Закон і Бізнес


Дискримінація у визнанні

Служителям Феміди слід повернути право на державні нагороди


Наразі нагороджують лише суддів у відставці. На фото: урочистості з нагоди присвоєння судді Апеляційного суду м.Києва у відставці Світлані Стрижко почесного звання «заслужений юрист України».

№40 (1338) 21.10—27.10.2017
Сергій ЧВАНКІН, голова Київського районного суду м.Одеси, голова ГО «Асоціація слідчих суддів Ук-раїни»
111713
111713

Законодавча заборона відзначати працюючих суддів державними та будь-якими іншими нагородами є дискримінаційною. Тож Асоціація слідчих суддів пропонує внести відповідні зміни до профільного закону. Першим кроком стало звернення до колег задля отримання пропозицій та зауважень щодо ініціативи.


Без стимулу до заслуг

Як відомо, у новій редакції закону «Про судоустрій і статус суддів» (ч.9 ст.56) закріплено норму, відповідно до якої суддя до звільнення з посади або припинення його повноважень не може бути нагороджений державними, а також будь-якими іншими нагородами, відзнаками, грамотами. «Суддя може бути нагороджений державними нагородами лише за проявлену ним особисту мужність і героїзм в умовах, пов’язаних із ризиком для життя».

Загалом правове заохочення — це особливий засіб позитивного впливу на поведінку людей з метою породження й підтримки суспільно значущої активності. У результаті винагороджується заслужена поведінка суб’єкта й реалізується взаємний інтерес особи, суспільства та держави. Нагородження — це позитивна оцінка заслуг, схвалення, винагорода й водночас заохочення, що діє як стимул до заслуг. Нагородження є відзначенням за щось (заслужене в минулому) і стимулом до (ще не заслуженого в майбутньому).

Державні нагороди законодавчо визначені як «вища форма» чи «вид відзначення громадян за видатні заслуги перед державою у різних сферах суспільної діяльності», зокрема «у розвитку економіки, науки, культури, соціальної сфери, захисті Вітчизни, охороні конституційних прав і свобод людини, державному будівництві та громадській діяльності, за інші заслуги перед Україною».

Об’єктивні заслуги

Об’єктом заслуг суддів є окремі цінності право- і державотворення, судівництва як професійної юридичної діяльності. Істотною є та обставина, що маються на увазі заслуги саме перед державою. З-поміж формально визначених заслуг (які можна вважати цінностями), зазначених у нагородних актах, указуються такі, як «розбудова правової держави», «захист конституційних прав і свобод громадян», «багаторічна сумлінна праця», «високий професіоналізм», «законність і правопорядок».

Об’єктивною стороною заслуг, зовнішнім їх проявом є значимість дій суддів, що зазвичай офіційно характеризується як «вагомий особистий внесок» (наприклад у «розбудову правової держави, захист конституційних прав і свобод громадян, зміцнення законності і правопорядку», «в утвердження конституційної юрисдикції в Україні»).

На практиці вітчизняні судді раніше відзначалися різними видами державних нагород. Найчастіше — почесним званням «заслужений юрист України» (456 разів) та орденом «За заслуги» (118). Рідше — орденом княгині Ольги ІІІ ступеня (23), орденом князя Ярослава Мудрого (21). Найрідше — орденом Богдана Хмельницького.

Жоден суддя не був удостоєний вищого ступеня відзнаки в України — звання «Герой України», орденом Свободи (запроваджено 10 квітня 2008 року).

За поданням РСУ

Сьогодні державними нагородами в Україні відзначаються народні депутати, прокурори, працівники Служби безпеки, Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції, державні службовці всіх рівнів. І ні в кого цей факт не викликає негативної реакції, ніхто не вбачає в такому нагородженні проявів корупції чи конфлікту інтересів.

Водночас закон забороняє нагороджувати служителя Феміди навіть почесною грамотою з нагоди Дня працівників суду (15 грудня) чи Дня юриста (8 жовтня). Тому АССУ має намір звернутися до Верховної Ради з пропозицією про вилучення ч.9 зі ст.56 закону «Про судоустрій і статус суддів».

Ми пропонуємо закріпити право на нагородження суддів за Радою суддів як органом суддівського самоврядування. Також слід передбачити можливість відзначення суддів державними нагородами Президентом лише за поданням РСУ.

Вказана ініціатива не суперечить висновкам Венеціанської комісії. Адже нагородження відбуватиметься в межах діяльності органів суддівського самоврядування.

P.S. Свої пропозиції та зауваження із цього питання можна направляти на адресуасоціації або редакції «ЗіБ».