Закон і Бізнес


Крок за кроком

Ліквідація юридичної особи: алгоритм дій


15.09.2016 14:57
Ігор Діденко, арбітражний керуючий, Партнер Юридичної фірми "Профіт-Консул"
45540
45540

З розвитком корпоративного права в Україні слово «ліквідація» все міцніше й міцніше входило у життя українського бізнесу. То що ж таке ліквідація юридичної особи?


Ліквідація юридичної особи за рішенням власника – це фактично припинення її існування. Ліквідація можлива за рішенням власників юридичної особи або ж в примусовому порядку за рішенням суду.

У даній статі ми поговоримо про ліквідацію юридичної особи за рішенням власників, про те, які саме дії та в якому порядку необхідно вчинити на прикладі ліквідації товариства з обмеженою відповідальністю.

Для початку ліквідації необхідно прийняти рішення про припинення юридичної особи. Таке рішення приймається на загальних зборах учасників товариства з обмеженою відповідальністю. Для того, щоб загальні збори були повноважними, а рішення прийняті на таких зборах не можна було оскаржити з причини відсутності необхідного кворуму, на таких зборах мають бути присутні учасники, які сукупно володіють не менш ніж 50 % голосів. Саме ж рішення про ліквідацію приймається простою більшістю голосів з присутніх на зборах.

Рішення оформлюється протоколом загальних зборів учасників. Окрім рішення про припинення юридичної особи, у протоколі зазначаються наступні дані: хто буде ліквідатором чи які особи увійдуть до складу ліквідаційної комісії, визначені повноваження ліквідатора/ліквідаційної комісії, строки ліквідаційної процедури, строки для пред’явлення кредиторами своїх вимог, визначення місцезнаходження ліквідатора/ліквідаційної комісії та порядку проведення ліквідаційної процедури.

Із даним протоколом необхідно звернутись до державного реєстратора, який, в свою чергу, внесе запис у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про те, що юридична особа перебуває в процесі припинення. Дані відомості не пізніше наступного робочого дня будуть передані державним реєстратором до податкової інспекції, управління пенсійного фонду, а також до управління статистики. Після внесення запису відбувається публікація оголошення про ліквідацію юридичної особи у Бюлетні державної реєстрації. Дане оголошення публікується державним реєстратором.

Після звернення до державного реєстратора наступає найголовніший момент усієї ліквідаційної процедури – перевірка податкового органу. Важливість цього етапу полягає в тому, що без довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків та інших обов’язкових платежів державний реєстратор не внесе запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про те, що юридична особа припинена. Складінсть цього етапу також полягає у тому, що податкова не проводить перевірку у встановлені податковим кодексом України строки, чим тільки затягує ліквідаційну процедуру.

Так відповідно до п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка має бути проведена протягом:

- 15 робочих днів для великих платників податків (може бути продовжена на 10 робочих днів);

- 5 робочих днів для суб’єктів малого підприємництва (може бути продовжена на  2 робочі дні);

- 3 робочі дні для фізичних осіб-підприємців, які не мали найманих працівників, за умов, зазначених у абзацах третьому-восьмому п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України;

- 10 робочих днів для інших платників податків (може бути продовжена на 5 робочих днів).

Проте на практиці податкова дуже рідко дотримується цих строків.

Одночасно із перевіркою податкової проводиться перевірка пенсійного фонду.. З практики рекомендую звертатись до пенсійного фонду, коли перевірка податкової добігає кінця. Оскільки строк дії довідки пенсійного фонду складає лише місяць, і у разі, якщо пенсійний фонд закінчив перевірку, а податкова ще ні, юридична особа може зіштовхнутись із ситуацією, коли доведеться робити нову довідку з пенсійного фонду.

Одночасно із зверненням щодо проведення перевірки податковою, необхідно звернутись до банку, у якому у юридичної особи, що ліквідується, відкриті рахунки, та закрити їх. Залишається тільки один рахунок, який буде мати статус ліквідаційного рахунку. Він закривається вже після проведення розрахунків із кредиторами.

Після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторів на основі акту інвентаризації майна та його оцінки, яка проводиться протягом строку для пред’явлення вимог кредиторів, проводиться розрахунок із кредиторами. Кредитори, вимоги яких не буди визнані ліквідатором/ліквідаційною комісією мають право звернутись до суду із відповідним позовом.

Після отримання довідок з податкової та пенсійного фонду необхідно вдруге звернутись до державного реєстратора для внесення запис про те, що юридична особа припинена і виключена з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» після закінчення процедури ліквідації, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, державному реєстратору подаються такі документи:

1. Заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації

2. Довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають достроковому зберіганню та здачі в архів (зокрема кадрові документи).

Отримавши вищезазначених документів, державний реєстратор вносить запис про виключення  підприємства з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Після чого юридична особа вважається ліквідованою.

Закон і Бізнес