Закон і Бізнес


GRECO, USAID і ВК схвально оцінили процедуру добору суддів за минулої влади


15.06.2016 18:17
640

Порядок добору суддів є цілком зрозумілим, чітким та прозорим і проходження кандидатами стадій призначення на посаду обґрунтовуються виключно об’єктивними чинниками. А нормативні акти та запроваджені на їх основі процедури є оптимальними й забезпечують об’єктивність та справедливість відбору кандидатів на посаду судді.


Саме подібним чином американські і європейські інституції оцінювали порядок добору суддів, запроваджений після ухвалення попередньою владою чинного сьогодні Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

Досить цікаву добірку цитат з цього приводу з посиланням на відповідні документи оприлюднив на своїй сторінці у Facebook екс-перший заступник глави Адміністрації Президента Андрій Портнов у відповідь на заяву міністра юстиції Павла Петренка щодо масового звільнення суддів, що були призначені за часів Януковича.

«Впевнено можу констатувати, що як раз раніше в країні ніколи не було таких зловживань навколо призначення і звільнення суддів, як зараз, - написав А.Портнов. - У відповідь на заяву міністра, наводжу публічні тези європейських і американських структур щодо призначення суддів за минулої влади»:

У пункті 36 Звіту GRECO (Група держав проти корупції) щодо виконання Україною рекомендацій від 27 травня 2011 року зазначається, що відповідна організація вітає прийняття Закону України «Про судоустрій і статус суддів», який в повній мірі враховує всі вимоги, що містяться в рекомендації. ГРЕКО вітає новий механізм початкового відбору суддів, який дозволяє проводити прозорий та чесний добір під наглядом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка має адекватні гарантії незалежності.

У Звіті щодо оцінки Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 22 жовтня 2010 року, підготовленому суддею Федерального окружного суду США В.Даффі та суддею Федерального суду претензій США Б.Футеєм, в якості позитивного аспекту цього Закону видаляється запровадження процесу добору суддів, за якої кваліфікаційний іспит визначається та проводиться за допомогою системи анонімного тестування.

Це перше анонімне тестування, що стало результатом плідної співпраці Проекту USAID “Україна: верховенство права” та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, свідчить про більш прозоре, об'єктивне і чітко стандартизоване тестування кандидатів на посаду суддів, зазначила у 2011 році Лора Павлович - експерт з питань демократії та врядування Місії Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні

Вона повідомила, що з цією метою було створено спільну робочу групу з вироблення норм і процедур та розробки і апробації тестових запитань, а також підготовки і проведення такого іспиту.

Під час чергового етапу відбору суддів, який мав місце у 2012 році, його проведення також отримало позитивні відгуки:

Те, що ми бачимо сьогодні - як відбувається анонімне тестування кандидатів, є дуже вражаючим і свідчить про те, що Україна обрала шлях повної відкритості процесу добору суддів. Ми поздоровляємо уряд України з таким вибором», – підкреслила Анн-Марі Ястішок, виконуюча обов’язки Директора Місії Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні, Білорусі та Молдові.

Керівник проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) “Україна: верховенство права” Девід ВОН, аналізуючи діяльність ВККС із добору суддівських кадрів зазначив про її співпрацю із експертами USAID. За його словами, разом із комісією експерти проекту, серед іншого, спільно розробили і порядок тестування кандидатів та провели для суддів чотири пілотних тестування, які довели об’єктивність та прозорість такого механізму роботи.

Про співпрацю USAID Д.Вон прямо вказав і на міжнародному семінарі, присвяченому результатам першого національного добору кандидатів на посаду судді (2011 рік)

Ми вже маємо спільні наробки. Розробили та апробували стандартизовані форми заяви та анкети кандидата на посаду судді, порядок тестування кандидатів. Результатом цієї роботи стало те, що закон «Про судоустрій та статус суддів» тепер передбачає і стандартизовану форму анкети, і анонімне тестування.

Фахівці нашого проекту та експерти-тестологи надали підтримку в підготовці та проведені добору кандидатів на посаду судді та першого національного анонімного тестування у травні 2011 року. Наші експерти були присутні на цьому тестуванні. Вони проаналізували процедуру і надали свої висновки членам робочої групи Комісії.

Під час наступних відборів Д.Вон також акцентував увагу на постійній співпраці ВККС і USAID у процесі добору суддів (2012 рік):

«Справедливий та об’єктивний добір кандидатів на посаду судді, що враховує рівень знань, а також особисті якості та професійні досягнення, є запорукою створення високопрофесійного суддівського корпусу, і як результат - незалежності судової влади.

Тому Проект USAID «Справедливе правосуддя» продовжує надавати системну підтримку Вищій кваліфікаційній комісії у вдосконаленні процедур та методик добору», - підкреслив керівник Проекту USAID «Справедливе правосуддя» Девід Вон. Цього року USAID через Проект «Справедливе правосуддя» продовжує ці ініціативи. За його участі та підтримки та у співпраці з українськими партнерами проекту було проведено чергове анонімне тестування, удосконалено процедуру добору, проведено тренінг для авторів тестових завдань та розроблено нові тестові завдання.

На міжнародній конференції «Вища кваліфікаційна комісія суддів України: досвід, актуальні проблеми та перспективи» (2011 рік) експерт Ради Європи Карстен Манке відзначив, що нова процедура добору кандидатів на посаду судді на даний момент є демократичною та оптимальною. Порядок добору є цілком зрозумілим, чітким та прозорим і проходження кандидатами стадій призначення на посаду обґрунтовуються виключно об’єктивними чинниками. Він також відзначив, що нормативні акти та запроваджені на їх основі процедури є оптимальними й забезпечують об’єктивність та справедливість відбору кандидатів на посаду судді.

У пункті 48 Висновку CDL-AD (2010)026 щодо Закону України «Про судоустрій і статус суддів», аналізуючи запроваджену процедуру добору суддів, Венеціанська Комісія зазначила, що така процедура у цілому уможливлює прозорий і справедливий процес призначення суддів. Зокрема, схвально оцінюється те, що рекомендації щодо призначення суддів приймаються на основі об’єктивних критеріїв.

У Звіті за результатами громадського спостереження за проведенням анонімного тестування кандидатів на посаду судді вперше (2012 рік), підготованому Центром суддівських студій відзначається, що Центр суддівських студій позитивно оцінює організацію та проведення анонімного тестування кандидатів на посаду судді. Вища кваліфікаційна комісія суддів України належним чином організувала процес добору, оперативно відреагувала на всі нештатні ситуації.

Закон і Бізнес