найближчого поліцейського відділу у разі відсутності при собі документів, наявність яких вимагається за законом, або відмови назвати на вимогу поліцейського своє прізвище, ім’я, по батькові, повну дату народження, номер укладеного в електронній формі страхового полісу (сертифікату) про укладення договору обов’язкового страхування власників наземних транспортних засобів для перевірки поліцейським названих даних з відповідною базою».

Якщо даний законопроект вступить у силу, він скасує обов’язок водія сплачувати грошове стягнення. На сьогодні, згідно зі ст. 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення, керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред’явила для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб, а також поліса (договору) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти п’яти неоподаткованих мінімумів доходів громадян. До речі, окрім штрафу, співробітник ДАІ має повне право конфіскувати автомобіль. Ситуація в інших країнах щодо штрафу за водіння без прав ідентична. Забудькуватих водіїв чекає правомірне покарання. Так, у Росії мінімальний штраф за керування без прав становить 500 рублів. Обмежитися можна і попередженням. У Білорусі його базова величина становить від 130000 тисяч білоруських рублів. У Польщі ці застережні заходи жорсткіші. Тут швидкісні дороги, і країна лідирує величезною кількістю ДТП у ряді європейських країн. Щоб запобігти таким випадкам у нашій країні і вноситься даний законопроект № 9105.

На сьогодні громадськість у даному питанні розділилася на два табори: за і проти. Існує думка про ризик росту рівня корупції – вимагання хабара, якщо поліцейський «не зможе» відшукати в базі запису про видачу посвідчення, техпаспорт чи страховку. У даній статті наведено думки різних видань, громадських діячів та народних депутатів.

Одним із авторів законопроекту є народний депутат України Наєм Мустафа-Масі, який висловився: «Мы зарегистрировали законопроект № 9105, которым предлагаем упростить систему идентификации водителей транспортного средства. В частности, отменить необходимость водителям носить с собой водительские права, техпасспрот и страховку. Вместо этого предлагается проверять данные водителя-резидента в соответствующих реестрах, как это уже происходит в Грузии, Швеции, Британии, Польше и других странах».

Викладач Харківського державного автодорожнього коледжу, експерт у сфері правил дорожнього руху Ярослав Лепетюк зазначив: «Якщо мотив цих змін, щоб водій не возив з собою паперові або пластикові документи, тоді, може, краще ввести електронні документи, щоб водій пред'являв їх в телефоні. Гаджет у людини завжди з собою. Дати вибір водіям – або в електронному, або в будь-якому іншому вигляді пред'явити права. Це буде набагато зручніше», – вважає експерт.

«У нас проблема в чому: беруть готову модель інших країн і намагаються прийняти у нас. Нам таке не підходить. Потрібно створювати ініціативи, які будуть відповідати нашим реаліям. Крім того, якщо беруть західні моделі, то чому не копіюють різну вартість штрафів для бізнесмена або робочого із заводу? Чому ці закони не копіюються? Усе йде на посилення для водія», – додає Лепетюк.

«З точки зору зручності воно, може бути, і краще. Ізолює водія від штрафу за відсутність документів при собі, а з іншого боку, мені здається, це може розв'язати руки поліцейським. Тому що винесення постанов може відбуватися заочно. Наприклад, патрульний зупинив водія в спірній ситуації: водій вважає, що не порушував, а поліцейський доводить, що порушив. Може виникнути якесь упереджене ставлення поліцейського. Зараз, поки водій документи не пред'явить, він захищений. А так поліцейський пробив автомобіль по базі, звірив фото із зовнішністю водія, виписав постанову. Мені здається, це розв'яже руки поліцейським у плані фальсифікації постанов. Були випадки, коли вже зараз електронні постанови виносили. Чи не давали водієві ні копії, нічого», – підсумовує Лепетюк.

Автоюрист Вадим Володарський вважає, що «якщо законопроект № 9105 грамотно доопрацювати і прописати, які посвідчення підпадають під цей закон, а які треба возити з собою, до якого року випуску, то все буде нормально. Треба просто довести до ладу реєстрацію транспортних засобів».

Правозахисник, фахівець з питань законодавчого гарантування безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв переконаний, що в документі є момент, що потребує виправлення: «У законопроекті йдеться, що на вимогу поліцейського водій зобов'язаний "виразно" і "зрозуміло" назвати своє ім'я і прізвище. Що таке "виразно" і "зрозуміло"? Ці поняття ніяк не визначаються законом, що на практиці може призвести до непорозуміння і конфліктних ситуацій на дорозі. Наприклад, водій може зазвичай назвати свої персональні дані, а поліцейський може не почути або неправильно розчути цю інформацію. До речі, не потрібно забувати, що у деяких людей є дефекти мови. У нормальній ситуації це не спричинить ніяких наслідків. Але, якщо, наприклад, правоохоронець буде недобросовісно ставитися до своїх обов'язків, він може застосувати санкції за те, що водій нібито відмовився "виразно" і "зрозуміло" називати себе. Таке непорозуміння обіцяє водієві відсторонення від керування транспортним засобом, автомобіль на штрафмайданчику, витрати на користування евакуатором, втрату часу, проведеного на штрафмайданчику».

Як вже зазначалося,  потенційне нововведення в Україні вже стало позитивним досвідом в інших країнах, таких як Грузія, Швеція, Велика Британія, Польща тощо.

Можна навести приклад: «Грузія стала першою країною, де водіям під час кермування не потрібно мати при собі водійське посвідчення», – заявив голова грузинського МВС Вано Мерабішвілі. Дані про наявність у водія документів поліція перевіряє за постійно оновлюваними базами через єдину комп’ютерну мережу. З 1 жовтня 2011 року і донині це правило продуктивно та ефективно діє в Грузії.

На прикладі країн вказаних вище, можна зробити висновок, що впровадження даних змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про дорожній рух» ефективно впливає на врегулювання дорожнього руху в країні.

Варто погодитися з думкою, що недоречно брати готові нормативно-правові акти інших країн та копіювати їх до законодавства України, оскільки вони створені та пристосовані до правових систем даних країн. Та це не означає, що не потрібно звертати уваги на методи регулювання, норми та принципи, які діють за кордоном. Слід створити власне законодавство, що буде ґрунтуватися на нормах Конституції України та інших нормативно-правові актах, з урахуванням практики інших держав.

Дані зміни стануть вагомим кроком до встановлення порядку та  справедливості на українських дорогах.