Мін’юсту стане складніше відмовити в реєстрації партії
Кількість політичних партій в Україні на сьогодні впевнено наближається до 200, і цей факт свідчить про нескладність їх реєстрації. Проте у Верховній Раді вказують на фактори, які створюють необгрунтовані обмеження на шляху реєстрації політсил. Тому нардепи пропонують спростити життя всім, хто бажає влитись у політичний процес.
Неконституційність обмежень
В ст.1 закону «Про полі¬тичні партії в Україні» визначено, що право громадян на свободу об’єднання в політпартії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією.
Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Основного Закону в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також у деяких інших випадках.
При цьому ініціатор змін, бютівець Сергій Власенко, наголошує, що перелік обмежень щодо утворення та діяльності партій, визначений актом найвищої юридичної сили, є вичерпним і не може підлягати розширеному тлумаченню.
Проте нардеп звертає увагу, що закон «Про політичні партії в Україні» допускає певні обмеження, не визначені Конституцією. Зокрема, передбачено досить тривалий строк для перевірки документів, які подаються для реєстрації політичної партії або змін до програмних, статутних та інших документів, не визначено правовий статус органу реєстрації — Мін’юсту — в системі державної реєстрації політпартій як юридичних осіб.
Крім цього, актом «Про політичні партії в Україні» не передбачено взаємної кореляції його та закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців». Це породжує певні непорозуміння між керівними органами, членами партії та органами юстиції, що здійснюють ре¬єстрацію партій, структурних утворень партій та змін до їх статутних, програмних та інших документів.
Відсутність взаємної відповідності законів викликає додаткові труднощі при вчиненні юридично значущих дій з боку політпартій та створює перешкоди щодо свободи громадян на об’єднання, переконаний С.Власенко.
Водночас не визначеними належним чином є встановлені законом засоби й механізми державного контролю за діяльністю політ¬партій.
Конкретний час
Проектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (№7253) врегульовується процедура державної реєстра¬ції політпартії та її структурних утворень. Також установлюється скорочений строк для реєстрації політпартії та її структурного утворення, вичерпний перелік підстав для реєстрації політпартії чи її структурного утворення, змін до їх документів.
Проектом пропонується прописати, що підставами для відмови в реєстрації партії чи її структурного утворення можуть бути лише ті, що передбачені ст.36 Конституції, ст.5 закону «Про політичні партії в Україні», ст.4 закону «Про об’єднання громадян».
Визначено також правовий статус реєстрів політ¬партій, структурних утворень, установлено, які саме відомості мають міститися в такому реєстрі. Передбачено, що рішення, які ухвалюються уповноваженими органами партій та не потребують реєстрації відповідно до законодавства про держреєстрацію юридичних та фізичних осіб — підприємців, уважаються легітимними з моменту їх ухвалення та не потребують обов’язкового внесення до відповідних реєстрів органів юстиції. У разі ж виникнення суперечностей з даними реєстрів пріоритетне значення мають ¬останні рішення партій.
З другого боку, проектом визначені підстави та порядок здійснення контролю за діяльністю партій. Установлюються підстави та механізм здійснення їх перевірок і правові наслідки для тих, хто порушує законодавство.
Водночас, як наголошує С.Власенко, проект передбачає правові механізми для недопущення створення штучних перешкод діяльності партій, необгрунтованих посягань з боку державних органів на свободу громадян щодо об’¬єднання в партії.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!