Закон і Бізнес


Або розслідуй, або голосуй!

В АМК прагнуть розмежувати свої функції, але не знають як


М.Ніжнік запевняє: комітет — дійсно колегіальний орган, і консенсус між держуповноваженими народжується в спорах.

№6 (1252) 06.02—12.02.2016
НЕСТОР БАКАЛЕЙКО
3916

Антимонопольний комітет отримав від Асоціації правників України низку коментарів та пропозицій щодо проекту закону «Про захист економічної конкуренції». Це остання можливість відшліфувати запропоновані Кабміном новели, перш ніж вони потраплять до парламенту.


«Дотичність» рішення

Основна ідея профільного відомства полягала в закріпленні ключових змін антимонопольної політики держави на законодавчому рівні (з урахуванням тривалості процесу вітчизняної нормотворчості). За задумом, сам закон міститиме якнайменше положень, які на практиці можуть змінюватися і потребувати нових парламентських схвалень. Отже, більш детальні інструкції щодо того, як нова редакція взагалі працюватиме, правники отримають згодом, оскільки такі положення (зокрема, про порядок розгляду справ) зараз тільки розробляються.

Як повідомила перший заступник голови АМК — державний уповноважений Марія Ніжнік, досі процес складався з кількох етапів. Спочатку комітет збирав докази, після чого робив попередні висновки, які надавалися сторонам. Відповідне рішення приймалося за одне засідання. Були випадки, коли знадобилося кілька засідань, але це швидше виняток.

Тепер АМК хоче розділити функцію розслідування і функцію розгляду справи. Тобто розслідуванням займатимуться управління і держуповноважені. Попередні висновки вони направлятимуть сторонам, перш ніж справа передаватиметься безпосередньо на розгляд комітету. Згідно з практикою країн ЄС після цього у сторони з’являється право виступити.

Передбачається, що саме після отримання попередніх висновків сторони отримають право знайомитися з усіма матеріалами і надавати усні та письмові пояснення не тільки держуповноваженому, який займався розслідуванням, а й комітету. «Тобто ідея полягає в тому, що в один дотик рішення прийматися не буде», — зауважила М.Ніжнік.

Квазісудовий розгляд

Чи повинен держуповноважений, який займався розслідуванням, голосувати як член комітету? В АМК схиляються до позитивної відповіді. Така позиція обгрунтована тим, що відомство дуже довго розглядає справи, і може виникнути ситуація, коли розслідуванням займалися кілька держуповноважених, які можуть бути позбавлені права голосу. Та й один-два голоси не матимуть вирішального значення, вважають в АМК.

В АПУ наполягають: необхідно, аби держуповноважений взагалі не займався справою на етапі розслідування, щоб це був квазісудовий форум, до якого приходить управління і презентує зібрані матеріали та докази, а держуповноважені у свою чергу піддають його позицію розумному сумніву, так само як і позицію відповідача.

«Держуповноважені поважають один одного, як це заведено між колегами, — роз’яснив можливі ризики голова комітету з конкуренційного права АПУ, партнер ЮФ «Астерс» Ігор Свечкар. — І кожен з них міркуватиме: якщо я зараз поставлю під сумнів висновок колеги, в справі, яку презентуватиму за тиждень, він так само поставить під сумнів мою позицію».

В інших конкурентних відомствах така ситуація неможлива, адже остаточне рішення приймає суд або інший уповноважений орган. Тож Україні доведеться винайти свою власну «китайську стіну» задля розмежування функцій розслідування та розгляду.

Все заради інвестора

Поки в АПУ формулювали зауваження так, щоб за словами в законі стояв дух права і нове бачення, профільна реформа набрала обертів. Зокрема, парламент прийняв в цілому проект «Про внесення змін до Закону України «Про захист економічної конкуренції» (щодо підвищення ефективності системи контролю за економічними концентраціями) (№2168а).

Після набрання ним чинності учасники концентрації звертатимуться до АМК по отримання дозволу тільки у випадках, коли загальний обсяг активів або оборот товарів суб’єктів концентрації перевищуватиме €30 млн за результатами останнього фінансового року (враховуючи, що обсяг активів або оборот товарів двох учасників концентрації в Україні перевищував за останній рік €4 млн) або ці показники в компанії, яку хочуть придбати, продавця активів чи акцій або одного зі співвласників СП, яке повинно бути створене в процесі концентрації, перевищували в Україні €8 млн за умови, що глобальний оборот одного з учасників концентрації у світі перевищував за останній фінансовий рік €150 млн. Саме так пояснив у коментарі нашому виданню ключові положення проекту радник АО «Спенсер і Кауфманн» Микола Ліхачов.

Новий закон також уводить спрощену процедуру розгляду пакета документів, поданих до АМК для погодження концентрації, що триватиме не більш як 25 днів з дня подання.

На думку експертів, очікувані зміни конкуренційного законодавства сприятимуть поліпшенню інвестиційного клімату для низки західних інвесторів, які можуть вигідно придбати гарний актив. Про те, чи зменшиться навантаження на зовнішніх юридичних консультантів з огляду на те, що кількість випадків, коли угоди потребують згоди комітету, скорочено вдвічі, юристи не говорять.