Закон і Бізнес


Пропозиція «медичні 150»

Чи можливо перейняти ідею реформування медичної освіти для юридичних вишів


Фото: www.medvestnik.by

29.01.2018 13:50
Ольга ОСІНСЬКА, державний експерт експертної групи з правової освіти Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України
18213

Сьогодні в Україні активно провадиться реформування вищої освіти. Найближчим часом радикальних змін можуть зазнати студенти правничих закладів вищої освіти.


Так, Міністерство освіти і науки України пропонує впровадити тестування студентів на загальні навчальні компетенції. Також пропонується утворити наскрізну магістратуру, на якій навчатимуться ті, хто в майбутньому планує стати суддею, прокурором, адвокатом або нотаріусом. Проте не тільки здобувачі юридичної освіти стикнуться зі змінами, адже в сфері реформування медичної освіти теж запропоновані певні заходи, націлені на підвищення якості медичної освіти. Загалом реформування юридичної та медичної освіти провадиться з метою поліпшення якості навчання. Отже, розглянемо, чи можливо застосувати певні «медичні» ідеї для студентів-правників.

У 2017 році перед початком вступної кампанії до вищих навчальних закладів України з’явилася пропозиція допустити до конкурсу на медичні спеціальності тільки тих, у кого результат ЗНО буде не менше ніж 150 балів за кожний сертифікат. Це нововведення мало стосуватися всіх абітурієнтів, незалежно від форми навчання та того, за рахунок державного бюджету чи за кошти фізичних чи юридичних осіб воно здійснюється. В Міністерстві освіти і науки України вважають, що студент, який хоче стати висококваліфікованим фахівцем, має бути особливо вмотивованим. Тому пропозиція обмежити вступ до медичних вишів тим, хто набере менше 150 балів за кожний предмет, виявляється доволі логічною.

Ідея з введенням в медичних вишах порогового балу ЗНО 150, який насправді не є занадто високим, полягає у тому, що абітурієнт має докласти певних зусиль для того, щоб скласти тести більш-менш гідно. Зараз, на жаль, майже кожний студент, як би погано він не склав ЗНО, має можливість вступити до вишу якщо не за державним замовленням, то на контрактній основі. Таким чином, абітурієнти розслаблюються, знаючи, що в будь-якому разі отримають вищу освіту. Але так не має бути. Усі студенти повинні відчувати, що отримали своє місце у закладі вищої освіти через власні знання та наполегливість у навчанні. Саме це дає можливість допустити у виш тільки тих, хто має мотивацію для подальшого навчання та роботи.

Крім того, такий захід дозволить відразу «відсіяти» студентів з критично низьким рівнем знань, що позитивно вплине на навчальний процес у виші. Зрозуміло, що наявність в групі дуже слабких студентів гальмує процес викладення матеріалу іншим. Це значить, що сильні студенти замість того, щоб розвиватися та у позитивному сенсі конкурувати один з одним, будуть фактично деградувати.

До того ж неможливо ігнорувати той факт, що студенти, які погано навчаються, найчастіше не можуть самостійно скласти сесію, тому намагаються вирішити це питання шляхом неформальних платежів викладачам. Отже, недопущення критично слабких абітурієнтів до вступу у заклад вищої освіти може знизити кількість випадків корупції.

Слід також зазначити, що сьогодні в Україні існує дуже багато вищих навчальних закладів, які для того, щоб уникнути закриття, набирають студентів з будь-яким рівнем знань. Так відповідно до інформації, наданої Державною службою статистики України за 2016-2017 рік, в Україні існує 287 ЗВО ІІІ та ІV рівня акредитації, у той час як загальна кількість університетів Великобританії становить 160, а Швеції – 48.

Безперечно, кількість студентів та закладів вищої освіти корелює з якістю освіти. Простіше кажучи, неможливо однаково якісно викладати матеріал та перевіряти його засвоєння у 100 та у 50 студентів. Вказана ситуація потребує негайного вирішення, проте особливої гостроти це питання набуває серед студентів медичних та юридичних вишів, адже саме ці професії є найбільш відповідальними з точки зору впливу на людське життя.

Враховуючи викладене, слід проаналізувати можливість введення порогу в певну кількість балів ЗНО для вступників у юридичні заклади. Вважається, ідея з «медичними 150» має бути реалізована дещо в іншому вигляді. Так, за пропозицією МОН для вступників у медичні виші, абітурієнт має дістати не менше 150 балів за кожний предмет, що складається для вступу. Проте, можливо, слід встановити середній бал усіх сертифікатів, який буде пороговим для вступу. Так, якщо, наприклад, студент отримає 149 балів з української мови та 151 балів з іншого предмету, він все одно набере необхідну кількість балів.

Безумовно, ідея з введенням порогового балу ЗНО для вступників у юридичні виші потребує детального аналізу та обговорень з тим, щоб уникнути можливих негативних наслідків, проте, можливо, такий крок сприятиме позитивному просуванню реформи правничої освіти.

Також важливо розуміти, що «відсікання» слабких вступників до вишу шляхом введення порогового балу ЗНО не може бути єдиним засобом підвищення якості освіти. Якісна освіта потребує постійної відповідальності як з боку студентів, так і з боку викладачів, тому проміжне тестування в форматі ЗНО, яке може бути введене на другому курсі навчання, забезпечить належний контроль рівня знань та формуватиме відповідальне ставлення до навчання.

Закон і Бізнес