Закон і Бізнес


Допоміжна, але значима фігура

Секретар судового засідання може отримувати необмежену кількість доручень та повинен уміти вловити головну думку


№24 (1322) 17.06—23.06.2017
Наталя ГРИНЕВИЧ, заступник начальника відділу забезпечення судового процесу Вінницького апеляційного адміністративного суду
138102
138102

Якість діяльності Феміди, включаючи доступність, оперативність, розумність і справедливість правосуддя, забезпечують не тільки володарі мантій, а й інші службовці апарату суду, зокрема секретарі судового засідання. Втім, у чинному законодавстві статусу осіб, які займають таку посаду, присвячено лише кілька положень.


Секретар судового засідання як учасник розгляду справи є важливою процесуальною фігурою і відіграє допоміжну роль в адміністративному судочинстві. Проте, незважаючи на важливість роботи секретаря та його незамінність для судді, його правовому статусу на законодавчому рівні не приділено належної уваги, а аспекти діяльності секретаря судового засідання на державному рівні не досліджувалися.

Секретар судового засідання входить до складу апарату суду, який відповідно до ст.155 закону «Про судоустрій і статус суддів» здійснює організаційне забезпечення роботи установи. Виходячи зі змісту ст.63 Кодексу адміністративного судочинства, особа, яка займає посаду секретаря, виконує низку важливих функцій не тільки щодо організації та проведення судового засідання, а й поза його межами.

По-перше, секретар здійснює судові виклики і повідомлення з дотриманням усіх норм гл.3 КАС. По-друге, він доповідає, хто з викликаних та повідомлених осіб прибув на засідання, чи вручено повістки та повідомлення тим, хто не з’явився, і вказує причини їх неприбуття, якщо вони відомі.

По-третє, згідно зі ст.41 КАС секретар під час розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. Якщо за розпорядженням головуючого це робить інший працівник апарату суду, то секретар судового засідання забезпечує контроль за повним фіксуванням засідання технічними засобами. Оскільки таке фіксування ведеться за допомогою технічних засобів, то звідси випливає такий обов’язок секретаря, як уміння вільно користуватися програмним забезпеченням. Фіксація повинна бути повною й правильною.

Крім того, як передбачено ст.42 КАС, одночасно з технічним записом секретар веде журнал засідання, який невідкладно підписує після закінчення останнього та приєднує до справи. Жоден інший учасник судового провадження журнал підписувати не повинен. Саме підписання секретарем журналу засідання підтверджує процесуальний характер дій цього державного службовця.

Також секретар судового засідання повинен вміти швидко і грамотно формулювати основні думки, які викладаються судом, сторонами, учасниками процесу під час слухання, оскільки все це  відображається у журналі засідання. Одночасно секретареві необхідно мати ще й дуже хорошу пам’ять, він повинен володіти навичками швидкого комп’ютерного набору, адже особи нічого не диктують, не чекають, поки секретар запише їхні слова. Ще одна функція секретаря — оформлення всіх матеріалів адміністративної справи.

Перелік повноважень особи, яка займає згадану посаду, не є вичерпним. У КАС зазначено також про деякі інші його обов’язки, наприклад складення протоколу про вчинення окремої процесуальної дії поза залою засідання або під час виконання судового доручення (ст.45).

Крім того, КАС передбачає обов’язковість виконання секретарем інших доручень головуючого у справі. Проте перелік таких доручень не встановлений, а тому фактично необмежений.

Цей держслужбовець здійснює функції судового розпорядника в разі відсутності останнього на засіданні (ч.4 ст.64 КАС). Тобто є підстави вважати, що законодавець мав на увазі те, що в справах, які не є складними, секретар судового засідання виконує також обов’язки, передбачені ст.64 КАС.