Депутати хочуть зобов’язати наглядовий орган захищати соціальні права громадян у суді
На останньому засіданні парламентський Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував Верховній Раді прийняти законопроект, який зобов’язує прокуратуру представляти інтереси громадянина в суді з метою захисту його соціальних прав.
Розгляд більшості запланованих у порядку денному комітету законопроектів довелося відкласти у зв’язку з відсутністю авторів. Не виявилося ні Віктора Шемчука, ні Юрія Кармазіна, ні Геннадія Москаля, ні Миколи Катеринчука, які були заявлені як доповідачі. Володимир Стретович навіть прокоментував нез’явлення нардепів і зажадав, щоб за відсутності авторів законопроекти взагалі не розглядалися. «Це робота депутата, він повинен відстоювати свою законодавчу позицію, і його обов’язок відповісти на всі запитання колег», — заявив Володимир Миколайович. Вадим Колесніченко, чий законопроект про посилення заходів протидії екстремістській діяльності теж стояв у порядку денному, з’явився тільки наприкінці засідання — для того, аби дізнатися, що його дітище направили на доопрацювання (до речі, комітету не вдавалося розглянути цей документ починаючи з кінця минулої сесії).
Законопроект «Про внесення змін до статті 361 Закону України «Про прокуратуру» щодо розширення підстав для права представництва прокуратурою інтересів громадянина в суді» був зареєстрований ще у 2009 році, але тільки тепер йому дали хід. За словами автора документа Святослава Піскуна, мета законопроекту — захист соціальних прав громадян, які не в змозі захистити себе самі.
Прокуратура повинна буде представляти їхні інтереси в суді — по суті, виконувати функцію державного захисника. «Сьогодні замість функції загального нагляду, які в прокуратури в принципі не повинно бути в колишньому обсязі, треба надати їй право захищати і бути представником потерпілих від держави, від громадських організацій, — пояснив С.Піскун. — Скажімо, з квартири виселяють людину, яка за станом здоров’я не в змозі себе захистити. До кого їй звернутися? Прокуратура скаже, що це приватна справа, і порадить найняти адвоката. А грошей на це в людини немає. Хоча яка ж це приватна справа, якщо порушуються права громадянина? Тому я пропоную розширити повноваження прокурора, щоб він міг більшою мірою захищати права громадян».
Законопроект пропонує доповнити ст.361 закону «Про прокуратуру» новою ч.3, в якій описується, що, крім указаних у ч.2 випадків, прокуратура може представляти в суді інтереси будь-якого громадянина з метою захисту його соціальних прав: на працю, пенсійне забезпечення, охорону здоров’я, материнства та дитинства, медичну допомогу, освіту, безпечне навколишнє середовище, а також на одержання житла з державного чи муніципального фонду. Нині чинна редакція ч.2 цієї статті підставою представництва в суді інтересів громадянина визначає його нездатність через фізичний або матеріальний стан, похилий вік чи через інші поважні причини самостійно захистити порушені або оспорювані права чи реалізувати процесуальні повноваження.
Щоправда, деякі члени комітету засумнівалися в реалістичності такої ініціативи. «А чи не захлинеться прокуратура в цьому потоці? Народний депутат просить доповнити ст.361 і розширити право прокурора на захист прав громадян — на працю, пенсійне забезпечення, охорону здоров’я, материнство і дитинство, меддопомогу, освіту, безпечне навколишнє середовище, житло... Таким чином ми 2/3 громадян відправляємо в прокуратуру, щоб вона захищала їх у суді», — висловився В.Стретович.
Проте нардепи проголосували за те, щоб рекомендувати ВР прийняти проект у першому читанні, а до другого — внести поправки й обмежити представництво прокуратурою інтересів громадянина трьома категоріями: правом на працю, пенсійне забезпечення і охорону здоров’я.
Крім того, комітет розглянув 12 проектів, що стосуються підвищення безпеки дорожнього руху. Було ухвалено рішення підготувати єдиний проект, в якому врахувати положення всіх законодавчих ініціатив. При цьому комітет планує обмежити використання спецсигналів. З такою пропозицією виступив голова комітету Віктор Швець. За його словами, попри вичерпний перелік посадових осіб, окремі чиновники незаконно використовують спеціальні сигнали, а також супровід ДАІ.
Питання збираються врегулювати не тільки шляхом підвищення розміру адміністративного штрафу за незаконне обладнання ними транспортного засобу (нині штраф за це правопорушення становить 850—1020 грн.), а й жорстким обмеженням використання спецсигналів і супроводу Державтоінспекції.
Поки що порядок установлення і використання спецсигналів визначається інструкцією «Про порядок видачі та обліку дозволів на встановлення та використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв», затвердженою наказом МВС від 22.08.2005 №364. Зокрема, дозвіл на використання спецсигналів дається для службових транспортних засобів, використовуваних для пересування осіб, яким надається державна охорона. А їх згідно із законом зовсім небагато, це спікер і його перший заступник, Прем’єр і Перший віце-прем’єр; голови Конституційного і Верховного судів, міністр закордонних справ і Генпрокурор. Машин же зі спецсигналами на дорогах «розплодилася» неймовірна кількість.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.44 МБ)
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!