Дефіцит кадрів призведе до тривалого розгляду справ
Упродовж 2013 року Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд здійснював обліково-статистичну роботу. Такий аналіз зазвичай допомагає порівняти та узагальнити закономірності і тенденції зміни кількісних та якісних показників перегляду рішень в адміністративних справах судів апеляційного адміністративного округу. Також завдяки такій діяльності можна виявити недоліки та проблеми судочинства і вжити заходів для їх усунення.
Зменшення навантаження
Адміністративне судочинство в ДААС мають здійснювати 53 судді, однак фактично станом на останній день року працювало лише 33 законники. Проте значно зменшилося навантаження в суді в цілому. Так, протягом звітного періоду в автоматизованій системі документообігу зареєстровано 18039 адміністративних справ за апеляційними скаргами, 31 заява про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами та 1 позовна заява. Порівняно з аналогічним періодом 2012 року, коли цей показник становив 195383 провадження, загальна кількість справ та проваджень зменшилася майже в 10,8 раза.
Залишок нерозглянутих справ на кінець звітного року — 17988 та 68 заяв за нововиявленими обставинами. Таким чином, можна говорити про зменшення кількості надходження до суду справ та матеріалів майже на 91% та збільшення кількості розглянутих справ на 8%.
Щомісячно на апеляційний розгляд направлялося близько 1506 справ, тоді як у 2012 році цей показник становив 16282 справи.
За звітний період до ДААС апеляційних скарг на постанови подано 176331, на ухвали — 6872.
У зв’язку із пропуском строку без розгляду було залишено 1 апеляційну скаргу в адміністративній справі, подану на ухвалу про залишення позовної заяви без розгляду.
Однак судді відреагували на процесуальні порушення з боку суб’єктів владних повноважень — винесли 4 окремі ухвали щодо порушення норм права.
Суд закінчив апеляційні провадження в 163021 справі, у тому числі в 162890 адміністративних справах за апеляційними скаргами. Порівняно з аналогічним періодом 2012 року цей показник покращився.
У 2013 році було задоволено кожну сьому апеляційну скаргу. В аналогічному періоді 2012 року задоволено було кожну п’яту.
Із загальної кількості справ, що перебували у провадженні протягом 2013 року, в 441 справі провадження закрито у зв’язку з визнанням судового рішення нечинним. Порівняно з аналогічним періодом 2012 року зазначений показник зріс утричі.
На останній день минулого року залишок невирішених адміністративних справ становить 18056 (це майже 10% від загальної кількості справ, що перебували в провадженні суду у звітному періоді).
Таким чином, показник невирішених справ у поточному році, порівняно з показником за аналогічний період 2012 року, знизився на 42%, що свідчить про покращення стану розгляду справ.
Причини скасування
Кількість адміністративних справ за апеляційними скаргами на постанови, у яких закінчено апеляційне провадження у 2013 році (без урахування справ, у яких закрито апеляційне провадження), становить 157551. З цієї кількості 136538 постанов судів першої інстанції залишено без змін, 3779 — змінено, а 17234 — скасовано.
Найбільше скасовано з прийняттям нової постанови. Так, у 24 адміністративних справах за апеляційними скаргами постанови суду першої інстанції скасовано у зв’язку з неповним з’ясуванням судом обставин, що мають значення для справи. У 5 справах нові постанови прийнято у зв’язку з недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд уважає встановленими. У 14983 провадженнях постанови скасовані у зв’язку з порушенням норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті, що становить 99,6% від кількості скасованих постанов.
Із загальної кількості скасованих рішень у 155 адміністративних справах за апеляційними скаргами постанову суду першої інстанції скасовано із закриттям провадження у справі. Із них переважна більшість постанов скасовані із закриттям провадження у справі у зв’язку із тим, що справа не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. У 13 справах провадження закрито у зв’язку з відмовою позивача від адміністративного позову; у 35 справах — у зв’язку з наявністю таких, що набрали законної сили, постанови чи ухвали суду з того самого спору і між тими самими сторонами. 16 справ не підлягали розгляду у зв’язку зі смертю або оголошенням в установленому законом порядку померлою особи, яка була стороною у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва.
Отже, як вбачається з наданого звіту, найчастіше підставою для скасування постанов суду першої інстанції є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Соцзахист і податки
Найчисельнішою категорією адміністративних справ, які переглядаються апеляційною інстанцією, є спори стосовно реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян. Найбільшу кількість справ становлять справи щодо соціального захисту «дітей війни». Крім «соціальних» спорів, більшість переглянутих спорів стосуються призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат із відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Окрім цього, апеляційною інстанцією було розглянуто справи інших категорій, в яких прийнято постанови. Це насамперед справи зі спорів щодо реалізації податкової політики. Кількість переглянутих справ цієї категорії, порівняно з аналогічним періодом 2012 року, зросла майже на 6%. Серед скасованих у 665 було прийнято нові постанови через порушення місцевими адмінсудами норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справ.
Більшість спорів зазначеної категорії — це спори з адміністрування окремих податків, зборів та обов’язкових платежів. У цій категорії переважають спори стосовно податку на додану вартість, а також податку на прибуток підприємств. Кількість спорів стосовно звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості — 8,7% та становить 288 справ.
Конституційні права
Серед категорій адміністративних справ, переглянутих в апеляційному порядку, є спори стосовно реалізації державної політики у сфері економіки, що становлять майже 0,4% від загальної кількості переглянутих постанов. Найбільшу кількість справ цієї категорії становлять спори щодо організації господарської діяльності — 40,5%, справи з митних правовідносин — 35,5%. Трохи менший відсоток спорів з реалізації спеціальних владних управлінських функцій — 13,7%. Незначну кількість становлять спори щодо державного регулювання цін і тарифів — 6,4%.
Крім того, було переглянуто 568 постанов суду першої інстанції в адміністративних справах стосовно реалізації публічної фінансової політики. Найбільшу кількість справ цієї категорії становлять спори у сфері грошового обігу та розрахунків — 224 справи.
Переважна більшість спорів стосувалася здійснення публічної служби, зокрема звільнення з неї.
До категорій розглянутих постанов суду першої інстанції за апеляційними скаргами слід віднести 143 справи зі спорів стосовно забезпечення громадського порядку та безпеки та 157 справ зі спорів стосовно забезпечення реалізації конституційних прав. Основну частину справ зі спорів стосовно забезпечення реалізації конституційних прав особи становлять спори щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів (97%).
Показники продуктивності
Якщо порівняти середньомісячне надходження справ на одного суддю у звітному періоді з показниками 2012 року, то воно становить 102 проти 752 справ. Що стосується кількості постановлених судових рішень, то вона зменшилася і становить майже 526 вирішених справ проти 554 вирішених справ у 2012 році.
Наведені статистичні дані вказують на те, що показники продуктивності праці зросли, що є результатом проведеної роботи з суддями щодо підвищення якості розгляду адміністративних справ, а саме: участі суддів у семінарах, форумах, круглих столах, навчання у НШС тощо.
В аналізі зазначається, що надмірне навантаження на суддів виникло через кадрову неукомплектованість та надходження великої кількості справ, що призвело до тривалого розгляду справ, невчасного виготовлення повних текстів судових рішень, що, у свою чергу, потягло за собою надходження скарг громадян.
Крім наведеного, приводом для скарг є несвоєчасне направлення сторонам судових рішень та повернення адміністративних справ судам першої інстанції, бо проведення органами державної казначейської служби усіх видатків, крім захищених, здійснювалося зі значним запізненням. Іноді такі затримки тривали кілька місяців, тому поштові марки було придбано та відповідні послуги надано несвоєчасно.
Звернень стає менше
Апеляційним судом розглянуто 72 звернення громадян, що на 106 звернень менше, ніж у 2012 році. В цю кількість увійшли 31 заява, 41 скарга. Також надійшло 5 депутатських звернень, що значно менше порівняно із 2012 роком, коли депутати зверталися до суду 27 разів.
Зменшення надходження заяв і скарг від громадян, на думку авторів аналізу, вказують на зростання продуктивності праці суддів та апарату. Вжито заходів, спрямованих на дотримання строків, встановлених Кодексом адміністративного судочинства, у тому числі розгляду справ, пов’язаних із соціальними виплатами, що залишилися не розглянутими у 2012 році.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!