Закон і Бізнес


Мораль на службі в гаманця

Юркомпанії, які не дотримуватимуться базових етичних принципів, ризикують втратити своє місце на ринку


№21 (1267) 21.05—27.05.2016
ЄВГЕН БЕРЕЗОВСЬКИЙ
4608

Дотримання моральних принципів у повсякденній роботі юриста традиційно вважається обтяжливим фактором, який не дозволяє отримати додаткові прибутки. Однак, на думку представників ринку, часи вже змінюються і компанії, які не дотримуються етичних стандартів, програють у довгостроковій перспективі.


Круглий стіл, присвячений незвичній тематиці, вирішила організувати Асоціація правників України. Як правило, на професійних зустрічах обговорюються питання щодо застосування норм законодавства або ж подолання труднощів, які виникають на практиці.

Однак на заході, який відбувся 17 травня, в центрі уваги перебували проблеми етики в юридичній сфері. Як відзначив партнер ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і партнери» Маркіян Ключковський, тривалий час здатність юристів вирішувати справи завдяки неправовим механізмам уважалася плюсом. Адже готовність діяти всупереч закону дозволяє отримати конкурентну перевагу над колегами.

Проте, за словами юриста, ця ситуація почала змінюватися і зараз все більше клієнтів звертають увагу на репутацію компанії. Однією з причин цього став прихід на український ринок іноземних колег. Підтверджує цю думку й керівник юридичного департаменту «Байєр» Альона Галкіна: «Для наших роботодавців краще втратити кошти, ніж репутацію».

До того ж, на переконання старшого партнера «ВТС Консалтинг» Олександра Мініна, чесне вирішення спорів більш вигідне клієнтам. Так, за його словами, після того, як одна з компаній тривалий час судилась із податківцями і виграла справу, орган контролю почав «обходити її стороною». Якщо б конфлікт було вирішено за допомогою хабара, посадовці зрозуміли б, що можуть із фірми отримувати постійну вигоду, і чергова перевірка не змусила б себе чекати.

Учасники засідання висловили думку, що, незважаючи на переваги етичного ведення бізнесу, запровадити нові стандарти діяльності вдасться лише в тому випадку, якщо юридичні компанії домовляться про це між собою. Разом з тим партнер ЮК «Правовий альянс» Ілля Костін нагадав, що вже були спроби реалізувати подібну ініціативу. Але частина фірм відмовилися від ідеї на етапі підготовки меморандуму, деяких не задовольнив кінцевий документ, а десяток компаній, які його все ж таки підписали, просто повідомили про це на своїх сайтах. А чи дотримувалися вони визначених етичних стандартів — так і залишилося таємницею. Водночас консультант з питань стратегії та розвитку Ірина Нікітіна зауважила, що позитивний досвід координації своїх дій був у білоруських юрфірм. І хоча деякі з них почали співпрацю з нечесних вчинків, але згодом побачили переваги співробітництва.

Якщо ж вітчизняні правники дійсно бажають виробити спільні етичні правила — їм варто поспішати. Учасники круглого столу констатували: на ринок все активніше починають виходити іноземні юридичні компанії і свою репутацію вони спробують використати як козир у конкурентній боротьбі. Першими до них перейдуть клієнти з іноземним капіталом, а згодом і місцеві. Ті ж юристи, які й надалі вирішуватимуть справи за допомогою звичних для себе механізмів, несподівано залишаться без роботи.

Пряма мова

АНДРІЙ СТЕЛЬМАЩУК, керуючий партнер ЮФ «Василь Кісіль і партнери»:

— Зустрічаючись з різними колегами, я обговорював питання етики і пропонував домовитися щодо певних базових, елементарних принципів роботи, яких слід дотримуватися. Наприклад, платити податки, не давати відкатів керівникам юридичних служб клієнтів, не давати хабарів. Виконуючи такі прості речі, ми можемо змінити юридичний ринок. Потім цей ринок вплинув би на бізнес, а той, можливо, і на всю країну в цілому. Але ці ідеї не знаходять розуміння. Хоча ніби всі вже стали на ноги, добре заробляють, і незважаючи на те, що було в минулому, могли б подививтися вперед.

МАРКІЯН КЛЮЧКОВСЬКИЙ, партнер ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і партнери»:

— Головний підсумок зустрічі — це те, що юридичне співтовариство почало відкрито говорити про етику і про те, що на ринку бувають з нею проблеми. Визнання проблеми вже є першим кроком до її подолання. Тому важливо, що ми подивилися один одному в очі й відверто поговорили про ті явища, які, безумовно, є.

Далі вже все залежатиме від кожного з нас. Якщо кожен захоче діяти не «так, як всі», а краще, той загальний етичний рівень всієї юридичної спільноти трохи підніметься. І клієнтам з нами буде комфортніше, і нам з ними так само. Таким чином, розвиватиметься нормальний ринок юридичних послуг.