Закон і Бізнес


Притягнути за «мінімум»

Особливі умови «криміналізації» дій допомагають посадовцям уникати відповідальності


№22 (1268) 28.05—03.06.2016
МАКСИМ СОРОКІН, юрист, майор міліції в запасі, колишній працівник ДСБЕЗ
4878

Якщо громадянин учинить крадіжку, то до кримінальної відповідальності він може бути притягнутий навіть у тому випадку, якщо вартість поцупленого трохи перевищує 100 грн. Разом з тим у деяких випадках законодавство не дозволяє притягати до відповідальності посадовців, навіть якщо «ціна» їхніх протиправних дій становить десятки тисяч гривень. Така ситуація не тільки грає на руку корупціонерам, а й суперечить Конституції.


Формальна рівність

У правовій країні, якою відповідно до Конституції є Україна, державні органи та громадяни однаковою мірою відповідальні перед законом.

Принцип рівності — одна із фундаментальних конституційних вимог, важлива умова існування правової держави. Рівність перед законом закріплено у ч.1 ст.24 Конституції, за якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Такий підхід відповідає ст.7 Загальної декларації прав людини, яка проголошує, що всі люди рівні перед законом і мають право без будь-якого розрізнення на рівний захист законом. Так само ст.26 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права передбачає, що всі люди є рівними перед законом.

Рівність громадян перед законом полягає в тому, що стосовно кожної особи він повинен мати однакову силу впливу. Закон однаковий для всіх: йому байдужі фактично наявні відмінності між людьми. Від нього вимагається неупередженість і повна сліпота до соціальних відмінностей людей у сфері права.

Саме тому Конституція проголошує, що не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Всі повинні рівною мірою підкорятися закону, нести рівну відповідальність за його порушення.

Ціна питання

На жаль, адміністративне та кримінальне законодавство частково суперечить згаданому принципу. Зокрема, розбіжності виникають під час установлення для суб’єкта злочину розміру неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Саме він у подальшому впливає на розмір необхідної суми для визначення наявності в діях особи чи бездіяльності суспільно небезпечного діяння.

Стаття 18 Кримінального кодексу передбачає два типи суб’єктів злочину: загальний та спеціальний. Простими словами, загальний — це звичайний громадянин, а спеціальний — посадові та службові особи. Але для кожного із цих суб’єктів установлені різні розміри н.м.д.г. для визначення в їх діяннях складу злочину. Тобто «мінімум», з якого настає кримінальна відповідальність.

Сума н.м.д.г. для кваліфікації правопорушень установлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної пп.169.1.1 п.169.1 ст.169 розд.IV Податкового кодексу. Як передбачено в цьому підпункті, податкова соціальна пільга встановлюється в розмірі, що дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи. Станом на 1 січня ця сума становила 1330 грн. Отже, розмір податкової соціальної пільги наразі сягає 665 грн., яка і є сумою неоподатковуваного мінімуму для кваліфікації адміністративних та кримінальних правопорушень.

За найпоширеніші майнові злочини («крадіжка», «шахрайство», «привласнення або розтрата чужого майна»), де суб’єкт злочину загальний, кримінальна відповідальність настане, якщо заподіяна матеріальна шкода буде перевищувати 0,2 н.м.д.г., тобто 133 грн. А для спеціального суб’єкта злочину — від 100 н.м.д.г., якщо йдеться про такі злочини, як «зловживання владою або службовим становищем», «перевищення влади працівником правоохоронного органу» тощо. В грошовому еквіваленті це обчислюється від 66,5 тис. грн. А щодо деяких кримінальних правопорушень цей поріг визначено на межі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян («нецільове використання бюджетних коштів», «видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету» тощо). Тобто йдеться про суму від 665 тис. грн. І такі норми діють в умовах складної фінансової ситуації, коли світова спільнота вимагає від України рішучих дій для подолання корупції.

До того ж службову або посадову особу неможливо притягнути до адміністративної відповідальності за ст.184-1 Кодексу про адміністративні правопорушення, якщо шкода буде заподіяна на суму, більшу від 5 та меншу від 100 н.м.д.г. Тобто від 3325 до 66500 грн. Ця стаття цілком відповідає вислову, поширеному в правоохоронних органах: «Недостатньо суми».

Таким чином, вітчизняне законодавство частково не відповідає запропонованим критеріям оцінки його ефективності з погляду забезпечення конституційного принципу рівності всіх перед законом та викликає занепокоєння щодо прийняття нормативно-правових актів з порушенням принципу «без уособлення».