Закон і Бізнес


Дешева послуга — погана «юшка»

Які помилки допускають правники при веденні бізнесу, та до яких наслідків це може призвести


№14 (1312) 08.04—14.04.2017
Ольга ПРОКОПЕНКО
7874

Деякі адвокати не нехтують жодними методами, аби заманити клієнта й отримати винагороду за надану послугу, забуваючи про справжні цінності як у житті, так і в бізнесі. Проте така позиція може призвести до негативних наслідків: від дикої конкуренції до проблем зі здоров’ям. Як цьому запобігти — радили експерти.


Торг тут недоречний!

Під час XIII щорічного юридичного форуму «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні 2017» адвокат Михайло Ілляшев розповів, до чого може призвести дика конкуренція на ринку.

Доповідач зазначив, що ринок юридичних послуг в Україні є найбільш розвиненим у Східній Європі, бо на ньому практично немає іноземних фірм. Так, вітчизняні компанії успішно займають місця на міжнародній арені. «Однак, враховуючи тенденцію, яка зараз відбувається на ринку, ми в найближчий час можемо втратити свої позиції, і тоді на наш ринок зайдуть закордонні фірми, які вже почнуть диктувати свої умови», — наголосив промовець.

Так, останнім часом клієнти, обираючи адвоката, порівнюють ціни на ринку та шукають, де дешевше. Тож деякі фірми, щоб переманити потенційних користувачів послуг занижують ціни настільки, що вони іноді є абсурдними. Ці фактори негативно позначаються як на фірмах з ім’ям, що твердо стоять на своїх позиціях і навіть не планують занижувати ціну, так і на самих клієнтах. Бо якщо ціна на послугу низька, то і якість буде відповідною.

Серед «кроків назад» на ринку М.Ілляшев назвав і недобросовісну рекламу. Також він розповів про випадки, коли на різних заходах конкуренти, виступаючи з доповіддю, будують презентацію на чужих справах, але подають їх ніби свої. Тому що замовчують, що веде їх зовсім інший захисник.

Іноді деякі адвокати навіть дозволяють собі коментувати справи колег у пресі, при цьому не знаючи нюансів процесу, та дають негативні оцінки діям висококваліфікованих спеціалістів.

Також останнім часом з’явилися так звані люди-бутерброди, які ходять із нагрудними табличками під судом і рекламують певну юридичну фірму. При цьому гарантують 100%-ий результат. І не задумуються, що такою поведінкою занижують престиж професії адвоката.

Крім того, є проблема і тендерних зборів, які зазвичай виписуються під конкретного переможця. Такі «справедливі перегони» іноді дуже впадають в очі, тому краще їх зовсім не проводити, вважає доповідач. Наприклад, до участі у «змаганнях» залучаються й інші фірми, які витрачають свій час для підготовки необхідних документів. Однак через наявність попередніх домовленостей із замовником вони, звичайно, програють.

«Проаналізувавши всі зазначені проблеми, можна зробити висновок, що зараз на ринку юрпослуг відбувається контрреволюція, тобто він зараз не розвивається, а навпаки, рухається назад», — констатував правник. І така тенденція, на його думку, найближчим часом може призвести до негативних наслідків для адвокатури України в цілому.

Аби запобігти цьому, М.Ілляшев дав колегам пораду перестати знижувати ціну на юридичні послуги. І навів приклад: при поселенні в дорогий готель ні в кого навіть думки не виникає торгуватися за ціну номера. Проте зовсім протилежна тенденція відбувається на ринку, де торгуються майже всі. Тож потрібно перш за все самим усвідомлювати: торг на ниві юрпослуг недоречний. Слід чітко давати це зрозуміти клієнтам.

Також необхідно дотримуватися конкурентної етики та не критикувати колег публічно.

Крім того, юрист переконаний, що недоцільно брати участь у тендерах, в яких явно проглядаються домовленості щодо переможця.

«Виходьте з чорної бухгалтерії»

Під час свого виступу адвокат Андрій Стельмащук зазначив, що серед негативних тенденцій юрбізнесу є й те, що фірми часто ведуть чорну бухгалтерію, не показуючи реальних доходів. Тим самим правники дають поганий приклад. Захисник зазначив, що така позиція здатна нашкодити бізнесу, бо клієнт може засумніватися в порядності фірми та пройнятися питанням, чи необхідні йому юридичні послуги осіб, які мають сумнівну репутацію.

Розповів доповідач і про цікаві випадки, коли деякі адвокати, йдучи в політику, розкривали свої доходи. Було смішно спостерігати за партнерами юрфірм, офіційний місячний дохід яких виявлявся меншим, ніж у секретарів. «Це ж абсурд! Тобто юристи свідомо створюють механізми, які дозволяють уникати оподаткування персональних доходів», — зауважив адвокат.

У той же час деякі колеги в приватній розмові зазначають, що це роблять свідомо, бо не впевнені, куди підуть податки і як саме держава ними розпорядиться. Тож віддають не сплачену державі частку доходів на гуманітарну допомогу армії чи використовують її як благодійність. Тобто бажають знати, «куди саме» підуть їхні кошти.

Проте А.Стельмащук зазначив: якщо немає довіри до влади, необхідно в неї йти самому, балотуватися чи то в місцеву раду, чи у Верховну. Тому він закликав колег відмовитися від приховування доходів та вести бізнес чесно та прозоро.

«Розставляйте пріоритети»

Венчурний інвестор Анатолій Амелін заявив, що під час спорів про економіку, політику та інші актуальні в матеріальному світі теми люди часто забувають про справжні цінності. Адже це не сенс життя — займати певну позицію в суспільстві чи мати великі матеріальні блага.

Правник розповів, як заради бажання отримати все й одразу він багато працював, у зв’язку із чим зовсім не спілкувався з близькими людьми, підірвав здоров’я, більше того, ледве не втратив життя від постійної втоми. Тож запропонував колегам правильно розставляти пріоритети. І запропонував свої рецепти.

Насамперед варто пам’ятати, що люди та стосунки з ними — найбільша цінність у житті. Так, ми формуємо єдине соціальне середовище, в якому й існуємо. Тому варто допомагати іншим, коли нас про це просять. Тим самим ми робимо світ кращим. У тому числі й свій світ.

Гроші — це не цінність і не мета. Їх можна і треба заробляти, якщо маєш до цього хист. Важливо, як саме ними розпоряджатися та що залишиться після тебе, крім великої кількості папірців.

Ми цінуємо щось тільки тоді, коли втрачаємо чи можемо втратити. Важливо пам’ятати: кожний день може бути останнім і варто проживати його, віддаючи себе тому, що дійсно має значення.

Отже, дуже важливою є гармонія та баланс у житті. Його частиною (не найбільшою) і є бізнес.