Олександр Лавринович: «Наступним об’єктом реформ має стати державна служба»
100 днів у кріслі міністра юстиції Олександр Лавринович відзначив спілкуванням з пресою. Своїм основним завданням за цей період він назвав сприяння проведенню реформ. Перший крок щодо судової реформи вже зроблено в парламенті, це саме можна сказати і стосовно проекту Податкового кодексу. Деякі ж новації лише в планах. Зокрема, реформування має торкнутися державної служби та кримінального процесу.
Бюрократичне обмеження
Нинішня система функціонування державної влади гальмує розвиток країни, переконаний О.Лавринович. За його словами, в нас функціонує багаторівнева виконавча влада з різноманітними органами, які дублюють функції один одного. Причому ці структури навіть у довідниках знайти складно. Як наслідок, безліч органів, розкиданих по всій Україні, в дійсності уповільнюють виконання державних функцій і перешкоджають реалізації прав громадян.
Ускладнює життя країни і фактичне невиконання законів. Яскравий приклад — зобов’язання України виплатити мільйони гривень за рішеннями Європейського суду з прав людини. Ще більше ускладнює стан справ суперечливість законодавчих положень. «У нашій державі функціонують навіть закони, які забороняють виконання судових рішень», — відзначив міністр.
Сподівання на покращення ситуації О.Лавринович покладає на ініційовану Президентом реформу системи державного управління. Водночас міністр зазначив, що над нею вже працювали впродовж 6 років, «однак політична домінанта не дозволяла зробити заключний крок». Тому на сьогодні не доводиться говорити про те, коли ця реформа відбудеться. Тим паче ніхто не ризикне спрогнозувати, якими змінами виллються благі наміри спрощення владного апарату. Не слід виключати, що чиновницький апарат після реструктуризації тільки зросте.
Суд насущний
За словами міністра, швидкого реформування потребує судова система. Після того ж як воно буде проведене, влада планує перейти до налагодження роботи прокуратури і змін у кримінальному процесі.
Урядовець висвітлив свою точку зору на проведення реформи третьої гілки влади. Зокрема, О.Лавринович зазначив, що не погоджується з позицією Голови Верховного Суду в тому, що новації обмежать конституційні повноваження ВС. «Він забезпечує єдність судової практики», — наголосив О.Лавринович.
Натомість, за словами очільника Мін’юсту, нова редакція закону про судоустрій скасує хибну практику повторної касації. Урядовець пояснив, що ВС ставитиме крапку у випадках, коли суди різної спеціалізації з одного й того самого приводу виноситимуть різні рішення або ж коли один і той самий суд виноситиме різні рішення у схожих справах.
Крім того, нове законодавство, на думку О.Лавриновича, дозволить підвищити якість підготовки суддів, адже передбачається призначення законників на конкурсній основі. «Кандидати в судді повинні будуть складати іспит на знання теорії права, після цього пройти навчання в юридичному вузі IV рівня акредитації, потім навчатися в школі суддів, після цього пройти процедуру рейтингування, після чого будуть уключені в кадровий резерв суддів. І потім, у разі виникнення вакансії, та чи інша особа може бути призначена суддею, виходячи з її рейтингу», — пояснив міністр.
Урядовець очікує, що коли парламент прийме судову реформу на поточній сесії, то вона вже через місяць набуде чинності.
Робота над помилками
Зупинився О.Лавринович ще на одному етапі реформ — новій редакції Податкового кодексу. Мін’юст провів детальну експертизу цього проекту і вказав на необхідність виправлення ряду помилок.
«Я, вперше за весь час роботи в різні роки міністром юстиції, ставив підпис під висновком, де дрібним шрифтом були виписані зауваження щодо проекту на 23 сторінках», — наголосив О.Лавринович. Отож профільному парламентському комітету потрібно буде дуже ретельно попрацювати над підготовкою документа до другого читання, щоб привести кодекс у відповідність до норм чинного законодавства.
«Водночас концептуально його спрямування є правильним — на зниження податкового тиску, на спрощення процедури адміністрування податків», — наголосив міністр і висловив переконання, що всі недоліки проекту будуть усунені.
Одна з ключових проблем, які слід вирішити владі, — впорядкування земельного ринку. Проте, за словами О.Лавриновича, перш ніж скасовувати мораторій на продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення, необхідно припинити тіньову приватизацію землі.
Міністр визнав, що сьогодні в Україні сформувався потужний тіньовий ринок землі сільськогосподарського призначення. «Ринок працює з великою кримінальною складовою. Значні обсяги землі на сьогодні вже перебувають у приватній власності», — зазначив він. Одним з інструментів дієвого контролю за ринком землі урядовець уважає, запровадження уніфікованого держреєстру земділянок. У разі вступу його в силу з 1 січня 2012 р. будуть унеможливлені махінації із землею, такі як подвійне, потрійне і більше право власності на одну й ту саму ділянку або влаштування пожеж у відділеннях земельного кадастру.
Варто очікувати, що наступні 100 днів основним завданням О.Лавриновича залишатиметься супровід реформ. Щоправда, пройде значно більше часу, перш ніж можна буде ствердно сказати, наскільки вони допомогли покращити життя.
Олексій ПИСАРЕВ
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!