Проведення з’їзду законників та призначення суддів КС регламентують: делегатам заборонять користуватися простими олівцями, а кандидати зможуть проводити агітацію
Рада суддів України прийняла за основу проекти двох документів: регламенту з’їзду суддів і регламенту призначення та звільнення суддів Конституційного Суду. До цього часу цих актів не існувало. І лише певні розбіжності в поглядах делегатів позачергового ХІІ форуму законників щодо цих питань підштовхнули суддівську спільноту до думки: без регламентів не обійтися.
Переломний з’їзд
У червні відбулася перша частина позачергового ХІІ з’їзду суддів. РСУ доручили розробити регламент з’їзду й регламент призначення та звільнення суддів КС.
Раніше при проведенні чергових та позачергових форумів послуговувалися відповідними положеннями законів, які регламентували проведення таких зібрань. Однак ХІІ з’їзд став переломним: делегати почали висловлювати думки, що порядок роботи форуму, підготовки, розгляду та прийняття ним рішень детально не виписані. А це створює загрозу гри не за правилами. Деякі делегати, зокрема, наголошували: потрібно визначити порядок висування кандидатів до Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів та КС.
РСУ розробила проекти документів, у яких спробувала дати чіткі відповіді на запитання, поставлені делегатами на з’їзді. Нині вона збирає пропозиції та зауваження до документів. Планується, що на засіданні, яке відбудеться 5 вересня, буде представлений доопрацьований проект регламенту з’їзду суддів. Остаточний варіант обох документів буде затверджений на другому етапі форуму.
А поки що ознайомимося з писаними правилами, запропонованими РСУ.
Дозволи й заборони
Проект регламенту з’їзду суддів містить положення щодо повноважень, порядку скликання та проведення форуму, обрання делегатів. Ці питання висвітлюються і в стст.123—126 закону «Про судоустрій і статус суддів».
РСУ залишила відкритим питання: якщо відсутній кворум для проведення з’їзду, то має бути призначена нова дата зібрання чи є інший вихід із ситуації. Вочевидь, відповідь на нього вона планує знайти в пропозиціях, що надійдуть від представників судової влади.
Згадується в документі й про повноваження головуючого на з’їзді. Зокрема, він не має права коментувати виступи на форумі та/або давати їм оцінку. У проекті чітко визначені правила проведення таємного голосування з конкретних питань. Так, відмітки в бюлетені «повинні проводитися чорнилами або іншим способом, що виключає виправлення надпису за допомогою звичайних засобів. Заповнення бюлетеня простим олівцем не допускається».
Без «попереднього знайомства»?
Також у регламенті розкривається алгоритм обрання членів РСУ, призначення членів ВРЮ (та припинення їхніх повноважень) та ВККС. Прикметно, що в документі не закладений принцип «попереднього знайомства» з кандидатами. Хоча на ХІІ з’їзді делегати звертали увагу на те, що не готові голосувати за осіб, про яких їм нічого не відомо.
Як зазначається в проекті регламенту, безпосередньо на з’їзді делегати пропонуватимуть кандидатури претендентів до згаданих органів. У той же час кожен кандидат «має право на повідомлення про себе та відповідає на поставлені запитання». Делегати можуть висловлювати свої думки щодо того чи іншого претендента.
До речі, в регламенті згадується про те, що з’їзд повинен обрати до ВРЮ трьох членів із судів кожної юрисдикції: адміністративної, господарської та загальної. Щодо квот до ВККС — жодного слова.
Визначено, що з’їзд припиняє повноваження членів ВРЮ, якщо вони визнані судом недієздатними або обмежено дієздатними, мають незняту або непогашену судимість, були членами ВККС або ВРЮ до набрання чинності законом «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», займають адмінпосади. А також у разі порушення особою присяги або скоєння аморального вчинку. Якщо з першими підставами для звільнення усе більш-менш зрозуміло (вони можуть бути документально підтверджені), то щодо решти виникає багато запитань: хто і як установлюватиме, що особа порушила присягу чи скоїла аморальний вчинок? Очевидно, ці питання потребують доопрацювання.
Розслідування факту порушення присяги
А от питання призначення та звільнення суддів КС висвітлено у відповідному проекті регламенту більш детально. Так, висунення кандидатів у судді КС відбувається з дня прийняття рішення про проведення з’їзду, в порядку денному якого є питання про призначення чи звільнення судді КС. Процедура висунення претендентів на цю посаду завершується за 10 днів до дня проведення форуму.
«Кандидати на посаду судді КС пропонуються із числа осіб, які мають бездоганну професійну й особисту репутацію та високий фаховий рівень», — зазначається в документі. Також у ньому перелічено документи, які претенденти повинні надати (всі дані розміщуються на веб-сайті РСУ). З моменту оприлюднення інформації про претендентів усі зацікавлені особи можуть обговорювати їхні кандидатури, висловлювати підтримку, зауваження, пропозиції, застереження.
«Кандидати мають право виступати перед суддями та громадськістю, проводити агітацію з дотриманням правил суддівської етики», — зазначається в проекті регламенту. Незрозуміло лише, якою має бути ця агітація та хто її оплачуватиме.
У проекті детально описана процедура звільнення судді КС за порушення присяги. Так, з повідомленням про наявність у діях володаря мантії порушення присяги до РСУ можуть звернутися Верховна Рада, Президент, Прем’єр, збори суддів КС, ради суддів спеціалізованих судів. РСУ повідомляє про це Голову КС та суддю, створює тимчасову комісію для з’ясування наявності підстав уважати, що в діях законника є ознаки порушення присяги. До того ж у складі цієї комісії має бути як мінімум один суддя КС, а також науковці.
«Суддя має право давати пояснення, заявляти клопотання, бути присутнім при розгляді цього питання тимчасовою комісією, РСУ та з’їздом. Комісія за наслідками розслідування складає висновки, які доповідає РСУ, а потім з’їзду», — йдеться в проекті регламенту.
Тобто суддівська спільнота, детально розписавши процедуру звільнення суддів КС, убезпечила себе від можливого політичного впливу та вказівок «відреагувати на факти порушення суддями присяги» в майбутньому.
Остаточні варіанти регламентів затвердить ХІІ з’їзд, а працювати із цими документами доведеться вже наступному форуму законників — тринадцятому. І саме тоді з’ясується, чи виконують ці регламенти своє призначення.
РСУ розробила проекти регламентів, в яких, зокрема, роз’яснюються процедурні питання призначення членів ВРЮ, ВККС, РСУ та суддів КС.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!