Члени РСУ знову поміняли місцями керівників ДСАУ
На другому засіданні Ради суддів її представники вирішили продовжити розпочате на з’їзді суддів і здійснили чергову «рокіровку» в Державній судовій адміністрації. Принагідно члени ради змінили і місце своєї «дислокації». Якщо раніше подібний захід проводили в Кловському палаці, то 24 вересня 10 представників РСУ з легкістю вмістилися в актовій залі ДСАУ.
Крісельна естафета
На своє перше засідання в новому складі члени органу суддівського самоврядування зібралися 16 ве¬ресня (під час проведення з’їзду). Тоді вони і здійснили перші ротації у ДСАУ: задовольнили заяви Івана Балаклицького та Олександра Лощихіна, які вирішили залишити посади, відповідно, керманича цієї установи та його за¬ступника. Втім, керівне крісло, як відомо, довго вільним не залишається, тому відразу І.Балаклицькому знайшли заміну в особі Руслана Кирилюка. Останній клопотав, щоб його попередник також не залишився без портфеля й обійняв посаду заступника. Члени РСУ врахували побажання новоспеченого керманича адміністрації.
Наразі ж Р.Кирилюк попросив суддів провести чергову перестановку в очолюваній ним інстанції: призначити І.Балаклицького на місце першого заступника, а Віктору Лиханському, який обіймав цю посаду, вручити портфель заступника. Як розповів новий очільник ДСАУ, ці зміни продиктовані тим, що його попереднику краще буде виконувати представницькі функції на посаді першого заступника.
Завершили комплектацію верхівки судової адміністрації призначенням ще одного заступника. Спершу Р.Кирилюк пояснив присутнім, чим продиктована потреба в додатковій парі робочих рук. За його словами, у зв’язку з останніми змінами очолюваний ним орган отримав новий статус. Утім, новий закон відповідей на всі запитання не дає, тому потрібен «висококваліфікований фаховий юрист». Таким вимогам, на переконання Р.Кирилюка, відповідає Володимир Півторак, який з 1998 року працював у Адміністрації Президента, а останні 4 роки обіймав посаду першого заступника керівника головного державно-правового управління АП. Доповідач пояснив: саме через це управління «проходять усі акти» глави держави. Важливим моментом у професійній біографії В.Півторака, на думку Р.Кирилюка, є й те, що ще раніше держслужбовець упродовж 5 років працював суддею, а згодом отримав і депутатський мандат.
Очевидно, наведені аргументи переконали членів РСУ, і вони одноголосно підтримали пропозиції.
Нова ідеологія відповідальності
При цьому члени органу суддівського самоврядування виконали й вимогу іншої частини ст.127 закону «Про судоустрій і статус суддів», запросивши на засідання міністра юстиції Олександра Лавриновича. Зазначимо: відповідно до вказаної норми у випадку розгляду питань, пов’язаних з фінансуванням обителей Феміди, представники РСУ мають запрошувати і керманича Міністерства фінансів. Утім, цього разу руки законників дійшли тільки до верхівки судової адміністрації.
Зазначимо: раніше урядовці такого рівня були не частими гостями на суд¬дівських зібраннях. Тому нинішній візит міністра голова РСУ Ярослав Романюк розцінив як готовність представників Кабміну до співпраці з органами суддівського самоврядування. За словами головуючого, одне із завдань держави — це забезпечення ефективного правосуддя, тому всі органи влади повинні злагоджено пра¬цювати для досягнення по¬зитивних результатів.
У свою чергу керманич Мін’юсту привітав таку готовність і розповів про особливості нових реалій. За словами О.Лавриновича, «нова ідеологія» функ¬ціонування судової системи «підняла рівень відпо¬відальності органів суддівського самоврядування». На переконання урядовця, відповідальність РСУ за організацію роботи ДСАУ і функціонування всієї судової системи «є дуже високою».
На думку міністра, новим законом посилена роль органів суддівського самоврядування і в частині адміністративних призначень. За словами О.Лавриновча, відповідні рішення Вищої ради юстиції матимуть переважно «церемоніальний характер». «Я впевнений у тому, що не буде таких випадків, коли отримана рекомендація не буде підтримана у ВРЮ», — заявив він. «Прийняті радами суддів рішення будуть остаточними», — переконаний очільник Мін’юсту.
Позитивним моментом судової реформи О.Лавринович назвав і те, що законники самостійно зможуть вирішувати переважну більшість питань, які стосуються організації роботи суду.
Насамкінець представник Кабміну наголосив на необхідності ефективної та злагодженої роботи всієї системи державного управління. За його словами, реформування третьої гілки влади — «це лише початок», а найважливіші для суспільства зміни відбудуться після суттєвого реформування виконавчої влади.
Під час обговорення
Поговорити про злободенні проблеми вирішили і представники РСУ. До речі, на нинішнє засідання вони зібралися майже в повному складі, бракувало лише члена Конституційного Суду В’ячеслава Овчаренка. Служитель Феміди з Вищого господарського суду Олександр Удовиченко висловив побажання, щоб усі судді, котрі нині представляють кожну юрисдикцію, працювали злагоджено й у взаємодії з різними державними органами. За його словами, стосовно «паритетного начала» (рівного представництва в органах суддівського самоврядування від різних спеціалізацій. — Прим. ред.), яке було закладене в новому законі, лунає багато критичних зауважень, зокрема щодо дисбалансу між кількістю суддів загальних і спеціалізованих судів. На переконання законника, головне, щоб надалі не відбулося «ніякого перекосу». «Всі ми розуміємо: найважче працювати суддям загальних судів», — відзначив О.Удовиченко. На його думку, тепер перед ДСАУ стоїть непросте завдання — по¬ліпшити становище всіх суддів, аби не допустити вибірковості («комусь — краще, комусь — гірше») в процесі соціального забезпечення судів.
Прикладом злагодженості та порозуміння він назвав формування нинішнього складу РСУ. На переконання судді ВГС, до її складу ввійшли представники кожної юрисдикції на паритетній основі, за відповідним принципом обирався і її керівний склад. Тому О.Удовиченко закликав колег, щоб вони й надалі працювали так злагоджено, як почали: «Тоді в нас буде успіх і взаєморозуміння». Солідарною з ним була і секретар ради Тетяна Козир. Зокрема, вона запропонувала звертати увагу не на ті суди, де гірше, а на ті, де краще. Саме ці обителі Феміди жінка порадила брати за приклад і вивчати їхній досвід, позаяк ті змогли в таких непростих умовах покращити свій стан. Узагалі ж одним з можливих варіантів покращення ситуації в третій гілці влади доповідачка назвала запровадження інституту судового збору.
У самому кінці засідання слово взяв Р.Кирилюк. Він подякував присутнім «за кредит довіри» і пообіцяв його виправдати. Також очільник ДСАУ запевнив представників органу суддівського самоврядування в тому, що у своїй роботі буде керуватися принципом «допомагати не окремим суддям чи судам, а будувати систему, яка сама по собі забезпечить нормальну роботу».
Що ж, чи будуть обіцянки нового керманича ДСАУ реалізовані на практиці, законники побачать уже найближчим часом. Адже не за горами черговий бюджетний марафон, і судовій адміністрації доведеться відстоювати фінансові потреби обителей Феміди перед Урядом. Якщо курчат рахують восени, то дірки в кишенях мантій — узимку. Саме за кількістю проріх можна буде оцінити якість роботи ДСАУ.
Ольга КИРИЄНКО
Довідка «З&Б»
Голова Ради суддів України Ярослав Михайлович РОМАНЮК народився 26 січня 1961 р.
Після закінчення в 1988 р. юридичного факультету Львів¬ського державного університету ім. І.Франка працював у прокуратурі Буського району Львів¬ської області, пройшовши шлях від стажиста помічника прокурора до старшого помічника прокурора району.
У 1995 р. обраний суддею Бродівського районного суду Львівської області, з 2003-го обіймав посаду судді Апеляційного суду Львівської області.
У липні 2005 р. обраний членом Верховного Суду безстроково.
Голова Державної судової адміністрації України Руслан Іванович КИРИЛЮК народився 28 січня 1977 р.
Після закінчення в 1999 р. Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого працював у органах прокуратури Київської області.
Упродовж 2002—2007 рр. займався адвокатською діяль¬ністю та юридичною практикою.
Згодом обійняв посаду ке¬рівника служби з представництва в судах України інтересів Президента та створених ним консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів і служб Секретаріату Президента.
У 2010 р. працював заступником керівника головного управління з питань судової реформи та судоустрою Адміністрації Президента.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!