Як і про що слід говорити зі співробітником ДАІ згідно з новим законом
Крім відміни техогляду, законом №3565-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», який набере чинності 13 серпня, також були підкориговані права й обов’язки ДАІ та водіїв. Що зміниться у зв’язку із цим — спробуємо розібратися.
Добрий день. Сержант Петренко...
Тільки один помах смугастого жезла на дорозі змушує прискорено битися серця багатьох автолюбителів. Правий чи винен — водій зобов'язаний зупинити «тонну свого заліза» в тому місці, на яке йому вкаже цей жезл, і, як мінімум, перекинутися парою-трійкою слів з його володарем, який чомусь вирішив, що в нього для такої бесіди достатньо підстав.
Тепер у п.21-1 ст.20 закону «Про міліцію» говориться: «Працівник підрозділу міліції повинен повідомити водія про причину зупинення транспортного засобу, суть вчиненого правопорушення». Це, так би мовити, відправна точка, яка задає тон усій подальшій розмові між водієм, котрий втрачає свій дорогоцінний час, і охоронцем порядку на дорозі, який перебуває на службі, а тому нікуди не поспішає. І якщо у вас немає корочки, котра свідчить про належність до вузького кола обраних (поки що у нас, на жаль, так), то розмова може виявитися досить довгою. Скоротити її до мінімуму вдасться лише у випадку, якщо інспектор ДАІ зрозуміє, що ви добре знаєте вищеназваний правовий акт і готові застосувати його на практиці.
Отже, слід пояснити причину зупинки, суть порушення. Перший обов'язок співробітника міліції при зустрічі з вами виписаний у законі саме так, через кому. Річ у тому, що раніше закон припускав можливість зупинки автомобіля тільки в разі порушення водієм Правил дорожнього руху. Тепер законних підстав стало дещо більше, а деякі з них зачіпають навіть законослуняних громадян. Так, разом з порушенням численних норм і правил поведінки (від скоєння водієм злочину до неправильного закріплення ним вантажу на транспортному засобі) причиною зупинки автомобіля може стати, наприклад, необхідність залучити вас для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або опитати як свідка ДТП (повний список усіх підстав наведено в таблиці).
Проте панікувати або обурюватись із цього приводу не варто. Всі вказані підстави передбачені й тепер. Правда, не законом, а розд.13 Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції, затвердженій наказом МВС від 27.03.2009 №111 (цей документ зареєстрований у Мін'юсті, що за умовчанням означає його повну відповідність Конституції та законам України). Оскільки всі нові підстави практично один в один переписані із цієї інструкції, виходить, що насправді нічого нового не з'являється.
Спроможності — поза підозрами
Навпаки, однією підставою стає менше! З 13 серпня співробітник ДАІ не може зупиняти автомобіль, якщо «характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка та періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму)» (пп.13.1.2 інструкції №111). Чи то через недогляд, чи то через значний ступінь суб'єктивності й ризиків зловживання нею з боку ДАІ, але ця підстава не вказана в законі. І враховуючи, що перелік підстав для зупинки транспортного засобу в законі вичерпний (про це свідчить словосполучення «лише в разі»), додати від себе нові підстави або розширено витлумачити норму закону (кому який вираз більше подобається) не вийде.
Так чи інак, але у зв'язку з набуттям чинності законом співробітники міліції вже не мають права посилатися на цей підпункт. Крім того, згідно з п.16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабміну від 28.12.92 №731, «у разі внесення змін, доповнень або визнання таким, що втратив чинність, акта законодавства, відповідно до якого прийнято нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт, зобов'язаний у місячний термін внести до нього відповідні зміни, доповнення або визнати його таким, що втратив чинність». Тобто в МВС виникає обов'язок виключити пп.13.1.2 зі своєї інструкції.
Зовні схожа ситуація — із зупиненням авто за наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища. У ході переписування ст.11 закону «Про міліцію» з нього випали слова «або забруднення ним навколишнього середовища». Тому деякі водії вирішили, що тепер зупиняти їх і штрафувати за порушення екологічних норм більше не будуть. Як би не так!
Чорна хмара, що створюється вихлопною трубою під час руху автомобіля, є ознакою того, що димність відпрацьованих газів перевищує встановлені стандартами норми. Така технічна несправність передбачена пп.«а» п.31.4.6 Правил дорожнього руху, і при її наявності експлуатація технічного засобу взагалі заборонена. Тому порушення еконорм цілком може бути підставою для зупинки. Правда, все це повинно підтверджуватися показаннями приладів (детальніше про це читайте в №30 «ЗіБ»).
Підстава — не привід
Проте знати назубок підстави недостатньо. Важливо розуміти, що кожна з них спричиняє певні й обмежені цією ж підставою наслідки.
Наприклад, якщо підставою для зупинки транспортного засобу стало припущення, що він перебуває в розшуку, то після перевірки номера кузова за обліком співробітник міліції, котрий розвіяв свої підозри в цьому питанні, зобов'язаний побажати водієві щасливої дороги. Спроби ж заразом виявити й задокументувати якісь ознаки технічних несправностей або перевірити правильність закріплення вантажу вже виходитимуть за рамки закону.
А ось така підстава, як проведення цільових заходів (операцій, відпрацювань, оперативних планів), обмежена виключно перевіркою документів на право користування і керування транспортним засобом, документів на нього.
До речі, щодо цільових заходів. Звичайно, можна до хрипоти сперечатись із сержантом Петренком з приводу того, що він сам не може проводити такі заходи (з ним повинні бути «беркути», собаки, автомати), дзвонити по телефону довіри й у відділ внутрішньої безпеки МВС, з'ясовуючи, який такий цільовий захід проводиться в даному районі... Всім цим, деколи і небезуспішно, можна займатися, якщо у вас — людини із загостреним почуттям справедливості — є час і натхнення. Але, оскільки сама підстава обмежує дії інспектора перевіркою документів, думається, набагато простіше показати йому ці документи (згідно з новим законом давати їх у руки зовсім не обов'язково) й поїхати далі.
Іншими словами, будь-який крок убік у ланцюжку «підстава — наслідок» — це фактично перевищення працівником міліції своїх повноважень. І якщо ви бачите, що підстава для зупинки автомобіля — насправді лише привід причепитися до чого-небудь, можна коректно звернути увагу інспектора на факт порушення закону, натякнувши на перспективу письмової скарги в прокуратуру в разі продовження цієї пустої розмови.
Щоправда, в питанні підстав і подальших дій є один нюанс. Згідно з п.21 ч.1 ст.11 закону «Про міліцію» її співробітник має право «організовувати при необхідності медичний огляд водіїв, затримувати, відстороняти від управління транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп'яніння». Тобто, уважно «понюхавши» вашу відповідь, незалежно від підстави зупинення транспортного засобу, він може направити вас на експертизу. Тож сухий закон за кермом варто дотримувати в будь-якому випадку.
Довіряй, але перевіряй
Що ж стосується документів, які зобов'язаний мати при собі водій при бесіді з ДАІ, то тут з'явилися досить приємні новації. Тепер право керування і користування транспортним засобом підтверджують права водія і техпаспорт на машину.
Після змін, унесених законом про відміну техогляду до ст.828 Цивільного кодексу, форма договору позички наземного самохідного транспортного засобу вже не вимагає письмової форми і нотаріального посвідчення. Простіше кажучи, дозволити покататися на машині своєму другу можна без оформлення будь-яких документів. Достатньо лише віддати йому ключі й техпаспорт.
А для працівників ДАІ це означає, що, якщо у водія є посвідчення і реєстраційний документ на транспортний засіб, а в базі даних автоінспекції немає інформації про викрадення цього автомобіля, водій керує ним на законних підставах.
З другого боку, відмінено тільки обов'язок нотаріального посвідчення договору. Але не право. У разі потреби, якщо власник авто або майбутній водій побажають оформити угоду в нотаріуса, останній не може відмовити їм у цьому.
Чи дійсно відмінено техогляд і як тепер Державтоінспекція буде забезпечувати справність технічних засобів на дорогах додатково читайте в матеріалі ЗіБ «ТОй, та не той».
Як скасування техогляду вплине на страховки каско і автоцивілку також можна дізнатися у статті «Без ТО немає ЦВ?».
У матеріалі «Ні дати, ні взяти» розглянуте питання, чи зобов'язаний водій передавати на вимогу працівника ДАІ для перевірки права і техпаспорт після 13 серпня 2011 року.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 4.86 МБ)
Коментарі
Ясне діло, що перевіряють без підстав. А що, хтось із ДАІшників колись дотримувався законів?
Чому інформація мало просочується в маси як боротися звимогачами на дорогах в Харківській обл Красноград там зовсім банда на дорогах перевіряють чи воздух з літнйого на зимній поміняли....... ітакого …
Так написано цікаво але техогляд на дорогах перевіряють без підстав вимагаючи грошей