Закон і Бізнес


Начальник сервісного центру МВС В.Криклій:

"Нікому не доведеться бігти міняти права"


В.Криклій: Директива нам говорить про те, що з непрофесійних водійських категорій (A і B) водійські посвідчення потрібно міняти раз в 10-15 років.

18.08.2017 11:43
Тетяна Святенко
2923

Які нововведення чекають на українських водіїв, чи дійсно необхідно в терміновому порядку міняти водійські посвідчення і навіщо хочуть ввести відеофіксацію процесу складання іспиту на права, розповів 112.ua начальник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій.


- Що таке сервісний центр МВС?

- Ідея сервісного центру МВС у тому, щоб було єдине місце, де громадянин може отримати максимальний перелік адміністративних послуг, які раніше надавалися МРЕВ і МВС. Це і реєстрація/перереєстрація транспортних засобів, і послуги, пов'язані з отриманням водійських посвідчень, і іспити, які передують їх отриманню, і довідки про несудимість, які ми запустили в цьому році. Ми будемо розширювати перелік послуг. Для нас сервісні центри МВС – це принципово нова концепція, а не просто зміна вивіски.

Всі ці послуги можна отримати в прозорому офісі, ми пішли від кабінетної системи і живих черг, у нас електронні черги, продумані всі технологічні і соціальні зручності. У сервісних центрах МВС працюють грамотні і підготовлені співробітники, серед яких багато нових. Оновлення штату відбулося завдяки програмі стажування - це величезний проект, можливість працевлаштування по всій Україні. Ми навіть жартуємо, що у нас деяка гендерна нерівність внаслідок набору. За статистикою на стажування 70% охочих були жінки.

- Чому така диспропорція!?

- По-перше, це тепер не правоохоронна структура, а сервіс, який надає співробітник. У нас хороші умови роботи. І дійсно зовсім інший підхід до питання пошуку кадрів. Нам важливі мотивовані співробітники, ми оголосили вільний доступ до подачі заявок на програму стажування в сервісному центрі МВС по всій Україні. Так склалося, що багато дівчат було серед бажаючих, вони показали високий результат на конкурсах після навчання і дуже відповідально ставляться до роботи. І до речі, нашого основного відвідувача, а це в основному чоловіки, така нерівність дуже радує.

- Які результати роботи за рік і плани на майбутнє?

- Якщо говорити про результати, які досягнуті на сьогоднішній день – це ліквідація корупційного документа довідка-рахунок, тепер у нас в центрах оформляють безкоштовний договір купівлі-продажу, запустили роботу реєстрів зареєстрованих транспортних засобів, ми оновили вже 23 сервісних центри МВС по Україні (всього ж працює 150 центрів, – прим. автора), запустили 20 мобільних сервісних центрів МВС - мобільні машини, за допомогою яких проводяться виїзні реєстрації у віддалені населені пункти, крім того ввели фотофіксацію проведення обов'язкового технічного контролю, провели перше онлайн-обговорення нових тестових квитків ПДР і з 1 липня ми вже запустили нові тести ПДР для проходження теоретичного іспиту, а перевірити свої знання і підготуватися тепер можна у тестовій онлайн-версії на сайті hsc.gov.ua

- У чому принципова відмінність нових екзаменаційних тестів від попередніх?

- Ми кардинально змінили систему тестів. Раніше це були сформовані екзаменаційні білети, в кожному з яких уже затверджені 20 питань. Ці питання могли бути з непрофільних категорій, наприклад, як про мото- або легковий транспорт, так і про вантажний і пасажирський. Внаслідок нашої реформи зараз питання відповідають тільки тій категорії прав, на яку водій здає іспит, вони актуалізовані і там більше немає логічних помилок. У кожного індивідуальний набір питань, який система вибирає в рандомному порядку. Наступний етап у частині іспитів – у нас буде впровадження фото- та відеофіксації процесу здачі іспитів як в теоретичній, так і (що для нас пріоритетно) практичній частині. У машинах будуть встановлені спеціальні відеореєстратори. Відповідно, рішення екзаменатора можна буде оскаржити. В такому випадку буде скликатися комісія.

- Водійські посвідчення. Багато обговорюють нові стандарти згідно з ЄС. Роз'ясніть, чи справді доведеться міняти права?

- Хочу роз'яснити: закон зворотної сили не має, тому нікому не доведеться бігти міняти права. Якщо ми говоримо про територію України, то, за великим рахунком, тут можна використовувати будь-які, навіть самого старого зразка водійські посвідчення, які безстрокові, і ніяких в цій частині проблем немає. Якщо ми говоримо про подорож в країни ЄС - необхідно слідувати нормам міжнародного законодавства (Віденської конвенції про міжнародний рух). І там чітко написано, що після 2011 року водійські посвідчення повинні нести інформацію про терміні дії. Тобто, за водійськими посвідченнями, які видані на 30 років за категоріями A і B, можна їздити в країни ЄС. Вони зараз і видаються.

Що стосується стандартів ЄС. Є директива ЄС, яка діє в рамках Угоди України з ЄС. Ця директива носить рекомендаційний характер. Директива нам говорить про те, що з непрофесійних водійських категорій (A і B) водійські посвідчення потрібно міняти раз в 10-15 років. З професійних категорій – С і D – кожні 5 років. У першу чергу це передбачає, що водіям буде необхідно підтверджувати психофізичний стан здоров'я. Адже у нас дуже сумна статистика – близько 5 тис. смертей щорічно. З цим потрібно щось робити. Для цього необхідно зробити медичний огляд не фіктивним, як часто зараз купують "липові" довідки, а спростити процедуру проходження медогляду разом з впровадженням електронних реєстрів.

Також ми хочемо, щоб водійські права були більш захищені, тому в подальшому дійсно пропонуємо впровадити туди чіп. Це ускладнить підробку документа. Плюс такий чіп дасть ряд інших переваг: більш швидку реєстрацію, отримання інформації. Ми вважаємо, що необхідно підвищити статус водійського посвідчення, наблизити його до внутрішнього паспорту. Але знову ж таки, у разі впровадження нововведень громадянам нічого раптово не доведеться міняти.

- Скільки коштує поміняти водійське посвідчення?

- На даний момент – 201 гривня + комісія банку. Сума дуже невелика, все надається за собівартістю. Інформацію можна знайти про всі послуги на сайті hsc.gov.ua, отримати консультації за телефоном (044) 290-19-88.

- Дійсно, адже це зовсім недорого!

В свій час дуже дивно розраховувалася собівартість: у неї не закладалися витрати на логістику, на зарплати. Тобто всі супутні витрати, які несе державна установа, не враховуються і покриваються з держбюджету. Як результат, у нас соціальна несправедливість. Поясню. Не всі мають транспортні засоби і водійське посвідчення, відповідно, не користуються нашими послугами. А більш заможні верстви населення, які частіше реєструють, перереєстровують, змінюють водійські посвідчення - роблять це фактично за рахунок соціально малозабезпечених верств населення, які, по суті, оплачують можливість того, щоб вони отримували це все за дуже низькою ціною. У нас на сьогоднішній день одні з найнижчих цін в Європі, а за деякими адмінпослугами - у світі.

- Тобто ціну потрібно підняти?

- У нас є проект закону, який ми будемо пропонувати, щоб саме цю соціальну несправедливість трохи вирівняти. Конкретніше поки не буду озвучувати.

- Ви запровадили нещодавно фотофіксацію обов'язкового технічного огляду транспортних засобів. Які результати і чого ви очікуєте?

- На сьогодні немає обов'язкового техогляду для всіх транспортних засобів.

Але є обов'язковий технічний контроль транспортних засобів, який стосується легкових автомобілів, які відповідають за перевезення пасажирів і вантажів (таксі), автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, які перевозять небезпечні вантажі. Наше нововведення фотофіксації було впроваджено в першу чергу для того, щоб побороти фіктивний технічний контроль – це була величезна проблема.

Раніше був відсутній геть контроль, всі організації, які проводили ТО, демпінгували, ринок опустився до мінімуму в плані вартості, в результаті все зійшло до продажу папірців. Самі протоколи про проходження обов'язкового техконтролю банально продавалися, можна було навіть через Інтернет замовити, коштувало це невеликих грошей, 300-400 гривень. Зараз ситуація змінюється. Завдяки першим місяцям роботи фотофіксації нам вдалося призупинити діяльність 50 з 300-350 реально працюючих суб'єктів. Багато хто думав, що це не буде працювати, почали хімічити, гратися з фотошопом, всі думали, що це жарти, чергова технічна постанова і ніхто за цим стежити не буде. Але коли переконалися, що ми за цим процесом насправді почали пильно стежити, переглянули своє ставлення. Як результат, ми очікуємо, що стане більше справних транспортних засобів на дорогах.

Також дані про проходження обов'язкового технічного контролю доступні поліції і це зручний інструмент контролю транспорту, який на даний момент не пройшов ОТК, але продовжує експлуатувати дорожньо-транспортну інфраструктуру.

- А як ви вважаєте, техогляд для всіх автомобілів варто повернути?

- Цим питанням у нас займається Мінінфраструктури, і їхня позиція – це обов'язковий техогляд для всіх ТЗ. Я вважаю, що так, варто. Чому? У нас маса несправних небезпечних транспортних засобів. І якщо поспостерігати за ДТП, то, як правило, саме такі машини теж нерідко беруть участь в аваріях, і часто резонансних. Я вважаю, що така інформація повинна потрапляти до реєстру. А надалі нею буде користуватися дорожня служба і поліція.

- Чи готуєте ви якісь нововведення для ринку таксі?

- Ми зараз активно над цим працюємо з Мінінфраструктури. Вони компетентний орган у цій сфері діяльності. В чинному законодавстві не передбачена обов'язкова перереєстрація для тих, хто займається пасажирськими перевезеннями. Як результат, ми бачимо, що машини можуть перевозити мішок з картоплею, завтра – пасажирів. Вони не проходять технічний контроль, тобто транспорт може бути несправний. Тому, по-перше, внесемо відповідні зміни до законодавства, щоб з'явився легальний ринок таксі. Це стосується як таксі, так і пасажирських міжміських і міжобласних перевезень. А по-друге, дамо ряд преференцій, тому що у тих, хто займається пасажирськими перевезеннями, можуть бути додаткові переваги з посадки-висадки пасажирів, зупинки під знаками, смуг громадського руху. Правда це все ще в процесі обговорення та відпрацювання. Ліцензія на таксі зараз коштує невеликих грошей, тому витрат для тих, хто займається перевезеннями пасажирів, практично не несе.

Ні для кого не секрет, що в цивілізованих країнах просто не існує такого явища, як "граки", зупинити "з руки" таксі неможливо, за це штрафують. А у нас служба таксі, в кращому випадку, зареєстрована як фізична особа-підприємець. І найголовніше - самі машини дуже часто у несправному технічному стані, а останнім часом навіть на іноземних номерних знаках.