Феміду необхідно вберегти від «своїх» народних засідателів
Правосуддя — це діяльність органів судової влади щодо вирішення конфліктів у суспільстві. Його вершителі — судді, призначені на посади в рамках відповідної законодавчої процедури, а в деяких випадках — народні засідателі.
Саме через них Конституція передбачає безпосередню участь народу в здійсненні правосуддя, що є проявом демократизму нашої держави.
Перевірка особи
Усі форми залучення представників народу до здійснення правосуддя не що інше, як втілення коле¬гіального розгляду справ, метою якого є справедливість і неупередженість Феміди.
Глава 3 розд.ІІІ «Професійні судді, народні за¬сідателі та присяжні» новоприйнятого закону «Про судоустрій і статус суддів» передбачає статус народного засідателя, гарантії його прав, вимоги до нього, порядок формування списку народних засідателів, залучення їх до виконання обов’язків у суді та підстави і порядок увільнення від виконання обов’язків.
Одначе при доборі кандидатів у народні засідателі на практиці виникає низка питань щодо порядку й відбору їхніх кандидатур для участі в розгляді кримінальних і цивільних справ: які саме документи повинні надавати претенденти? яким чином перевіряти особу кандидата?
Практика роботи зі списками народних засідателів свідчить, що до суду нерідко звертаються особи, які не відповідають зазначеним у законі вимогам. Тому для вирішення поставлених вище питань можна скористатися такими пропозиціями: по-перше, кандидат повинен надати копію паспорта.
По-друге, з метою виявлення підстав, котрі обмежують права громадян на участь у відправленні правосуддя як народного засідателя (ст.59), кандидат має відповісти на деякі запитання (місце проживання, вік, володіння державною мовою, наявність чи відсутність судимості тощо) у спеціально підготовленій анкеті, де б він засвідчив свої відповіді підписом. Крім іншого, така форма з’ясування необхідних питань зручна в користуванні.
Також, працюючи над перевіркою особи кандидата, цілком виправдані запити до відповідних установ щодо наявності чи від¬сутності хронічних психічних хвороб та судимості.
Унеможливлення звинувачень
Якщо необхідні відомості про претендента зібрані, матеріали треба оформити у вигляді особової справи та зберігати їх у такому порядку, в якому зберігаються особові справи працівників суду, з подальшою передачею до архіву суду. Тому для всіх обителей Феміди потрібно розробити та затвердити бланки процесуальних документів, які складаються при доборі народних засідателів.
На жаль, у чинному законодавстві детально не врегульовано порядок утворення складу суду за участю народних засідателів. Як зазначено в ст.61, «суд залучає народних засідателів до здійснення правосуддя у порядку черговості на строк не більше одного місяця на рік».
На практиці суддя самостійно може обрати для участі в конкретній справі того народного засідателя, який найбільш йому імпонує. Доцільно було б розробити такий порядок, при якому суддя не зміг би ви¬брати «своїх» народних засідателів. Наявність такої процедури захистила б служителів Феміди від можливих звинувачень в не¬об’єктивності та в упере¬дженості.
Добір народних засідателів для участі в розгляді конкретної справи необ¬хідно було б закріпити, наприклад, за головою суду, який би контролював дане питання, при розподілі справ між суддями відразу проводив добір народних засідателів згідно зі списком у порядку черговості.
У судах, де сьогодні встановлена комп’ютерна програма автоматичного розподілу справ, доцільно було б її забезпечити функцією автоматичного добору народних засідателів для розгляду конкретної справи або розробити спеціальну комп’ютерну програму з цього питання.
Частиною 2 ст.57 закону передбачено, що «народні засідателі під час розгляду і вирішення справ користуються повноваженнями судді», тобто наділені правами та обов’язками служителя Феміди. Як відомо, мантієносець набуває повноважень після складення присяги. Виникає парадокс: суддя для отримання повноважень повинен скласти присягу, а до народних засідателів такі вимоги не висуваються. Тому варто було б за¬сідання розпочинати з «клятви вірності».
Крім вимог, передбачених законом, важливою є наявність у народного за¬сідателя певних психологічних, світоглядних та юридичних знань, рівня освіти тощо. Це необхідно для забезпечення оптимального балансу між участю громадян у судовому процесі та рівнем професіоналізму при ухваленні рішень.
Ганна ГОРБАЧОВА, помічник голови Іллічівського
районного суду м.Маріуполя Донецької області
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!