Закон і Бізнес


Посада на додачу до диплома

Новий підхід до навчання майбутнього покоління людей у мантіях суттєво відрізняється від колишніх концептів


Слухачам НШС залишилося подолати останній етап навчання, щоб підтвердити готовність стати суддями.

№22 (1372) 02.06—08.06.2018
Софія КОНДРАТЮК
7272

Майже 300 кандидатів на посади суддів скоро складуть вирішальний іспит і матимуть шанс поповнити лави служителів Феміди. Про пройдений шлях і подальші трансформації у навчальному процесі відзвітували керівники Національної школи суддів і представники міжнародних проектів.


Менше теорії

Вже через місяць слухачі НШС, які мають досвід роботи помічниками суддів, завершать своє навчання і зможуть претендувати на почесне звання судді. Новий підхід до підготовки майбутнього покоління людей у мантіях суттєво відрізняється від колишніх концептів.

Ректор НШС Микола Оніщук на зустрічі зі слухачами зазначив, що відтепер акценти навчання майбутніх служителів Феміди дещо змінилися. Основним завданням викладачів є не тільки сприяння накопиченню теоретичних знань, а й розвиток вмінь і навичок, необхідних для цієї надважливої професії.

За два місяці спеціальної підготовки кандидати взяли участь у 319 тренінгах. Такої концентрації практичних інтерактивних занять у формі тренінгів немає в жодному навчальному закладі, запевнив М.Оніщук.

І, що цікаво, їм запропонували визначити рівень здобутого досвіду. Найвище кандидати оцінили актуальність передбачених у програмі тем. Дійсно, майбутнім суддям викладають інноваційні юридичні курси, зокрема про сферу кіберзлочинів та корупційних правопорушень.

Ексклюзив для слухачів

Для майбутніх суддів було розроблено он-лайн-курси на різноманітну тематику. Багато уваги приділили новій практиці Європейського суду з прав людини, яку судді часто використовують для аргументації того чи іншого рішення. «Свіжі» вердикти ЄСПЛ для слухачів переклали українською і вони вже є у вільному доступі, повідомила координатор проектів ОБСЄ в Україні Олена Лунгол. Між іншим, одним з викладачів курсу із захисту прав людини є представник офіса омбудсмена Ірина Кушнір.

За можливість модернізувати навчальний процес, працювати з електронними ресурсами НШС завдячує українсько-канадському проекту щодо підтримки судової реформи, який допоміг забезпечити установу матеріально-технічною базою.

Але кандидати опановують не тільки юриспруденцію, увагу приділили також прикладним наукам. Нові інтерактивні курси, які розроблялися спільно з канадськими колегами впродовж чотирьох років, присвячені управлінню залою судового засідання та робочим часом, психологічній адаптації. Ці не менш важливі знання неодмінно знадобляться служителям Феміди у подальшому, зауважив керівник українсько-канадського проекту Ігор Осика.

Мабуть, найцікавішим періодом навчання для слухачів стало моделювання судових засідань, коли вони мали змогу побувати з усіх сторін барикад. Саме так, як вважають викладачі, кандидати зможуть закріпити теоретичний багаж знань. Та й самі претенденти всі етапи спеціальної підготовки  проходять не лише задля отримання свідоцтва. Вони прагнуть опанувати таку складну та відповідальну професію, про що свідчить їхня зацікавленість та активність під час занять.

Без сумніву, такі заходи сприятимуть здобуттю досвіду компетентного судді, а не виключно запам’ятовуванню правничих доктрин, як це було раніше.

Золота середина

Центри спеціальної підготовки майбутніх суддів розташовані в чотирьох містах країни. Рекордсменом за кількістю слухачів став Київ: через місяць столична школа випустить 136 правників. На другому місці — Львів (80 учасників програми), у Харкові та Одесі — по 52 та 17 відповідно.

Що стосується успішності, то тут кандидати обрали золоту середину. Майже 85% протестованих під час зрізу знань у першому із шістьох блоків опинились у центрі таблиці результатів. Початковий тест містив запитання щодо суддівської професії та організації діяльності установи. Лише 32 претенденти показали високий рівень, а в нижній частині таблиці опинилося 13 осіб.

Після подальших тестувань ситуація мало змінилася, що принаймні вказує на стабільність. Адже за три місяці навчання слухачам необхідно пройти п’ять підсумкових контрольних оцінювань. Вирішальним стане кінець червня, коли у підсумку вони мають набрати щонайменше 750 балів, аби отримати свідоцтво з прицілом на мантію.

Програма для новачків

Ректор НШС також звернув увагу на те, що нарешті посада тренера школи стає престижною і до спеціальної підготовки вже залучено 267 викладачів, а загалом школа має понад 600 підготовлених суддів-тренерів. Лише одного бажання навчати майбутніх суддів замало. Кожен тренер має пройти спеціальну підготовку. Адже викладачі не читають слухачам тривалі лекції, а проводять інтерактивні тренінги, які потребують абсолютно іншого підходу до процесу.

Нинішня зміна суддівську науку має опанувати під час тримісячного експрес-курсу. Адже слухачі мають достатній досвід роботи помічниками служителів Феміди. А наприкінці серпня розпочне навчання так званий загальний курс, слухачі якого і випробують на собі всі нововведення.

У НШС вже визначилися зі строком підготовки «звичайних» слухачів і встигли попередньо узгодити його з Вищою кваліфікаційною комісією суддів. Програма для новачків триватиме 9 місяців. П’ять з них вони здобуватимуть теоретичні знання, а наступні будуть присвячені стажуванню.

Втім, не важко підрахувати, що наступного випуску доведеться чекати не раніше ніж у травні 2019-го. А до того часу, якщо вірити прогнозам ВККС, у країні не залишиться й половини служителів Феміди з повноваженнями.

 

ПРЯМА МОВА

Микола ОНІЩУК,
ректор Національної школи суддів:

— Спеціальна підготовка здійснюється відповідно до наших уявлень про її зміст і форму. Проведення тренінгів дає можливість удосконалювати окремі навчальні курси, чим і займаються викладачі та тренери школи.

Лише від слухачів залежить, чи скористаються вони наданими перспективами. Після того, як вони одягнуть омріяні мантії, ми забезпечуватимемо їх усіма можливими ресурсами для підвищення кваліфікації.

Адже значущість фігури судді у суспільстві, ступінь довіри до нього постійно спонукає Національну школу суддів покращувати освітню доктрину в широкому сенсі.