Експерти роз’яснили порядок будівництва об’єктів I—III категорій складності
У Держпідприємництві пояснили, до чого слід готуватися громадянам та підприємцям, які мають бажання звести об’єкти, що віднесено до I—III категорій складності. Зокрема, фахівці розповіли про необхідні документи та вимоги до терміну будівництва.
Перший етап
Порядок заповнення документів, необхідних для будівництва таких об’єктів, визначений законом «Про регулювання містобудівної діяльності» (№3038-VI).
Так, для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки замовник повинен подати такі документи:
• заяву встановленої форми;
• засвідчену в установленому порядку копію документа про право власності на земельну ділянку або право користування нею;
• ситуаційний план (схему) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі);
• викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
• кадастрову довідку з містобудівного кадастру (у разі наявності);
• черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру — за умови відсутності містобудівного кадастру);
• фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням);
• містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об’єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об’єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.
Суб’єктом надання містобудівних умов є структурні підрозділи з питань містобудування та архітектури місцевих органів влади. Такі послуги є безоплатними.
Необхідні для робіт технічні умови є чинними до завершення будівництва об’єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до технічних умов можуть вноситися тільки за згодою замовника. Їх підготовку здійснює суб’єкт господарювання, який є власником інженерної інфраструктури або має відповідну ліцензію на її експлуатацію. Надають їх на платній основі.
Завдання на проектування об’єктів будівництва складає і затверджує замовник за погодженням із проектувальником.
Основи проектування та роботи
Проектна документація на будівництво об’єктів розробляється з урахуванням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Проекти будівництва об’єктів, що належать до I—ІІІ категорій складності, не підлягають обов’язковій експертизі, крім об’єктів, які споруджуються на територіях зі складними інженерно-геологічними та техногенними умовами або із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.
Для проведення експертизи має бути подана проектна документація, оформлена відповідно до вимог державних стандартів, у паперовому (не більш як у трьох примірниках) та електронному вигляді.
Вартість експертизи визначається на договірних засадах відповідно до нормативів, прописаних Мінрегіоном. Суб’єктом проведення експертизи є організації, які відповідають критеріям, визначеним Мінрегіоном, незалежно від форми власності.
Для отримання права на виконання будівельних робіт замовник будівництва подає до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об’єкта два примірники заповненої декларації про початок виконання будівельних робіт. Ця послуга є безоплатною.
Будівництво здійснюється у строки та на умовах, визначених проектом будівництва й договором підряду, з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і правил.
Місцеве вдосконалення
Звернули увагу в Держпідприємництві і на особливості сплати коштів пайової участі у створенні й розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.
Відповідно до діючих правил граничний розмір пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати:
• 10% від загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта — для нежитлових будівель та споруд;
• 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта — для житлових будинків.
Порядок залучення, розрахунку розміру й використання коштів пайової участі встановлюють органи місцевого самоврядування. Розмір пайової участі та строк (графік) її сплати визначаються в договорі. Кошти пайової участі сплачуються до відповідного місцевого бюджету до прийняття в експлуатацію об’єкта будівництва.
Особливу увагу експерти звертають на те, що органам місцевого самоврядування заборонено вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, включаючи здійснення будівництва об’єктів та передання матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту.
Прийняття в експлуатацію
Для оформлення документів про прийняття в експлуатацію, які в подальшому будуть підставою для включення даних про такі об’єкти до державної статистичної звітності та оформлення права власності на них, проводиться технічна інвентаризація побудованих об’єктів. Завдяки їй має бути визначено фактичну площу та об’єм споруди відносно закладених у проекті.
Термін виконання цих робіт, їхня вартість та порядок визначаються в договорі за домовленістю сторін. Проводять технічну інвентаризацію суб’єкти господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних зі створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію в Мінрегіоні та отримали кваліфікаційний сертифікат.
За результатами технічної інвентаризації видається технічний паспорт за встановленою формою. Після цього замовник будівництва подає до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об’єкта два примірники заповненої декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
Після проведення реєстрації один примірник декларації залишається в інспекції, яка її зареєструвала, а другий, з відміткою інспекції, повертається замовнику. Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта є дата реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
Забезпечення функціонування
Підключення до інженерних мереж здійснюють їх власники (обленерго, міськводоканали, облгази тощо) на договірних засадах.
Декларація про прийняття об’єкта в експлуатацію є підставою для укладення договорів про постачання на об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів — води, газу, тепла, електроенергії тощо. Вартість підключення визначається в договорі за домовленістю сторін.
Для присвоєння поштової адреси необхідно подати такі документи:
• заяву (у довільній формі);
• завірену в установленому порядку копію документа, що засвідчує право власності на земельну ділянку (право користування нею);
• копію правовстановлюючого документа на об’єкт нерухомого майна або декларації про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта;
• копію технічного паспорта об’єкта нерухомого майна;
• довідку місцевих органів влади про сплату пайової участі у створенні й розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту (у випадках, визначених законодавством).
Послуги з присвоєння поштової адреси надаються структурними підрозділами з питань містобудування та архітектури місцевих органів влади безкоштовно.
Останнім етапом введення в експлуатацію будівлі є державна реєстрація прав власності на нерухоме майно. Офіційне визнання й підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав здійснюються шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Для реєстрації прав власності на нерухоме майно необхідно подати до Державної реєстраційної служби:
• заяву про державну реєстрацію;
• копію документа, що засвідчує право власності на земельну ділянку чи право користування нею;
• копію технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна;
• декларацію про готовність об’єкта до експлуатації;
• документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна поштової адреси;
• документ, який підтверджує внесення плати за надання витягу з державного реєстру та сплату державного мита.
Крім цього, юридичні особи мають подати відомість про державну реєстрацію, свідоцтво про державну реєстрацію і статут, витяг з ЄДРПОУ. Від фізичних осіб додатково вимагаються копії паспорта та ідентифікаційного номера.
Матеріали за темою
До уваги ошуканих інвесторів компанії ТММ
04.02.2024
Розширено перелік сервісів, доступних у ЦНАП
10.07.2023
Коментарі
Для громадяни, які будують індивідуальні садибні будинки до 300 кв.метрів не вище 2 поверхів без урахування мансарди існує інший порядок. Див. Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва т…