Закон і Бізнес


Бізнес без помилок

7 кроків для ефективного розвитку юридичного бізнесу під час кризи


№36 (1282) 01.09—09.09.2016
ОЛЕКСАНДР ЛИПСЬКИЙ, керівник агентства Lipsky Marketing Group
13097

Усі успіхи та прорахунки юридичних фірм базуються на двох факторах: якості менеджменту та ефективності роботи персоналу. Недарма успішні бізнесмени кажуть, що найнадійніші інвестиції — інвестиції в себе та у свій персонал. Яких типових помилок припускаються керівники юрфірм під час кризи та які шляхи їх подолання? Спробуємо розібратися.


Маркетинговий план, місія та цінності

Замість того щоб хутко затвердити маркетинговий план (стратегію розвитку) та якнайшвидше перейти до його ефективного виконання й залучення нових клієнтів, керівництво й маркетологи іноді марнують час на затвердження мети, місії, цінностей компанії. При цьому всі інші маркетингові та PR-процеси стоять на місці. Навряд чи прописані й ретельно визначені місія та цінності дуже сильно позначаються на кількості клієнтів і вмотивованості персоналу фірми. У той же час наявність маркетингового плану, детальність його опрацювання та якість виконання впливають на чисельність клієнтів за будь-яких умов.

До того ж мотивація співробітників більше залежить від ефективного зворотного зв’язку з керівництвом компанії та якості менеджменту, а не від сформульованих на папері цінностей. Простіше кажучи, в прописуванні місії та цінностей немає нічого поганого, коли всі операційні процеси в компанії налагоджені, відпрацьовані, а сама компанія генерує стабільний прибуток. Коли ж потрібно розвивати бізнес, краще сфокусуватися на стратегії, складанні та затвердженні маркетингового та PR-плану.

Клієнти

Усі, хто надає послуги, дуже добре знають, що надважливими є 3 аспекти: знайти клієнта, не втратити його, виправдати (а ще краще — перевершити) очікування клієнта та зробити його агентом фірми.

З пошуком клієнтів зараз у багатьох компаній проблеми. Водночас вони не намагаються змінювати підходи до їх пошуку, не намагаються шукати нові інструменти. Досі велика частка компаній звертає увагу лише на великий бізнес, тобто на корпоративних клієнтів. Але при цьому чомусь не враховують того, що великий бізнес останнім часом суттєво зменшив кількість проектів, які передаються на аутсорсинг та супровід зовнішнім консультантам, одночасно збільшивши навантаження на штатних юрисконсультів. Для великого бізнесу економія бюджету та ефективність його використання, а також EBITDA зовсім не порожні звуки. Тож з огляду на ситуацію на ринку не звертати уваги на середній та в певних випадках навіть малий бізнес не варто.

Послуги, практики та нові погляди

Аксіома маркетингу: до клієнта необхідно підходити якомога ближче. Передусім, якщо перелік практик та пропонованих послуг фірми не переглядався останні 3 роки, варто це зробити з урахуванням показників дохідності й ефективності кожної практики. До переліку надаваних послуг доцільно вводити пропозиції щодо комплексного захисту конфіденційної інформації (комерційної таємниці), IT-послуги щодо шифрування інформації та винесення найбільш важливих даних «у хмари», пропозиції стосовно уникнення проблем з державними органами (тобто аналітичної роботи на випередження), розроблення бізнес-процесів і покрокових інструкцій для персоналу, compliance-правил, а також оперативно враховувати найважливіші законодавчі зміни (появу приватних виконавців, зміну системи судоустрою, зміни в системі правоохоронних органів тощо).

Фірмам, які розвиваються, можна порадити активніше співпрацювати з державними органами в спільних проектах (ініціатором і розробником проектів, звичайно, має бути юридична фірма), а фірмам, які вже мають сталі позиції на ринку, варто звернути увагу на створення власних громадських об’єднань та платформ для підтримання постійних комунікацій з бізнесом і потенційними клієнтами.

Персонал і власний приклад

Під час кризи надзвичайно багато уваги варто приділяти питанням роботи з персоналом. Як показує досвід, саме в кризових умовах керівники найчастіше припускаються серйозних управлінських помилок. Тож саме під час кризи дуже важливо виявляти всі проблеми в колективі на ранніх етапах і розв’язувати їх.

Якщо рішення керівництва не завжди зрозумілі, краще запобігти домислам і чуткам та обговорити всі незрозумілі питання з колективом або з окремими співробітниками в індивідуальному порядку. Чим прозоріше, зрозуміліше та чесніше будуються відносини між керівництвом і підлеглими, тим ефективніше працює колектив. Тим більше що історія знає чимало прикладів, коли саме персонал рятував бізнес.

Звичайно, прикладом для підлеглих має бути керівник фірми. Саме на нього орієнтується вся команда. Важко вимагати від підлеглих того, чого не можеш зробити сам або не знаєш алгоритму того, як потрібно досягти тієї чи іншої мети. Маркетологи, PR-фахівці — це тільки радники й у більшості випадків лише тактики. Стратегом же завжди залишається керівник, бо за ним остаточне рішення, за ним бюджет і вся повнота відповідальності за прийняте рішення.

Тренінги

У керівників є тенденція надмірно захоплюватися тренінгами й семінарами, особливо тими, які стосуються тимбілдингу та особистої ефективності. Нічого поганого в тренінгах немає, крім досить високої вартості та значних витрат робочого часу. Не варто забувати про те, що завжди є можливість покращити умови для саморозвитку співробітників фірми.

Крім побудови довірчих відносин між керівництвом і колективом, не менш важливо надати співробітникам можливість проявити себе, спробувати свої здібності в нових проектах і практиці, допомогти людям генерувати нові ідеї, запровадити внутрішні семінари. Тут першочергове завдання керівника — вміти почути підлеглих, підтримати втілення в життя запропонованих ними ідей. Не можна недооцінювати внутрішній ресурс фірми, бо це — безцінний актив, а ще важливіше — вміти його ефективно використати. Ніхто не знає вашого бізнесу так добре, як ваші підлеглі.

Сервіс

Регулярно перевіряйте якість сервісу у своїй компанії. Обов’язково дбайте про навчання персоналу, який провадить роботу з клієнтами. Особливо це стосується адміністративного персоналу та молодших юристів. Залиште офіс на кілька днів і проведіть моніторинг якості сервісу за відсутності керівника або замовте цю послугу у фахівців.

Адміністративний персонал і молодші юристи — таке саме обличчя вашого бізнесу, як радники й партнери. Необхідно також здійснювати постійний моніторинг того, як ваші співробітники зустрічають гостей та клієнтів, наскільки швидко вхідні електронні листи обробляються й розподіляються серед юристів, наскільки швидко останні надають відповіді клієнтам, який вигляд мають вихідні документи, що співробітники рецепції кажуть, коли до них надходить вхідний дзвінок, і т.ін.

Мотивація та вигорання

Підтримування здорової атмосфери в компанії — ще одне завдання керівника, якому він повинен постійно приділяти увагу. У працівників мають бути цілі: як нематеріальні (просування по службі, підвищення власної кваліфікації та рівня складності проектів), так і фінансові (система премій та бонусів за швидке та якісне виконання роботи).

Мотивація й ефективність у широкому розумінні цього слова складаються з кількох простих аспектів:

а) дружніх стосунків між співробітниками та керівництвом, а також співробітників між собою;

б) прозорої та зрозумілої програми мотивації для співробітників;

в) об’єктивної щорічної атестації та відповідної оцінки досягнень працівників;

г) щоквартальних зустрічей керівника з кожним співробітником наодинці, аби вислухати побажання, обговорити можливі проблеми, програму особистого розвитку та стратегію подальшого розвитку фірми;

ґ) чіткого розподілу обов’язків між співробітниками, аби максимально уникнути дублювання й, відповідно, ефекту колективної відповідальності;

д) комфортного офісу.

Усе це допоможе уникнути зайвих стресових ситуацій на роботі та надасть персоналу впевненість у тому, що керівництво належним чином оцінює їх працю та здобутки. Бо саме надмірний стрес і неотримання належної винагороди за свою роботу, за словами психологів, є основними чинниками професійного вигорання в персоналу.

***

Підбиваючи підсумки, зауважимо, що замало бути лише вимогливим керівником. Необхідно об’єднувати в собі якості лідера та ментора, бути готовим брати на себе відповідальність за успішність проектів і бізнесу в цілому. Водночас штатним маркетологам і PR-фахівцям варто дати можливість проявити себе, прислухатись до ідей та порад своїх працівників, але при цьому постійно простежувати всі аспекти сервісу й роботи з клієнтами в компанії. Також безпосереднім завданням керівника є діагностика та якомога швидке розв’язання проблем і суперечок у колективі. Не забувайте: під час кризи розвиваються тільки згуртовані, динамічні та гнучкі компанії.