Рахункова палата за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2010—2011 рр. на забезпечення навчальних закладів підручниками та посібниками, встановила, що Міністерство освіти і науки, молоді та спорту протягом останніх 9 років не забезпечує належної координації роботи з видання підручників та неефективно, неекономно і з порушеннями використовує бюджетні кошти.
Державне замовлення на виготовлення й доставку підручників, яке затверджується практично наприкінці бюджетного року, є формальним і не виконує функцій державного регулювання цієї сфери та фактично не впливає на друк навчальної літератури. При технології виготовлення підручників за термін до п’яти місяців постійною є практика спрямування коштів на такі потреби за два-три місяці до початку навчального року. У результаті для термінового виготовлення підручників видавництва закуповували папір за цінами, вищими за ринкові на 30—40%, внаслідок чого неефективно використано 6,9 млн грн. бюджетних коштів, інформує прес-служба Рахункової палати.
МОНмолодьспорт не перевірило виробничих потужностей переможця тендерних процедур із надання поліграфічних послуг ТОВ «Побутелектротехніка», яке фактично виявилося посередником, а не виконавцем замовлення. Тому після випуску 10 найменувань підручників на рахунку підприємства залишилося від 66 до 84% отриманих коштів, що призвело до додаткових витрат з бюджету 5,9 млн грн.
Непрозорою є і процедура конкурсного відбору підручників та ухвалення рішень про їх видання. Так, на друк 24 підручників, які не подавалися на участь у конкурсі або не стали переможцями, з порушенням чинного законодавства використано 30,9 млн грн. Водночас у 2010 р. не видано 20 найменувань підручників-переможців і 50 — у 2011-му.
Однак, не забезпечивши своєчасного спрямування коштів для планомірного виготовлення підручників, МОНмолодьспорт уникнуло відповідальності, передавши всі повноваження в цій сфері Інституту інноваційних технологій і змісту освіти. Разом з тим ця установа, належним чином не організувавши вчасне виконання поставлених завдань, надавала дозволи видавництвам на комерційний друк. Як наслідок, вартість підручника зростала у 2—3 рази.
При цьому у 2010—2011 рр., через затримки із забезпеченням учнів підручниками, їх купували власним коштом до 35% опитуваних, а навчальна література, надрукована за держзамовленням, зберігалася на складах виробників протягом 2 місяців. Крім того, запроваджений інститутом недосконалий порядок визначення реальної потреби в підручниках призвів до надлишкового друку 515,7 тис. примірників, які фактично не використовуються, тоді як на їхнє видання витрачено 8,6 млн грн. із державного бюджету.
Основна причина вказаних порушень — незадовільна організація роботи МОНмолодьспортом. Надані з бюджету 319 млн грн. на друк підручників не забезпечили потреб навчальних закладів у сучасній навчальній літературі. Зокрема, не забезпечені підручниками учні з особливими потребами та діти — представники національних меншин, для яких окремі найменування не видавалися жодного разу за останні 20 років.
Аудитори зазначили, що за умов економного й ефективного використання бюджетних коштів лише у 2010—2011 рр. можна було додатково видати 3,4 млн підручників, або майже на чверть більше від виготовлених.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.6 МБ)
Матеріали за темою
Тепер в Дії доступні документи про освіту
22.03.2024
Школярів Каталонії залишать без смартфонів
17.02.2024
Посадовця НАН підозрюють у вимаганні хабаря
24.01.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!