Закон і Бізнес


Віталія Каргова

Особливості розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників у Великій Британії


Віталія Каргова, радник ADERHABER

3445

За останні декілька років стрімко зростає кількість нормативно-правових актів щодо обміну інформацією між країнами, а так само прослідковується тенденція щодо «прозорості інформації». Під цей термін також підпадає розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників (UBO) не лише в країні їх проживання, а також у юрисдикціях структурування/ведення бізнесу.


У 2017 році у Великій Британії внаслідок імплементації Четвертої директиви ЄС про запобігання відмиванню доходів був створений публічний реєстр компаній. Враховуючи активність Великобританії у боротьбі проти відмивання грошей та корупції у «залежних від Корони» та «заморських територіях»,остання прагне підвищити прозорість компаній, які там зареєстровані та ведуть бізнес. Уже П’ятою Директивою ЄС про запобігання відмиванню доходів від 19 квітня 2018 року, яку держави-члени зобов’язані імплементуватиусвоє національне законодавство впродовж18 місяців (тобто до кінця 2019 року), пропонується запровадження відкритих/публічних реєстрів.

Не можна оминути увагою й той факт, що 23 травня 2018 року отримав королівську санкцію, тобто набув чинності, Акт про санкції та запобігання відмиванню грошей, пункт 1 статті 51 в частині 2 якого передбачає, що:

«для цілей виявлення, розслідування або запобігання відмиванню коштів, Державний секретар повинен надати будь-яку розумну допомогу урядам Британських заморських територій, для надання кожному з цих урядів можливості створити відкритий реєстр бенефіціарної власності компаній, що зареєстровані в юрисдикції кожного з цих урядів».

На які ж території буде поширюватись політика Великобританії з запобігання відмиваннюдоходів? Британські заморські території – це, здебільшого, невеликі острови, які опинилися під владою Великобританії врезультаті колоніальної експансії, як, наприклад, Бермудські острови, Гібралтар і території Акротирі та Декелія на острові Кіпр та інші.Найпоширенішими серед цих територій можна вважати Британські Віргінські острови та Кайманові острови, що є відомими здебільшого як місця для реєстрації контрольованих іноземних компаній.

Варто згадати, що в2016 році була досягнута домовленість між Великобританією, шістьма заморськими територіями та всіма залежними від Корони територіями з метою підвищення ефективності довгострокової співпраці правоохоронних органів щодо обов’язкового обміну інформацією про бенефіціарну власність для корпоративних структур та юридичних осіб, зареєстрованих у відповідних юрисдикціях.При цьому, така інформація повинна бути наданою та доступною для правоохоронних органів Великобританії впродовж24 годин або впродовжоднієї години, якщо у запиті щодо такої інформації зазначена терміновість запиту. Крім того, інформація повинна надаватися цілодобово та без вихідних днів.

Станом на лютий 2018 р. Великобританія робила понад 70 запитів для забезпечення доступу до інформації, яка була використана для посилення розвідувальних даних та розслідування незаконного фінансування.

Більшість запитів, поданих до цього часу, були зроблені Національним агентством з питань боротьби зі злочинністю та Службою боротьби з фінансовими махінаціями в особливо великих розмірах,інші правоохоронні органи Великобританії також використовують такий механізм отримання інформації.

Таким чином, враховуючи вимоги Корони в найближчі роки можна очікувати впровадження відкритого реєстру бенефіціарної власності компаній уБританських заморських територіях.

Проте,на відміну від Британських заморських територій, які є підконтрольними уряду Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії, поправка не поширюється на Норманські острови та острів Мен, які знаходяться в особливих конституційних відносинах з Лондоном.