Закон і Бізнес


Централізація розпорядників


№49 (1295) 03.12—09.12.2016
6925

Зміни в порядку фінансування та організації діяльності місцевих спеціалізованих судів прямо впливатимуть на основоположний принцип їх незалежності. Про це йдеться у рішенні РСУ від 04.11.2016 №72 текст якого друкує «Закон і Бізнес».


Рада суддів України

Рішення

4 листопада 2016 року м.Київ №72

Щодо звернень місцевих адміністративних та господарських судів стосовно позбавлення їх функцій розпорядника бюджетних коштів

На адресу голови Ради суддів В.Сімоненко надійшли численні звернення місцевих адміністративних та господарських судів щодо розгляду питання про недопущення знищення існуючої системи фінансування названих спеціалізованих судів.

У зверненнях зазначено, що законом «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII змінюється порядок фінансового забезпечення місцевих спеціалізованих судів (адміністративних і господарських), що дає можливість Державній судовій адміністрації виключити названі суди з мережі розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня, що впливатиме на основоположний принцип незалежності суддів, який, зокрема, забезпечується окремим порядком фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установлених законом, також висловлено прохання терміново на черговому засіданні РСУ розглянути питання необхідності внесення відповідних змін до закону.

Частиною 4 ст.148 закону встановлено, що функції розпорядника бюджетних коштів щодо всіх місцевих судів здійснюють територіальні управління ДСАУ.

Водночас попередньою редакцією закону (ст.145 закону «Про судоустрій і статус суддів» в редакції, чинній до 2.06.2016) було визначено лише головних розпорядників коштів Державного бюджету щодо фінансового забезпечення діяльності судів, зокрема: Верховний Суд, вищі спеціалізовані суди — щодо фінансового забезпечення діяльності цих органів; ДСАУ — щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів загальної юрисдикції. Норм, які б визначали розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня, зокрема, щодо місцевих судів, цим законом встановлено не було.

Відповідно до абз.3 ч.3 ст.10 Бюджетного кодексу головні розпорядники бюджетних коштів, зокрема, ДСАУ, самостійно визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням вимог щодо формування єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів та даних такого реєстру.

За вимогами абз.7 п.1.2 гл.1 Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 24.12.2012 №1407, мережа розпорядника коштів державного бюджету — згрупована відповідно до законодавства головним розпорядником коштів державного бюджету (розпорядником коштів державного бюджету нижчого рівня, що має власну мережу) інформація щодо розпорядників нижчого рівня, які у своїй діяльності підпорядковані цьому розпоряднику та/або діяльність яких координується ним, а також отримують від нього бюджетні асигнування, та одержувачів коштів державного бюджету.

За змістом порядку розпорядники нижчого рівня поділяються на бюджетні установи, що мають власну мережу, та на бюджетні установи, що не мають мережі.

Відповідно до Положення про ДСАУ, затвердженого рішенням РСУ від 22.10.2010 №12, та Типового положення про територіальні управління Державної судової адміністрації, затвердженого наказом ДСАУ від 5.04.2011 №82, діяльність апаратів місцевих спеціалізованих судів координується безпосередньо ДСАУ.

Таким чином, на даний час місцеві спеціалізовані суди включені до реєстру розпорядників бюджетних коштів як бюджетна установа, що не має власної мережі, а функції розпорядника бюджетних коштів щодо всіх місцевих спеціалізованих судів, а також апеляційних судів та територіальних управлінь ДСА, здійснює безпосередньо ДСАУ.

Зазначена вище побудова мережі розпорядників державних коштів кореспондується з Бюджетним кодексом та дозволяє забезпечити високу якість та оперативність судочинства у місцевих спеціалізованих судах. Маючи повноваження розпорядників бюджетних коштів, ці суди мають змогу оперативно і невідкладно вирішувати питання щодо матеріально-технічного, кадрового забезпечення потреб суду, що напряму впливає на якість та оперативність вирішення спорів.

Проте, наявність приписів ч.4 ст.148 закону надає ДСАУ як головному розпоряднику коштів держбуджету щодо фінансового забезпечення діяльності судів можливість затвердити (змінити існуючу) мережу розпорядників бюджетних коштів, серед яких будуть відсутні місцеві спеціалізовані суди як розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня.

Це викликає занепокоєння у місцевих спеціалізованих судів, оскільки у разі їх виключення з мережі розпорядників державних коштів, виникнуть проблемні питання щодо належної організації роботи в цих судах в частині своєчасного та повного фінансового забезпечення діяльності суду, так як розпорядження видатками на утримання суду фактично буде здійснюватись територіальними управліннями ДСАУ, у працівників більшості з яких відсутній досвід роботи з матеріально-технічного забезпечення установ зі значною штатною чисельністю понад 100 і більше осіб, а не самими судами як розпорядниками коштів. Крім того, такі зміни призведуть до скорочення чи ліквідації в цих судах не лише фінансових відділів (бухгалтерії), а також кадрових та господарських підрозділів.

Фактично місцеві спеціалізовані суди, юрисдикція яких поширюється на територію області, будуть прирівняні до місцевих районних судів, щодо яких на даний час функції розпорядника бюджетних коштів здійснюють територіальні управління ДСАУ, що, за своєю суттю, нівелює статус спеціалізованих судів, якими є адміністративні і господарські суди.

Відповідно до Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМ від 26.01.2011 №59, бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби.

Позбавлення названих судів функцій розпорядника бюджетних коштів обмежить повноваження керівника бюджетної установи (суду) в реалізації зазначених у Бюджетному кодексі повноважень.

На даний час місцеві спеціалізовані суди включені до реєстру розпорядників бюджетних коштів як бюджетні установи, що відповідає вимогам Бюджетного кодексу та дозволяє забезпечити належний рівень судочинства в цих судах, оскільки суди, як розпорядники коштів, можуть самостійно та оперативно вирішувати питання матеріально-технічного, кадрового забезпечення суду, що впливає на якість вирішення спорів.

Реалізація ч.4 ст.148 закону з покладення відповідних функцій на територіальні управління ДСАУ призведе до того, що розгляд більшості організаційних, фінансових питань діяльності суду, у тому числі і тих, які потребують оперативного вирішення, необхідно буде очікувати та погоджувати з ДСАУ та її підрозділами — окремою установою із своєю управлінською структурою. Вказане потребуватиме більше часу, ніж якби таке здійснювалось безпосередньо у суді.

Отже, законом змінюється організаційне забезпечення роботи місцевих адміністративних та господарських судів, за якого вирішення фінансових та матеріально-технічних питань названих спеціалізованих судів буде здійснюватися не безпосередньо апаратом суду (його підрозділами), як це відбувається на даний час, а територіальними управліннями ДСАУ.

Слід врахувати, що місцеві спеціалізовані суди із значною кількістю суддів та працівників апарату є судами обласного рівня, так само, як і територіальні управління ДСАУ.

Місцеві ж загальні суди є судами районного, тобто нижчого рівня, ніж територіальне управління ДСАУ. Чисельність суддів і працівників апарату в таких судах, в основному, на порядок менша від місцевих спеціалізованих. Тому покладення на територіальні управління ДСАУ функцій розпорядника бюджетних коштів щодо судів районного рівня було певною мірою виправданим з точки зору проблемності для районних судів (їх апарату) забезпечити самотужки належну організацію їх діяльності, а тому потребувало централізації фінансування та господарського забезпечення (проведення тендерів, ремонту приміщень тощо) з огляду на малочисельність апаратів районних судів.

Проте запровадження такої централізації для місцевих спеціалізованих судів обласного рівня, з їх чисельністю, структурою штату, налагодженою системою організації роботи, наявністю досвідчених кадрів та обсягом роботи, не вбачається доцільним.

Для обслуговування цих судів знадобиться значне збільшення кількості працівників територіальних управлінь ДСАУ і відповідного їх фінансування. Фінансовим тягарем на бюджет судової влади ляже і звільнення відповідних фахівців апарату судів, адже не всі вони перейдуть на роботу в ДСАУ. При цьому, для працівників територіальних управлінь ДСАУ робота з фінансового та матеріально-технічного забезпечення суду із великою кількістю працівників є мало знайомою, тоді як звільнятися із апарату суду будуть працівники з багаторічним досвідом.

Але найголовніше, що такі зміни зруйнують існуючу усталену систему фінансування названих судів, випробувану роками.

Таким чином, наведені зміни в порядку фінансування та організації діяльності місцевих спеціалізованих судів напряму впливатимуть на основоположний принцип незалежності суддів, який, зокрема, забезпечується окремим порядком фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установлених законом.

Враховуючи наведене, виникла нагальна потреба у внесенні змін до закону щодо виключення ч.4 ст.148 закону та збереження існуючого порядку та належного рівня фінансового та матеріально-технічного забезпечення місцевих спеціалізованих судів.

Заслухавши та обговоривши інформацію члена РСУ В.Сухового, відповідно до ст.133, п.10 ч.4 ст.152 закону «Про судоустрій та статус суддів», положення про РСУ, затвердженого позачерговим Х з’їздом суддів 16 вересня 2010 року (із подальшими змінами), РСУ

ВИРІШИЛА:

1. З метою збереження існуючого порядку фінансового забезпечення місцевих спеціалізованих (адміністративних і господарських) судів як розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та напрацювання пропозицій щодо внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII створити робочу групу у складі: членів РСУ — В.Сухового, А.Волкова, О.Журавської та представників судів, які є ініціаторами таких звернень (за згодою).

2. Рекомендувати ДСАУ (до внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII)
вжити заходів щодо збереження існуючої мережі розпорядників бюджетних коштів.

Голова                                     В.СІМОНЕНКО