Закон і Бізнес


Керівник юрвідділу «Лореаль Україна» Ірина Кравцова:

«У нашій державі досить багато бюрократичних процесів, що ускладнюють роботу бізнесу»


Керівник юрвідділу ТОВ «Лореаль Україна» Ірина КРАВЦОВА: Мій найстрашніший кошмар — час, коли юристів замінять роботи.

№39 (1337) 14.10—20.10.2017
ЮРІЙ ІВАНОВ
9670

Сьогодні бізнес в Україні стикається з багатьма труднощами. Компаніям доводиться постійно шукати нові напрями та методи розвитку, щоб утриматися на плаву. Як вони цього досягають? Яку роль на сьогодні відіграє юридичний департамент компанії? Які завдання перед ним ставить керівництво? Чи має ринок парфумерної продукції в нашій країні свої особливості з точки зору законодавчого регулювання та судових спорів? Про все це «ЗіБ» запитав у керівника юридичного відділу ТОВ «Лореаль Україна» Ірини КРАВЦОВОЇ.


 «Косметична сфера потребує більш чіткого нормативного регулювання»

— Пані Ірино, чи має ринок парфумерної продукції в Україні свої особливості з точки зору законодавчого регулювання та судових спорів?

— Звісно, регулювання цього ринку відрізняється від законодавчих процесів у Західній Європі. Не є таємницею, що в нашій державі досить багато бюрократичних процесів, що ускладнюють роботу бізнесу. Однак останнім часом ми спостерігаємо позитивні зміни та спрощення процедур, які не тільки допомагають бізнесу, а й демонструють, що Україна дійсно докладає зусиль для інтеграції в ЄС. Наприклад, кілька років тому були відмінені, як ми їх називаємо, «озонові» листи. Це роз’яснення стосовно наявності або відсутності в товарах речовин, що руйнують озоновий шар.

— Як ви оцінюєте стан нормативного регулювання галузі? Чи є прогалини й чи намагається підприємство їх усунути? Яким чином?

— Вважаю, що законодавча база стосовно косметичної та парфумерної галузей досить застаріла та потребує змін. Нормативно-правові документи, прийняті в 1990-х роках, уже втратили актуальність і морально застаріли, а бізнес-реалії сягнули далеко вперед завдяки технічним та технологічним процесам.

Косметична сфера потребує більш чіткого нормативного регулювання. На законодавчому рівні мають бути розрізнені вимоги не тільки до харчових і нехарчових продуктів, а й до кожної окремої категорії товарів, наприклад косметичної продукції, побутової техніки, одягу та ін. Такі вимоги повинні прописуватись у спеціальних нормативних документах, які неодмінно мають використовувати й органи контролю, котрі сьогодні, як показує практика, посилаються тільки на загальне законодавство. Прийняття таких документів саме для нашої галузі не лише полегшить життя бізнесу, а й більш якісно захистить права та інтереси споживачів.

— Можете навести конкретні приклади?

Так, було відмінено профільний ДСТУ, але технічний регламент досі залишається на стадії обговорення. До того ж досить часто законодавчі норми суперечать одна одній. Наприклад, коли діяв ДСТУ, його норми суперечили закону «Про захист прав споживачів», зокрема ст.15. Розробляючи пакування товару, підприємства брали за основу ДСТУ як вузькоспеціалізований нормативно-правовий акт, що встановлював вимоги до оформлення упаковки саме косметичної та парфумерної продукції, у той час як контролери з Держпродспоживслужби при проведенні перевірок у роздрібних точках ігнорували ДСТУ та керувалися тільки ст.15 згаданого закону.

Крім того, ми є членами Європейської бізнес-асоціації та асоціації «Парфумерія та косметика України», де постійно обговорюємо складні питання та проекти відповідних нормативних документів.

«У компанії працюють тільки 2 юристи»

— Які завдання насамперед ставляться перед юридичним департаментом? Вистачає кадрів для їх вирішення чи доводиться залучати зовнішніх консультантів?

— На мій погляд, роль юриста полягає в захисті та збереженні юридичної, етичної, фінансової цілісності та репутації підприємства. Корпоративний юрист є тим вектором, який направляє топ-менеджерів у прийнятті стратегічних рішень.

Стратегічними цілями нашого юридичного відділу є виконання корпоративних та бізнес-планів підрозділів, підвищення ефективності та розширення можливостей відділу, які дозволяють побудувати оптимальне партнерство із зовнішніми консультантами.

Звісно, у нас є зовнішні юридичні радники, до яких ми час від часу звертаємося. Хоча в компанії працюють тільки 2 юристи, намагаємося вирішувати питання самотужки, адже краще знаємо нюанси нашого бізнесу, а радникам передаємо виключно питання, розв’язання яких потребує вузькоспеціалізованих знань, наприклад в антимонопольній чи податковій сферах.

— Як відбувається відбір таких консультантів? Що приємно вразило або розчарувало під час роботи з ними?

— Консультантів обираємо шляхом проведення тендерів, які відбуваються прозоро та в кілька етапів. До участі запрошуються юрфірми, які займають перші позиції в незалежних міжнародних рейтингах. Ключовими показниками при виборі юрфірми є оперативність, якість надання послуг та вартість. Юрфірми також мають відповідати духу нашої компанії, поділяти з нами соціальні цінності та мати високі стандарти професійної етики.

Що мене вразило? Мабуть, те, що в Україні є юристи — професіонали своєї справи. Викликає захоплення їх відданість справі, а також те, наскільки вміло та з якою наснагою вони вирішують складні питання. Такі юристи чесно досягають позитивних результатів, тим самим показуючи, що міжнародні компанії можуть сміливо розвивати в Україні свій бізнес.

Що розчарувало? Мабуть, нічого, адже ми не співпрацюємо з юрфірмами, які навіть теоретично можуть розчарувати. Впевненість у діях та рішеннях наших радників та довіра є основою взаємного успіху.

«Автоматизація значно зменшує кількість залучених працівників»

— Як організована взаємодія з органами контролю? Які саме перевірки завдають найбільше клопоту?

— Останнім часом спостерігаємо «потепління» в ставленні органів влади до бізнесу. Вони стають більш орієнтованими на розвиток бізнесу та залучення нових інвестицій. До того ж у держслужбу приходять люди з бізнесу, які розуміють усі відповідні процеси.

Крім цього, позитивним є й запровадження нових механізмів, наприклад електронного документообігу та звітування. Автоматизація значно зменшуює кількість залучених працівників та витрачений час на перевірки.

«Для юриста важливо не тільки мати ґрунтовні знання»

— Яке найважче професійне рішення вам доводилося приймати за свою кар’єру?

— Я дуже люблю справу, якою займаюсь. А займатися улюбленою справою в компанії-мрії — це цілковитий рай. Коли працюєш у такій атмосфері та ще й з професіоналами, всі ситуації долаються легко. Якщо все ж таки виникає складне питання, то сприймаю його як пазли, котрі необхідно правильно скласти в одну картину. А якщо не виходить знайти необхідний елемент, то моя команда, колеги та керівники завжди прийдуть на допомогу, за що я їм безмежно вдячна. Тому не можу виділити якісь ситуації, коли мені доводилося приймати важкі рішення.

— Який ваш найстрашніший правничий кошмар?

— Мабуть, мій найстрашніший кошмар — час, коли юристів замінять роботи.

— Що потрібно юристові, аби стати частиною вашої команди? Які якості в кандидаті цінуєте найбільше?

— Для юриста важливо не тільки мати ґрунтовні знання законодавства, а й вміти використовувати їх, мати логічне мислення та бачення ситуації на 360 градусів. Якщо юрист не має такого бачення чи логічного мислення, він не зможе якісно оцінити ситуацію та знайти шляхи розв’язання проблеми, а це загрожує негативними та безповоротними наслідками. Крім того, дуже важливо, щоб кандидат розділяв з нами дух і бачення компанії та принципи роботи юридичного відділу.

«Юридична освіта має докорінно змінитися»

— Ваші враження від сучасної системи вищої юридичної освіти? Чи потрібна студентам більш вузька спеціалізація, як-от: інтелектуальна власність, господарський процес, комерційний арбітраж?

— Вважаю, що система юридичної освіти має докорінно змінитися, і це стосується не тільки поділу на вузьку спеціалізацію. Як на мене, неприйнятним є те, що на лекціях студентам дають теоретичний матеріал, який вони можуть самостійно прочитати, а на практичних заняттях замість вирішення практичних завдань студенти переказують прочитане вдома. Це застаріла радянська система освіти, яка в сучасному світі не може існувати.

На юридичних факультетах мають бути такі обов’язкові предмети, як логіка, риторика, а також хоча б базові курси з економіки, менеджменту, маркетингу. Адже зараз, щоб бути успішним юристом, недостатньо мати лише юридичні знання. Потрібно вводити та розвивати курс із диджитал та ІТ-права. Всі іспити з юридичних предметів мають бути усними. Магістратура обов’язково повинна ділитися за принципом вузької спеціалізації.

«Зібрали речі та іграшки для малят»

— Компанія бере активну участь у соціальних проектах («Краса для всіх», що орієнтується на жінок, які постраждали від домашнього насильства, Citizen Day — День соціальної відповідальності). Чи здійснюється юридичний супровід таких заходів і в чому він полягає?

— Так, ми прагнемо не тільки створювати якісні продукти та нести красу у світ, а й підтримувати тих, хто цього потребує, показуючи, що краса може бути і в діях. Дійсно, «Лореаль Україна» вже реалізувала кілька соціальних програм, і ми не збираємося зупинятися на цьому. Думаю, вже найближчим часом утілимо в життя нові ідеї.

Юридичний відділ є невід’ємною частиною реалізації проектів, крім того, ми беремо активну учать у різних заходах. Так, у рамках Citizen Day разом з колегами прибирали київські парки, пляжі, зоопарк, саджали нові рослини, їздили в село й допомагали людям похилого віку по господарству. Цього року — відділ персоналу, який керує цим проектом, організував поїздку в дитячий будинок, де ми прибирали територію, білили дерева, встановили тарзанку. Також зібрали речі та іграшки для малят і привезли різноманітні ігри та речі для hand made.

Щодо проекту «Краса для всіх». Ми співпрацюємо із соціальною організацією, яка відбирає для проекту жінок. Компанія «Лореаль» організовує для таких жінок навчання перукарської майстерності, які проходять із залученням наших провідних фахівців відділу професійної косметики та на базі нашої продукції. Жінкам, які пройшли навчання та успішно склали іспити, видаються сертифікати про проходження курсу. Крім того, на фінальний іспит ми запрошували власників салонів краси, які не тільки оцінювали роботи наших учениць, а й мали змогу запросити на роботу. Це був перший проект, який пройшов надзвичайно успішно, доказом цього є те, що 50% жінок працевлаштовано відразу після випуску.

Юридичний відділ надавав допомогу в реалізації проекту «Краса для всіх», оскільки потрібно було укласти договори з організаціями, та консультував нашого директора з корпоративних комунікацій, який безпосередньо керує цим проектом.

«Кожен має займатися своєю справою»

— З якими проблемами найчастіше стикаєтеся в судах? Якби була така можливість, що виправили б у процесуальних нормах?

— Компанія «Лореаль» чесно веде свою діяльність та дотримується законодавства, тому в нас досить рідко виникають судові спори. Ще одним фактором є розсудливі менеджерські рішення та партнерські відносини з клієнтами та постачальниками.

— Яке ставлення до судової реформи й монополії на представництво адвокатами в судах? Чи мають ваші юристи адвокатські свідоцтва?

— Моє ставлення двояке, але швидше підтримую таку реформу. Вважаю, що кожен має займатися своєю справою. Юристи, які представляють інтереси в судах, повинні досконало знати не тільки загальне, а й процесуальне законодавство. Інше питання, що робити інхауз-юристам, які займаються судовими справами на підприємстві? Для них має бути запроваджений спрощений механізм отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю з відміткою, що така особа може представляти інтереси виключно юридичних осіб. Також мають бути встановлені помірні тарифи на ведення окремих справ фізичних чи юридичних осіб — благодійних організацій та пільгових категорій громадян, наприклад пенсіонерів, багатодітних родин. Можливо, потрібно для кожного адвоката (крім інхаузів) визначити квоту на обов’язкову кількість щорічних «пільгових» справ.

Жоден юрист нашого відділу не має свідоцтва. І поки що це в наші плани не входить.

— Якщо згадати відомий вірш про те, чим пахнуть ремесла, то як пахне представник юридичної професії?

— В «Лореаль» юристи пахнуть французьким шармом з українським присмаком і неодмінно парфумами, виробленими нашою компанією.