Закон і Бізнес


Курс на спрощення чи навпаки?

Нові правила посередництва в працевлаштуванні за рубежем


№13 (1363) 31.03—06.04.2018
Анна ДЕНИСОВА, к.ю.н., адвокат, старший юрист Юридичного бюро Сергєєвих
14055
14055

Складна економічна ситуація в Україні зумовлює щорічне збільшення масштабів трудової міграції. Тож працевлаштування за кордоном стає особливо актуальним, як і посередництво в цьому.


Істотні умови контракту

17 березня поточного року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів від 28.02.2018 №140, якою внесено зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з посередництва у працевлаштуванні за кордоном. Її поява зумовлена необхідністю вдосконалення механізму державного регулювання в цій сфері відповідно до сучасних вимог соціально-економічного розвитку країни, а також потребою в посиленні соціального та правового захисту громадян України, які працевлаштовуються за кордоном.

Новими засобами регуляторного впливу на діяльність суб’єктів господарювання, які надають послуги щодо посередництва в працевлаштуванні за кордоном, стає низка додаткових вимог.

Так, змінами деталізовані відомості, які іноземні роботодавці повинні зазначати в трудовому договорі (контракті), а саме:

про умови праці (у тому числі щодо їх належності й безпечності);

про оплату праці (у тому числі щодо розміру гарантованої заробітної плати);

про відрахування із заробітної плати.

Включено до істотних умов праці надання соціальної та медичної допомоги, здійснення соціального страхування, відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю внаслідок нещасного випадку на виробництві або тимчасової непрацездатності та умов репатріації трудового мігранта.

Усе це має вкрай важливе значення для підвищення захисту прав та законних інтересів громадян України, які працевлаштовуються за кордоном.

Отримання ліцензії

Крім того, оновлено вичерпний перелік документів, які подаються для отримання ліцензії. Зокрема:

визначено, що інформація про перелік суден, якими володіє, користується на інших законних підставах та/або екіпажами яких керує (екіпажі для яких постачає) іноземний роботодавець, повинна бути завірена саме іноземним роботодавцем, що позбавляє іноземного посередника права завіряти цей документ;

уточнено, що інформація про перелік суден, якими володіє, користується на інших законних підставах та/або екіпажами яких керує (екіпажі для яких постачає) іноземний роботодавець, подається тільки в разі посередництва в працевлаштуванні на судні;

визначено, що невід’ємним додатком до зовнішньоекономічного договору (контракту) про надання послуг щодо посередництва у працевлаштуванні за кордоном є завірений іноземним роботодавцем проект трудового договору (контракту), який викладається українською мовою чи мовою, яка використовується в державі перебування, та який повинен містити зобов’язання, взяті на себе іноземним роботодавцем, та інформацію про умови праці.

Вимоги щодо кадрів

До того ж у штаті ліцензіата має числитися принаймні один працівник із вищою юридичною освітою, оформлений відповідно до законодавства. У разі відсутності такого працівника ліцензіат повинен укласти договір про юридичне обслуговування.

Унесено незначні зміни до форми журналу єдиного обліку клієнтів і відомостей про місце провадження діяльності.

Визначені строки зберігання окремих документів чи їх копій. Так, договір (контракт) про надання послуг щодо посередництва в працевлаштуванні за кордоном повинен зберігатися протягом трьох років після закінчення його строку дії. Стільки ж часу має зберігатися копія трудового договору (контракту), укладеного між клієнтом ліцензіата й іноземним роботодавцем.

До обов’язків ліцензіата додано наявність власного веб-сайту та ведення діяльності тільки в нежитловому приміщенні.

Порушений баланс

Проте з огляду на перелік зазначених інструментів нові правила, на жаль, не забезпечують балансу інтересів держави, громадян та суб’єктів господарювання. Як наслідок, посилення вимог до цього виду діяльності може призвести до прямих фінансових витрат.

Нові ліцензійні умови зумовлять витрати, пов’язані з аналізом законодавства, облаштуванням оргтехнікою та утриманням нежитлового приміщення, створенням веб-сайту, а також найманням у штат працівника з вищою юридичною освітою або укладенням договору про юридичне обслуговування.

Як зазначають розробники, зміни до ліцензійних умов спрямовані на захист прав та законних інтересів громадян України, які мають намір легально працювати за кордоном. Крім того, нові норми повинні запобігти випадкам шахрайства у сфері посередництва в працевлаштуванні за кордоном та стати ще одним кроком у протидії торгівлі людьми.

Наскільки нові правила позитивно вплинуть на якість і безпечність наданих послуг — покаже час. Утім, з огляду на інтереси держави, очевидно, такий засіб регулювання, як ліцензування, не повинен створювати перепон для розвитку суб’єктів господарювання, штучно обмежуючи доступ на ринок, процедурно й фінансово ускладнюючи можливість законно розпочати та проводити цю діяльність.