Закон і Бізнес


«Токсичні» контрагенти

Жодна міжнародна компанія не захоче ризикувати своєю діловою репутацією та діяльністю заради українського партнера


№35 (1333) 16.09—22.09.2017
Сергій Кулеша, помічник адвоката АО Dmitrieva & Partners
7161
7161

Антикорупційний комплаєнс — це система заходів, метою яких є досягти того, щоб діяльність підприємства відповідала законам України, міжнародним правовим актам і стандартам, етичним нормам та принципам у сфері боротьби з корупцією. Комплаєнс-служби на сьогодні запроваджені майже на всіх великих і середніх міжнародних підприємствах.


Корупція — скрізь

На жаль, нині корупція є раковою пухлиною не тільки державних підприємств та органів, а й приватного сектору економіки. Велика кількість компаній звикла працювати в режимі «вирішення питань». Бізнес, в якому корупція є однією зі складових успішної діяльності, виявляється хитким, проблематичним і непривабливим для іноземних партнерів та інвесторів.

Підприємство, прибуткове внаслідок корупційних схем, не має жодної вартості, є залежним від окремих персоналій. Потрібно розуміти, що корупція може виникати не лише у відносинах між приватним бізнесом і чиновниками, а й у відносинах між комерційними підприємствами та їхніми працівниками. Непрозорі умови для ведення бізнесу в Україні не тільки негативно впливають на сам бізнес, а й на активність інвестування та вихід на ринок міжнародних компаній.

1 серпня 2017 року Бі-Бі-Сі повідомила, що державне підприємство «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» надавало авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» сумнівні знижки на сплату аеропортових зборів. Про це йдеться у відповіді Антимонопольного комітету на запит британської телерадіомовної компанії. Зокрема, вказується, що комітет розглядає справу «за ознаками вчинення ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку спеціалізованих послуг». Це приклад того, як державні суб’єкти захищають інтереси окремих підприємців. Такий підхід виправдовувався б, якби «МАУ» була державною компанією, але це на 100% приватний бізнес.

Міжнародні норми

Іноземні партнери дуже ретельно підбирають контрагентів, адже існують дієві закони у сфері боротьби з корупцією, з-поміж яких варто виокремити Foreign Corrupt Practices Act (США) та UK Bribery Act (Велика Британія). Ці акти передбачають як цивільно-правову, так і кримінальну відповідальність.

Наприклад, згідно з UK Bribery Act до відповідальності можуть притягнути навіть юридичних осіб, які хоча б частково ведуть свій бізнес у Великій Британії, незалежно від того, де зареєстрована компанія та де скоєно злочин. Відповідно до UK Bribery Act юридична особа може бути притягнена до відповідальності, якщо не змогла запобігти скоєнню в її інтересах злочинів дистриб’ютором чи навіть підрядником.

Foreign Corrupt Practices Act також має екстериторіальну дію. Ним передбачені граничні розміри штрафів, тоді як в UK Bribery Act такі взагалі відсутні. Останній встановлює відповідальність за давання хабара не лише чиновникові, а й працівникам комерційних підприємств.

Існує дуже багато прикладів, коли транснаціональні компанії притягували до відповідальності в США за корупційні злочини, скоєні працівниками дочірніх підприємств у інших країнах. І в антикорупційних програмах корпорацій та їхніх дочок майже завжди декларується дотримання згаданих нормативно-правових актів.

Українські реалії

Вітчизняні підприємства мають розуміти: якщо вони хочуть мати ділові відносини з будь-яким, то повинні мінімізувати ризики корупційних правопорушень у своїй діяльності. Адже зиск від співпраці з українським партнером навряд чи переважатиме ризик іноземця бути притягнутим до відповідальності за антикорупційними актам. Жодна міжнародна компанія не захоче ризикувати своєю діловою репутацією та діяльністю заради українського компаньйона, а штрафи можуть сягати десятків мільйонів доларів.

Українським підприємствам потрібно запроваджувати служби комплаєнсу ще до початку співпраці з іноземними партнерами чи виходу на міжнародний ринок. Адже серйозні компанії проводитимуть їх оцінку. Навіть за мінімальних підозр щодо корупційних правопорушень контрагент зобов’язаний проводити власне розслідування.

Водночас для запровадження ефективної комплаєнс-служби на підприємстві потрібна рішуча позиція найвищого керівництва. Воно має однозначно висловити свою підтримку та додержуватися принципів антикорупційної політики. Не повинно існувати жодних винятків для будь-яких осіб. Якщо працівники бачитимуть, що комплаєнс-заходи є декларативними та існують лише на папері, це не матиме жодного ефекту.

Мінімізація ризиків

Одним з перших кроків на шляху впровадження ефективного комплаєнсу є прийняття антикорупційної програми. Вона має створюватися з урахуванням не тільки умов, які існують у державі. Потрібно брати до уваги сферу, в якій діє підприємство, його розмір. Програма повинна бути написана під окреме підприємство, а не являти собою стандартний шаблон. Під час її створення необхідно залучати до обговорення працівників, які зможуть сформулювати корупційні ризики, з якими компанія стикається у своїй діяльності.

Зазвичай антикорупційна програма включає в себе положення про ділові подарунки та представницькі витрати, про конфлікт інтересів, кодекс етики, систему контролю та превентивних методів тощо. Програми мають містити також приклади та процедуру дій під час виникнення потенційно ризикових ситуацій.

Крім того, компанія повинна проводити для своїх працівників тренінги та навчання з антикорупційних програм із залученням керівництва, щоб підкреслити важливість і серйозність таких заходів. Потрібно вводити внутрішній контроль з метою запобігання ризикам, який буде превентивним механізмом для правопорушень.

Весь процес не закінчується одноразовою оцінкою ризиків, упровадженням програми та внутрішнього контролю. Слід проводити постійний моніторинг ризиків, покращувати програму та систему контролю. Рекомендується створювати гарячі лінії та інші види анонімного зв’язку, де працівники могли б сповістити про порушення, виникнення конфлікту інтересів тощо.

Рекомендується встановлювати дисциплінарну відповідальність за порушення та заохочувати осіб (наприклад, одним із критеріїв виплати премій можна встановити дотримання антикорупційної програми).

Воля керівництва

Компанія має перевіряти своїх контрагентів на предмет терпимості до корупції та наявності відповідних комплаєнс-програм і заходів. Якщо підприємство буде помічено в співпраці з партнером, який став фігурантом корупційної справи, це знизить привабливість для іноземних компаній такого суб’єкта господарювання, навіть якщо із самими корупційними діяннями останній не мав жодного зв’язку. Рекомендується включати в договір так зване антикорупційне застереження, а санкцією за його порушення визначити розірвання договору.

Отже, антикорупційний комплаєнс є життєво необхідним для фірм, які збираються працювати на європейському ринку. Введення таких програм, їх ефективна дія є цілком можливими навіть у нинішніх реаліях нашої держави. Одним з найголовніших чинників залишається воля найвищого керівництва компанії та абсолютне дотримання норм і принципів усіма ТОП-менеджерами без винятку. Це матиме ефект і справлятиме вплив на всіх працівників.