Закон і Бізнес


Раді старатися

Які першочергові кроки повинна зробити РСУ, аби переконати колег у своїй відданості їхнім інтересам


Якщо представникам ради вдасться відстояти інтереси всього суддівського корпусу, на їхньому «рахунку» з’являться «бали довіри».

№49 (1243) 05.12—11.12.2015
МАРИНА ЗАКАБЛУК
4036

Рада суддів починає роботу з нової сторінки: її склад зменшився на 7 осіб, а от клопотів побільшало. Вищому органу суддівського самоврядування доведеться не тільки поставити крапку в процедурі погодження порядку та методології кваліфікаційного оцінювання служителів Феміди, а й відстояти інтереси володарів мантій під час проведення конституційної реформи. Що ж у першу чергу повинні зробити «самоврядники», аби законники, які підтримали їх на ХІІІ з’їзді суддів, не розчарувалися у своєму виборі?


Огріхи були

«Ми виконали понад 90% завдань, які поставили перед нами делегати позачергового ХІІ з’їзду суддів, але це тільки початок кропіткої роботи з відновлення довіри до судової влади», — звітувала голова РСУ Валентина Сімоненко перед учасниками форуму.

Однак, як зазначають деякі делегати, це надто оптимістична оцінка майже 1,5-річної діяльності ради. Вони наголошують: завдання можна вважати виконаним тоді, коли є певний результат. У більшості ж випадків на звернення РСУ до представників влади відповідь не надходила, а якщо реакція й була, то, швидше за все, нагадувала формальну відписку.

Позицію законників підтримують і окремі експерти: від дня проведення попереднього з’їзду минуло не так і багато часу, а ситуація в судовій системі не тільки не покращилася, а навіть погіршилася. Так, зросла кількість випадків тиску на служителів Феміди, але нікого за це не притягнули до відповідальності.

Представникам суддівської спільноти, які ввійшли до складу Конституційної комісії, не вдалося відстояти інтереси суддів-«п’ятирічок» та вберегти всіх володарів мантій від чергової процедури очищення. Адже в проекті змін до Основного Закону (щодо правосуддя) реформатори записали: по-перше, повноваження служителів Феміди, призначених на 5 років, припиняються із закінченням такого строку, а по-друге, всі судді повинні пройти оцінювання на відповідність займаній посаді.

Та й самі «самоврядники» визнають: огріхи в роботі РСУ, звичайно, були, і на них не можна заплющувати очі. «Основною проблемою діяльності попереднього складу ради було запізніле й малоефективне реагування на виклики. Тобто не було заходів впливу на порушення професійних прав суддів та профілактики (запобігання порушенням). Також недостатньою була ефективність її рішень через неналежний контроль за їх виконанням. РСУ мала організаційну громіздкість і була неоперативною. Зокрема, вона збиралася лише раз на місяць, комітети не мали достатніх повноважень для самостійної роботи, не було виконавчого апарату та взаємодії зі зборами суддів, механізму виявлення й залучення активних суддів до діяльності ради», — розповів «ЗіБ» член органу суддівського самоврядування Тарас Багрій.

«Бали довіри»

Нині одним із найперших завдань РСУ є правильне визначення пріоритетів. Нагадаємо: під час ХІІІ з’їзду суддів В.Сімоненко наголосила, що новий склад РСУ повинен вирішити ті складні питання, з якими попередні «самоврядники», очевидно, не впоралися: забезпечення належного фінансування Феміди, розроблення дієвого механізму захисту суддів, гарантій їхньої незалежності та вжиття кардинальних заходів щодо підвищення ефективності досудового розслідування злочинів проти життя, здоров’я законників. Однак самотужки рада не зможе виконати цих завдань: потрібно заручитися підтримкою представників інших гілок влади. А це, як свідчить практика, зробити не так уже й легко.

Втім, уважають експерти, випробування, які випадуть на долю РСУ ще до кінця року, покажуть: чи дійсно оновлений на 40% склад ради змінить «самоврядницьку політику» й прийматиме більш радикальні рішення. Однак, на їхню думку, свій перший шанс підтвердити готовність оперативніше звертати увагу на проблеми, з якими стикаються служителі Феміди, рада втратила. Так, вона миттєво не відреагувала на ситуацію, яка виникла в Малиновському райсуді м.Одеси і про яку говорили чи не всі ЗМІ (див. стор.3. — Прим. ред.). Це при тому, що в складі РСУ є представники не тільки регіону, а й цієї установи.

«Виправитися» рада може вже найближчим часом, відстоюючи фінансові інтереси Феміди на наступний рік. Якщо до думки «самоврядників» дослухаються ті, хто визначає, які цифри фігуруватимуть у рядках держбюджету-2016 для володарів мантій, то на їхньому «рахунку» з’явиться додатковий «бал довіри».

Ще одну позитивну оцінку своїх колег члени РСУ отримають у разі, якщо Вищій кваліфікаційній комісії суддів не вдасться перетягнути її на свій бік у питанні схвалення процедури оцінювання володарів мантій.

Звичайно, в перспективі рада повинна вирішити безліч інших питань: допомогти Феміді завоювати довіру суспільства, побудувати партнерські відносини з іншими гілками влади, розробити механізми захисту суддівської незалежності, убезпечити законників від можливих негативних наслідків проведення конституційної реформи та ін.

Завдань, звичайно, багато, а часу на їх виконання мало — до наступного з’їзду, який, за прогнозами експертів, може відбутися вже через рік. І саме він оцінить старання «самоврядників». Якщо вони виправдають довіру колег, то доведуть, що вищий орган суддівського самоврядування є таким не тільки за назвою.

пряма мова

ОЛЕКСАНДР САСЕВИЧ, член Ради суддів, суддя Львівського окружного адміністративного суду:

— Нинішньому складу РСУ буде складно працювати. По-перше, в країні загострюється політична боротьба, і завдання ради — не бути втягнутою в політичні протистояння. До того ж РСУ має досягти повноцінної участі в судовій реформі з метою проведення її за європейськими стандартами. Ще одне із завдань вищого органу самоврядування — намагатись продовжити діяльність попереднього складу РСУ щодо становлення судової влади як такої. Крім цього, рада має бути максимально відкритою у своїй діяльності. На жаль, доводиться констатувати певну пасивність колег щодо суддівського сьогодення. Лише коли справа стосується конкретної особи, тоді колеги «прокидаються», починають щось робити. Але ж час у нас сьогодні трохи не такий. Він потребує внутрішньої мобілізації кожного судді. Представникам суддівської спільноти необхідно бути прикладом позитивної поведінки в суспільстві, не бути байдужим до подій, які відбуваються не тільки у всій системі, а й в кожному колективі суду.

ТАРАС БАГРІЙ, член РСУ, суддя Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області:

— Тільки активна робота та принципові рішення ради можуть бути запорукою підвищення рівня довіри до судової влади в цілому. Не можна допустити, щоб повноваження органів суддівського самоврядування були лише декларативними та недієвими. РСУ, незважаючи на обмежені повноваження, не повинна залишатися осторонь судової реформи, забезпечення дотримання гарантій незалежності суддів і недопущення звуження соціальних прав. Необхідно розпочати прагматичну роботу в контексті реального визнання конституційного поділу влади на законодавчу, виконавчу і судову. Тобто обовязково прийняти всі необхідні рішення, які сприятимуть забезпеченню балансу гілок влади та недопущенню пріоритетності однієї над іншою. Вважаю неприпустимим, аби реформа проводилася без урахування конструктивних зауважень органів суддівського самоврядування. Варто, щоб рада представляла судову владу у відносинах з міжнародними організаціями, анонсувала позицію суддівського корпусу.