Закон і Бізнес


Перевірка на статус

Кому потрібно підтвердити свою неприбутковість, і чому про це необхідно подбати якнайшвидше


№44 (1290) 29.10—04.11.2016
Іван Краснов, адвокат, партнер, керівник практики податкового права Адвокатського об’єднання «Артіус»
6314
6314

13 липня Кабінет Міністрів прийняв постанову №440, якою регламентував ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій. Одним з важливих моментів стало те, що абсолютно всі неприбуткові організації зобов’язали до 1 січня 2017 року підтвердити такий статус, по суті — провести перереєстрацію. Наслідки недотримання цієї вимоги більш ніж серйозні — виключення з реєстру й обов’язок сплачувати податки.


Кого стосується вимога?

Критерії віднесення підприємств, установ та організацій до неприбуткових установлено пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу. Щоб отримати відповідний статус:

• організація повинна бути створена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність неприбуткової організації;

• її установчі документи мають забороняти розподіл отриманих доходів (прибутку) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;

• її установчі документи повинні передбачати передання активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (ліквідації, злиття, поділу або реорганізації);

• її установчі документи мають передбачати, що доходи використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами.

Перелік організацій, які можуть належати до неприбуткових, наведений у Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до реєстру та виключення з нього, що затверджений постановою КМ №440.

Унесені до реєстру організації не сплачують податок на прибуток з будь-яких доходів, отриманих від статутної діяльності, якщо дотримуються встановлених законом умов розпоряджання коштами.

Як підтвердити статус?

До 17 вересня Державна фіскальна служба мала розіслати листи всім неприбутковим організаціям з вимогою підтвердити такий статус. Відповісти на запит потрібно протягом місяця (з дня отримання листа).

Навіть тим, хто не одержав відповідного повідомлення, варто якнайшвидше підтвердити статус неприбутковості своєї організації. Адже ті з них, які до кінця року не приведуть свої установчі документи у відповідність із вимогами ПК та не нададуть копій таких документів органу контролю, після 1.01.2017 будуть виключені з реєстру.

Для цього, перш за все, потрібно перевірити статут — чи прописані в ньому перераховані вище пункти, тобто чи відповідає він вимогам пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 ПК. Якщо так, то слід надіслати в податкову за основним місцем обліку неприбуткової організації лист-підтвердження у вільній формі щодо відповідності вимогам та завірені копії установчих документів (статут чи положення).

Якщо якогось положення в статуті бракує, це означає, що організація не відповідає вимогам неприбутковості. Отже, потрібно виправити ситуацію, внісши необхідні зміни до статуту. І вже після цього відкориговані установчі документи разом з реєстраційною заявою за формою №1-РН (є в додатку до згаданого порядку) з поміткою «зміни» надіслати в податкову.

Там їх перевірять і протягом 14 календарних днів з дня отримання приймуть рішення про те, що статус неприбутковості підтверджено й організацію включено до реєстру, чи про відмову в цьому. У разі відмови можна усунути недоліки та подати документи повторно.

Проте повторна перевірка також займе час, до того ж у листопаді — грудні очікуються величезні черги. Тож, якщо відкласти все на останній момент, є ризик не встигнути до початку нового року. Що тоді буде — ніхто не знає.

Більше того, у жовтні 2016 року Верховна Рада ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» (№5067), який ускладнить процес підтвердження статусу неприбутковості. Адже в разі внесення змін до статуту підписи обов’язково потрібно буде нотаріально завірити (за винятком громадських об’єднань та благодійних організацій, якщо обов’язок такого засвідчення не передбачено їх установчими документами). 19 жовтня документ направлено на підпис Президенту, тож найближчим часом правило почне діяти.