Законники обиратимуть керівництво суду без впливу сторонніх осіб, але з «втручанням» правоохоронців
Народні депутати пропонують захистити органи суддівського самоврядування від втручання в їхню діяльність. Гарантувати безпеку, зокрема під час виборів очільників судів та їхніх заступників, мають структурні підрозділи ОВС. Якщо ж останні не в змозі виконати цю функцію, збори суддів припиняють свою роботу, чекаючи на захист.
Причини та наслідки
Внесення законопроекту «Про внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» (щодо забезпечення невтручання в діяльність суддівського самоврядування)» №4771 стало своєрідною реакцією на події, які останнім часом відбуваються під час обрання голів судів та їхніх заступників.
Місяць тому до закону «Про судоустрій і статус суддів» було внесено зміни щодо порядку обрання служителів Феміди на адміністративні посади. Відтепер керівництво установи обирає суддівський колектив.
Відповідно до закону «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» всі очільники судів та їхні заступники втратили свої портфелі. Отже, починаючи з 11 квітня в обителях Феміди визначаються з новими керманичами.
В одних установах збори суддів, на яких обирали голів судів та їхніх заступників, відбулися спокійно, без зайвого галасу. Іншим не так пощастило: в їхню роботу втручалися сторонні особи.
«Нині відомі непоодинокі випадки прямого втручання в діяльність суддівського самоврядування під час обрання суддів на адміністративні посади з боку невідомих осіб, які чинять прямий тиск на збори суддів під час обрання ними претендентів на адміністративні посади, вимагають і зобов’язують приймати рішення щодо зняття чи обрання конкретних кандидатів на адміністративні посади», — йдеться в законопроекті, внесеному в парламент нардепами Анжелікою Лабунською та Романом Стаднійчуком 24 квітня.
Народні обранці вирішили, що невтручання будь-яких осіб у діяльність органів суддівського самоврядування потрібно забезпечити на законодавчому рівні.
ОВС прийдуть на допомогу
Яким же чином можна вберегти володарів мантій від тиску при вирішенні важливих питань, зокрема, під час обрання керівників?
Так, народні обранці пропонують розширити повноваження рад суддів, надавши їм право фіксувати випадки втручання в діяльність органів суддівського самоврядування чи впливу на прийняття ними рішень з боку будь-яких осіб.
Якщо ради суддів установлять такі факти, а також з’ясують, що на зборах законники приймали рішення під тиском, то це зібрання вважатиметься таким, що не відбулося, а рішення — недійсними.
«Забезпечення безпеки діяльності та недопущення випадків втручання у діяльність суддівського самоврядування, зокрема під час обрання голів, заступників голів, секретарів палат відповідних судів, здійснюється структурними підрозділами органів внутрішніх справ України», — таким положенням пропонується доповнити ст.128 закону «Про судоустрій і статус суддів».
Якщо ж ОВС не зможуть гарантувати безпеку «діяльності судових установ під час прийняття ними рішень, останні припиняють свою роботу до моменту забезпечення безпеки їхньої діяльності».
У багатьох експертів виникають питання щодо «структурних підрозділів ОВС», які мають захищати володарів мантій під час обрання керівництва суду. Як відомо, храмами Феміди опікується «Грифон» — спецпідрозділ судової міліції. Але з тексту проекту незрозуміло, які саме структурні підрозділи ОВС мають охороняти органи суддівського самоврядування. Хто, як і коли їх має викликати? Органи суддівського самоврядування повинні заздалегідь «запрошувати» правоохоронців на засідання чи тільки тоді, коли в їхню роботу втручатимуться сторонні особи?
На думку деяких аналітиків у сфері законодавства, цю ініціативу нардепів можна охарактеризувати прислів’ям: «Мудрий Іван по шкоді: коней вкрали, тоді він стайню зачинив». Адже вже майже у всіх храмах Феміди відбулися вибори керівників. І через рік, коли знову обиратимуть претендентів на адмінпосади, революційний запал згасне. Нікому й діла не буде до очільників судів (окрім, звичайно, суддівських колективів). Тільки в поодиноких випадках можуть виникнути ситуації, коли у вибори голів установ та їхніх заступників втручатимуться сторонні особи.
Експерти вважають: аби уникнути тиску, впливу на володарів мантій, питання гарантування їхньої безпеки варто вирішувати комплексно. На їхню думку, реалізацією окремих заходів, запропонованих у законопроекті, неможливо досягти позитивних результатів у сфері захисту суддів.
ПРЯМА МОВА
Раїса Ханова, голова Донецького апеляційного адміністративного суду, заступник голови Ради суддів України:
— З огляду на окремі випадки, які ми спостерігали в деяких судах під час обрання голів судів та їхніх заступників, законопроект «Про внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» (щодо забезпечення невтручання в діяльність суддівського самоврядування)» має право на життя.
На мою думку, громадяни, які приходять на вибори керівників судів, не усвідомлюють, що голова суду має суто представницькі повноваження. Він жодним чином не впливає ні на суддю, ні на здійснення ним правосуддя. Сьогодні не так важливо, хто є головою суду, важливо, аби сама система управління була позбавлена впливу адміністративного ресурсу. Моя позиція така: управляти повинен колектив суду, а представницькими повноваженнями має бути наділений голова.
Хоча, з другого боку, невідомо, як відбувалися б вибори у деяких судах, якби на них не були присутні представники громадськості. Напевно, зростання активності громадян принесло свої результати.
Цей законопроект вичерпав своє призначення ще до прийняття. Він ситуативний. Сьогодні майже у всіх судах обрали керівництво. Якщо Верховна Рада прийме проект, то він, як часто трапляється у нашому законодавстві, буде «мертвонародженою нормою». Функціонально цей документ вже не матиме значення.
А взагалі потрібен комплексний закон щодо інституту безпеки суддів, який може включати в себе гарантії, передбачені, зокрема, і згаданим проектом.
Нардепи пропонують, аби вибори керівників судів відбувалися під пильним оком підрозділів ОВС.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!