Закон і Бізнес


Керуючий юридичним та комплаєнс-напрямом ТОВ «Філіпс Україна» Анна Жарова:

«Вести бізнес чесно в Україні можна, хоча це іноді нелегко»


Анна Жарова: «Вести бізнес чесно в Україні можна, хоча це іноді нелегко»

№35 (1333) 16.09—22.09.2017
Юрій ІВАНОВ
10917

Нині Україна переживає не найкращі часи як в економічній, так і в політичній площині. Продовжується реформування всіх сфер нашого життя, зокрема судоустрою. Тож із чим сьогодні доводиться стикатися бізнесу та які завдання стоять перед юристами? По відповіді на ці запитання «ЗіБ» звернувся до керуючого юридичним та комплаєнс-напрямом ТОВ «Філіпс Україна» Анни ЖАРОВОЇ.


 «З колегами неформально обговорюємо важливі питання»

— Пані Анно, які завдання стоять перед юридичним департаментом вашого підприємства? Яке майбутнє в корпоративного юриста?

— Юридичний департамент здійснює повну підтримку бізнесу — від погодження й архівування договору до представництва в суді та органах державної влади. Звісно, у компанії «Філіпс» є надійні зовнішні юридичні партнери, з якими ми співпрацюємо щодо податкових спорів і певних проектів. Проте поточну роботу виконуємо власними силами.

Одне з наших ключових завдань — виявлення потенційних ризиків і управління ними, адже завжди простіше попередити пожежу, ніж потім гасити її. Із цією метою ми організовуємо різного роду неформальні заходи, наприклад Legal Breakfast. Це коли ми з колегами неформально обговорюємо важливі питання. Намагаємося бути в курсі і використовувати кожну можливість дізнаватися більше про бізнес-процеси, оскільки відповідаємо не тільки за юридичні питання, а й за напрям compliance (відповідність бізнес-процесів глобальним правилам введення бізнесу Philips).

Майбутній корпоративний юрист? Вважаємо, що концепція Legal Business Partner уже застаріла. З розвитком інформаційних технологій, створенням різних ботів, додатків та інструментів уже через кілька років рядового юридичного радника замінить технологія. Тому необхідно бути більше, ніж просто партнером по бізнесу, брати на себе більше функцій, не розділяти окремо себе і бізнес, а бути самим бізнесом. Це наше бачення і наша філософія.

Ми не зупиняємося на юридичних аспектах і намагаємося задовольняти інші потреби бізнесу. Наприклад, представляємо Philips в Європейській бізнес-асоціації, ведемо активну роботу над законопроектами і прагнемо працювати на випередження, не допускати виникнення проблем. Варто визнати, що це не завжди вдається в наших реаліях, але треба ставити амбітні цілі, щоб досягати більшого.

«Проекти мотивують і надихають кожного з нас»

— Вам вистачає консультантів? Чи залучаєте сторонніх? І якими якостями та вміннями вони мають володіти?

— Зовнішніх партнерів обираємо разом з глобальною командою. Звісно, це професіонали, які знають наш ринок дрібної побутової техніки і його проблеми. Наші зовнішні юристи віддані ідеям інноваційних змін у юриспруденції, як і ми. Коли клієнт і зовнішній партнер мають спільне бачення, це позитивно впливає на їхню співпрацю.

— Загальновідомий факт, що робота повинна приносити не тільки матеріальне, а й моральне задоволення. Як Philips мотивує своїх працівників для досягнення найвищих результатів?

— Ми це робимо різними способами: це і можливість безкоштовно покращити англійську, медичне страхування, мотиваційні подорожі командою. Також Philips заохочує своїх співробітників вести здоровий спосіб життя і створює всі умови для цього. Кожного тижня в офісі працівників пригощають сезонними фруктами, адже вітаміни потрібні нам для здоров’я та сильного імунітету. Два рази на тиждень співробітники мають можливість займатися йогою за рахунок компанії. Крім іншого, для всіх діє програма Healthy & Life Style. Вона розрахована на один рік. До неї залучені два фітнес-тренери і дієтолог, які дають індивідуальні поради учасникам програми. Два рази на місяць тренери організовують спільні тренування. Це можуть бути заняття на воді на САПах, або кросфіт, або велопрогулянка. Це все робиться для того, щоб кожен з нас спробував різні види спорту і вибрав прийнятний для себе. Між іншим, це ще й відмінний спосіб спілкування поза офісом. Такі проекти мотивують і надихають кожного з нас.

Наприклад, мене це спонукало до створення проекту Legal Summer School. Його мета — поглибити загальні правові знання співробітників. Протягом цього літа ми збиралися після роботи зі всіма охочими й обговорювали різні теми: захист прав споживачів, договірне, сімейне право та інші питання. Мені було надзвичайно приємно бачити готовність колег присвятити свій власний час юриспруденції та їх зацікавленість отримати знання про свої права та обов’язки.

«Маємо справу з ринковим наглядом»

— Ваші враження від сучасної системи вищої юридичної освіти? Чи потрібна студентам більш вузька спеціалізація, як-от: інтелектуальна власність, господарський процес, комерційний арбітраж тощо?

— Я закінчила університет 7 років тому і сподіваюсь, що в системі вищої юридичної освіти за цей час відбулися зміни. Коли вчилася, мені не вистачало практичних занять, тому на останніх курсах пішла працювати стажером у міжнародну FMCG-компанію. Тож зараз заохочую і всіляко підтримую студентів, які хочуть поєднати роботу і навчання.

— Як організовуєте взаємодію з органами контролю. Хто ще, крім податківців, найчастіше приходить до вас з перевірками?

— Взаємодія з органами контролю відбувається виключно в правовому полі, для Philips це один із ключових принципів ведення бізнесу. Найчастіше маємо справу з ринковим наглядом, після перевірок зустрічаємося в судах і виграємо справи. В цілому компанії на ринку електронної техніки відзначають слабкий рівень інспекторів ринкового нагляду, особливо в регіонах. Остання судова справа щодо результатів перевірки ринковим наглядом була з приводу відсутності перекладу ТМ Philips українською мовою. Інспектори знехтували положеннями ст.26 закону «Про засади державної мовної політики», які чітко вказують, що знаки для товарів і послуг наводяться в тому вигляді, в якому їм надана правова охорона в Україні відповідно до закону. Торгова марка та комерційне найменування Рhilips є добре відомими у світі. Будь-який переклад знаків для товарів і послуг, комерційних найменувань та зареєстрованих торгових марок уводитиме в оману споживачів наших товарів та представлятиме нашу продукцію як підроблену. Зазначу, що справу ми виграли, але змарнували час, який могли витратити на компанію і внутрішнього клієнта.

Варто відзначити, що ми з Європейською бізнес-асоціацією виходили до керівників ринкового нагляду з ініціативою щодо проведення тренінгів, навчань для інспекторів, проте так і не отримали відповіді. Тому продовжуємо зустрічатися з ринковим наглядом у судах і генерувати судову практику.

«Сірий імпорт набирає обертів»

— Ви розглядаєте можливість відкривати виробництво в Україні?

— Україна має високий потенціал, проте зараз ми бачимо чимало перешкод, пов’язаних, крім іншого, зі складністю ведення бізнесу, тому поки що це питання не розглядається. На нашу думку, є кілька напрямів реалізації реформ, які дозволять Україні бути більш привабливою для інвестицій. Пріоритетними є боротьба з корупцією, верховенство права та пришвидшення судової реформи, а також подальша дерегуляція і спрощення всіх процедур ведення бізнесу. Після досягнення суттєвих результатів у цих сферах питання виробництва може бути розглянуто.

— Чи стикаєтеся ви з проблемою нелегального імпорту продукції на український ринок і взагалі з проблемою нелегального, або чорного, ринку? Як боретесь із цим?

— Нелегальний імпорт, який ще називають «сірим» або «чорним», є серйозною проблемою. За різними оцінками, частка сірого товару на ринку дрібної побутової техніки сягає 20%. Силами бізнесу ми не зможемо побороти цю проблему, юридичні наявні механізми не діють. Сьогодні сірий імпорт набирає обертів: з’явилося безліч магазинів, в тому числі в Інтернеті, що пропонують різні товари: одяг, косметику, побутову техніку — ввезені в Україну без згоди власників торгових марок, офіційних імпортерів. Сірий імпорт завдає шкоди не тільки офіційним імпортерам, а й державі та споживачам. Адже різниця між товаром, завезеним за допомогою офіційного імпортера, і товаром, завезеним неофіційною особою, полягає не тільки в ціні (вона, як правило, значно менша), а й у відсутності інструкції українською мовою, належних гарантійних зобов’язань і післягарантійної підтримки. До речі, регулювання цього питання не є однозначним. Так звані сірі продавці посилаються на принцип вичерпання прав, згідно з яким власник торгової марки не має права забороняти продаж товару, який був ним або за його згоди введений в цивільний оборот. Проте ми вважаємо, що вони зловживають положеннями законодавства. На законодавчому рівні слід закріпити принцип національного вичерпання прав, згідно з яким права на торгові марки матимуть територіальний характер, що дозволить правовласникам і офіційним імпортерам переслідувати «сірих» продавців, споживачеві — купувати офіційний продукт, а державі — збільшити надходження податків до бюджету.

«Споживачі ризикують натрапити на товар сумнівної якості»

— Нещодавно народні депутати запропонували обмежити можливість отримання поштою різних видів товарів сумою €150 на людину на місяць. Як ви оцінюєте таку ініціативу?

— Вважаємо, що це не допоможе подолати проблему «сірого» імпорту в Україні й не дасть позитивного ефекту. На наш погляд, ефективним інструментом на законодавчому рівні може стати принцип національного вичерпання прав, який працює в Європейському Союзі. Таким чином, унеможливиться контрабанда у великих розмірах. В Європейському Союзі діє регіональний принцип, що за своєю суттю відповідає запропонованому в законопроекті №5419 національному принципу для України.

— Як вплине на наш ринок запровадження національного принципу вичерпання прав?

— Потрібно відзначити, що в нормативно-правових актах не зафіксований жодний принцип, проте на практиці в Україні діє міжнародний принцип вичерпання прав, який призводить до того, що виробники через насиченість ринку не можуть розвивати свою мережу й контролювати якість товару, який продається під їхнім брендом. Споживачі у свою чергу ризикують натрапити на товар сумнівної якості, придбаний через неофіційні інтернет-магазини, а держава недоотримує кошти від реалізації офіційно ввезеної продукції. Запровадження національного принципу вичерпання прав буде сприяти розвитку чесної конкуренції й в перспективі уможливить зниження вартості офіційно ввезеного на територію країни товару.

«Ми успішні на ринку і зростаємо»

— Чи схоже законодавче поле в Україні з європейським і наскільки це дозволяє вести бізнес чесно?

— ТОВ «Філіпс Україна» веде бізнес з дотриманням усіх норм законодавства. В іншому випадку не працювала б у компанії, яка не відповідає моїм переконанням. Ми успішні на ринку і зростаємо. Тому переконані, що вести бізнес чесно в Україні можна, хоча це іноді нелегко, якщо порівнювати із сусідніми центральноєвропейськими країнами. Проте ми помічаємо суттєвий прогрес у дерегуляції. Уряд активно працює над прийняттям європейських директив, кращих європейських законодавчих норм і технічних регламентів.

Ефективним рішенням для підтримки прозорості бізнесу стало зобов’язання продавців видавати фіскальні чеки при продажі побутової техніки. Вони дозволяють споживачеві отримати гарантійний сервіс і бути впевненим у якості продукції, яку він купує. Зараз Україна посідає 80-е місце в рейтингу легкості ведення бізнесу. Але сподіваємося, що ситуація зміниться і ми просунемося у цьому рейтингу.

— Як ставитеся до судової реформи і монополії на представництво адвокатами в судах? Чи мають ваші юристи адвокатські свідоцтва?

— Монополія адвокатури — це звершений факт. Зовнішні юридичні радники радіють, внутрішні корпоративні юристи засмучені через додаткові труднощі, які виникли на їхньому шляху. Особисто я монополію оцінюю як додаткову можливість оновити знання в загальних галузях права.

Іспит успішно склала в травні, абсолютно прозоро та відкрито. На деякі аспекти тепер дивлюся по-іншому, очима практика, почерпнула для себе і для бізнесу нові можливості. А в цілому будь-які труднощі загартовують, тому до них ставлюся позитивно.