У прийнятому законі про відміну техогляду не все так однозначно
Менш ніж місяць залишився до набуття чинності Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», що отримав серед людей назву «закон про відміну ТО». Оцінки цього документа різняться — від захопленого схвалення всіх його положень до повного заперечення будь-якого позитивного ефекту. Спробуємо послідовно розібратися в нормах закону, а також оцінити можливі наслідки від їх уведення для автолюбителів.
Техогляд помер. Хай живе техогляд!
Отже, обов'язкового державного технічного огляду транспортних засобів та відповідних талончиків на лобове скло більше немає. Це факт. Замість них з'являться обов'язковий технічний контроль для окремих категорій автомобілів і протоколи перевірок.
Кожні два роки ТО, точніше ТК, проходитимуть легкові автомобілі, які використовують із комерційною метою, вантажні автомобілі вантажопідйомністю до 3,5 т і причепи до них (при цьому вперше техконтроль нового авто проводитимуть тільки через 2 роки з початку його експлуатації). Щорічному ТК піддаватимуться вантажні автомобілі вантажопідйомністю понад 3,5 т, причепи до них, а також таксі. А ось автобуси і спецтранспорт, що перевозить небезпечні вантажі, проходитимуть ТК двічі в рік.
ТК зможуть здійснювати спеціалізовані СТО. Хто саме — держава визначить, а протягом найближчого року СТО, котрі проводили техогляд, матимуть право проводити і ТК.
При цьому, з одного боку, без протоколу перевірки, котрий складає СТО за результатами вивчення технічного стану автомобіля, страховики не мають права укласти договір обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ). А термін угод, котрі укладаються, не може перевищувати терміну проходження чергового ТК. З другого — страховики тепер зобов'язані будуть надавати в ДАІ інформацію про укладені договори ОСЦПВ.
Таким чином, ДАІ опосередковано — через страхові компанії — матиме можливість контролювати проходження автотранспортом ТК. А щоб ні в кого не виникало спокуси уникнути цієї процедури або «вирішити питання», законом установлюється адмінвідповідальність: як для водія за непроходження техконтролю (ст.121 КпАП), так і для СТО і страховика за безпідставну видачу протоколу чи знака ОСЦПВ (ст.127-1 КпАП).
Проте в процедурі переходу від ТО до ТК є один неприємний нюанс: згідно з перехідними положеннями закону транспортні засоби, котрі пройшли техогляд, підлягають першому технічному контролю «після закінчення строку дії талона державного технічного огляду». Що ж, логіка даної норми зрозуміла. Тільки ось сформульована остання таким чином, що формальне її прочитання дає можливість притягати до відповідальності власників авто, які її... сумлінно виконують. Річ у тім, що, доки діє талон, підстав проходити техконтроль ще мовби і немає. Але як тільки строк дії талона закінчився — вже є достатній привід для притягнення власника авто до адмінвідповідальності. Залишається сподіватися, що дане недопрацювання усуне МВС, видавши якесь внутрішнє розпорядження.
Бочка меду і ложка дьогтю
Від обов'язкового технічного контролю повністю звільнені некомерційні легкові автомобілі та причепи до них, а також мотоцикли, мопеди і мотоколяски незалежно від строку їх експлуатації. Таку норму тепер містить ст.35 закону «Про дорожній рух». Багато автолюбителів зітхнули з полегшенням. Особливо ті, хто мав у 2011 році проходити цю витратну процедуру, але чекав і сподівався, що закон таки приймуть. Дочекалися. І хоча формально до 13 серпня техогляд ще живий, за наявною інформацією, ДАІ талони вже не видає, і за їх відсутність водіїв на дорогах не штрафують.
Також, якщо раніше згідно із законом при проведенні державного технічного огляду працівники Державтоінспекції здійснювали контроль за наявністю полісів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності, внесенням власниками транспортних засобів обов'язкових платежів, сплатою штрафів, а також за своєчасністю проходження медичного огляду водіями, то за новими правилами, цього вже не буде.
З 13 серпня повну відповідальність за утримування транспортного засобу в справному стані несе його власник. Насправді ця нова норма ст.10 закону «Про дорожній рух» може мати далекосяжні наслідки.
Раніше талоном ДАІ формально підтверджувалися справність і придатність до експлуатації будь-якого автомобіля. Навіть якщо він був без двигуна (і такі курйози мали місце). Водій при необхідності завжди міг сказати: «Що означає несправний, я ж учора ТО у вас пройшов?!» Насправді такий водій не проходив техогляд, а просто купив талон. Тепер прикриватися буде нічим.
У ДАІ по-своєму оцінили сенс покладання всієї відповідальності за технічний стан авто на його власника. Річ у тому, що, відмінивши техогляд, законодавець не позбавив міліцію обов'язку забезпечувати безпеку дорожнього руху, додержання законів, правил і нормативів у цій сфері (п.12 ч.1 ст.10 закону «Про міліцію», ст.52 закону «Про дорожній рух»).
Установлені правила і нормативи у сфері безпеки дорожнього руху стосуються, зокрема, технічного стану автомобіля та його устаткування: згідно п.31.1 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабміну від 10.10.2001 №1306, «технічний стан транспортних засобів та їх обладнання повинні відповідати вимогам стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, а також правил технічної експлуатації, інструкцій підприємств-виробників та іншої нормативно-технічної документації».
Тобто ДАІ згідно із законом зобов'язана забезпечити справність транспортних засобів на дорогах. Тому тепер основною формою контролю (адже ТО відмінено) стає нагляд за автотранспортом під час його експлуатації. Тим більше що згідно з ст.11 закону «Про міліцію» її працівник мав і матиме право зупиняти транспортні засоби в разі наявності ознак, котрі свідчать про їх технічну несправність. Приблизно така позиція викладена на офіційному сайті управління ДАІ МВС України.
І щоб вартових порядку на дорогах не звинуватили в оцінці технічного стану автомобілів на око, в найближчих планах — закупівля відповідного сучасного діагностичного обладнання, яким оснащуватимуть автомобілі-лабораторії ДАІ по всій Україні.
Лабораторна робота
Не можна сказати, що така позиція позбавлена логіки. Що буде, якщо ідею з лабораторіями все ж таки реалізують? При очевидних, не дуже очевидних, а також дуже не очевидних ознаках проблем із технічним станом співробітник ДАІ зупинятиме машину і складатиме протокол про адмінправопорушення за ст.121 КпАП, підкріпивши його показаннями складних і, можливо, нарешті сертифікованих (пригадайте «візири» і «труками») лабораторних приладів. Другий не менш імовірний варіант поведінки — «...або давайте щось думати».
На думку деяких юристів, таку поведінку працівників ДАІ можна буде кваліфікувати як порушення законодавства. Якщо ДАІ зупинить авто і направить його на платну перевірку, то це буде порушенням ст.17 закону «Про захист прав споживачів» і ст.9 закону «Про захист від недобросовісної конкуренції», які забороняють примушення до придбання товарів і послуг. Якщо ж діагностику авто в пересувних лабораторіях почнуть проводити безкоштовно (а швидше за все, так і буде), то в даному випадку порушується антимонопольне законодавство, оскільки через платність таких послуг на СТО має місце факт недобросовісної конкуренції.
Така позиція, безумовно, також заслуговує на увагу, проте тільки у випадку, якщо взяти за вихідну точку тотожність перевірки ДАІ при зупинці на дорозі та послуги з перевірки технічного стану авто на СТО.
Проте і мета, і обсяг «послуг» ДАІ та СТО суттєво відрізняються, а тому буде вкрай складно говорити про недобросовісну конкуренцію.
По-перше, ДАІ не зобов'язана і не має права діагностувати стан усього автомобіля та його устаткування, що робиться на платній СТО при проходженні технічного контролю. Як уже відзначалося вище, згідно із законом підставою для зупинення може бути «наявність ознак, котрі свідчать про несправність транспортного засобу». Тож предметом перевірки може бути тільки та деталь або прилад, через ознаки несправності якого співробітник зупинив машину.
По-друге, за допомогою свого устаткування ДАІ не виявляє несправності автомобіля, а підтверджує показаннями технічного приладу ту несправність, яку вже встановив інспектор ДАІ.
Як відомо, доказами у справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адмінправопорушення, винність особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, документами і, звичайно ж, показаннями технічних приладів і засобів фіксації інформації (ст.251 КпАП).
Орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному й об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (ст.252 КпАП). Виходячи з положень цих процесуальних норм, одна спра-ва — оспорити коректність внутрішнього переконання, заснованого на життєвому досвіді інспектора, і зовсім інше — посіяти зерно сумніву в душу судді, якщо це переконання підкріплене ще й показаннями бездушного приладу.
Отже, швидше за все, «лабораторний» механізм технічного контролю буде запущено. Напевно, будуть і зловживання з боку ДАІ. Хоча б тому, що, за її даними, в Україні сьогодні налічується 4,3 млн транспортних засобів (а це майже половина всіх авто), які експлуатуються понад 10 років.
За що можна постраждати
Отже, важливо розуміти, що прилади та їх показання в питанні фіксації адмінправопорушення — це щось похідне. Вони можуть тільки підтвердити або спростувати встановлену співробітником ДАІ на підставі деяких ознак несправність вашого автомобіля. Іншими словами, на момент прийняття рішення про зупинення авто порушення технічних вимог уже має бути визначене інспектором за якимись зовнішніми ознаками. І лише в рамках цього порушення можлива перевірка за допомогою приладів. Зупинення для перевірки «просто так» неправомірне.
Перелік несправностей і невідповідностей, при яких експлуатація технічних засобів заборонена, містить п.31.4 Правил дорожнього руху. Деякі з них можна встановити на око, а деякі — ні.
Наприклад, чорна хмара з вихлопної труби при русі автомобіля є ознакою того, що димність відпрацьованих газів перевищує встановлені стандартами норми (пп.«а» п.31.4.6 ПДР). Світло ближніх фар, яке сліпить, — ознака порушень режиму їх роботи або того, що на світлових пристроях немає розсіювачів, використовуються лампи, що не відповідають типу світлового приладу (пп.«а», «г» п.31.4.3).
А ось визначити відсутність аптечки і вогнегасника (пп.«є» п.31.4.7 ПДР), поломку гідропідсилювача керма (пп.«в» п.31.4.2 ПДР) або недостатню висоту малюнка протектора шин (пп.«а» п.31.4.5) і багатьох інших порушень технічних вимог без зупинки автомобіля неможливо. А тому такі порушення, навіть при їх наявності, не є підставою для зупинення транспортного засобу і можуть бути оспорені в суді.
Крім скасування обов'язкового техогляду, законом також передбачаються не менш важливі зміни у формі договору позики транспортного засобу, переліку підстав для зупинення авто, а також у правах і обов'язках водія. Але про це поговоримо іншим разом.
Із повним текстом закону можна ознайомитися тут
До уваги
Несправності, через які можуть зупинити на дорозі
Технічні несправності, невідповідності вимогам, передбачені п.31.4 ПДР, через зовнішні ознаки яких авто може бути зупинене і перевірене:
— кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;
— порушено регулювання фар;
— не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;
— на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі та лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;
— на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання;
— шини мають порізи, розриви, котрі оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
— вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх димність перевищують установлені стандартами норми;
— несправна система випускання відпрацьованих газів;
— немає передбачених конструкцією транспортного засобу стекол, дзеркал заднього виду;
— встановлені на скло додаткові предмети або нанесено покриття, які обмежують оглядовість з місця водія і погіршують його прозорість;
— відсутній передбачений конструкцією бампер.
У яких випадках відтепер співробітник ДАІ має право зупиняти вашу машину і що потрібно знати водієві про законні підстави і приводи інспектора додатково читайте в матеріалі ЗіБ «Стоп, машино!».
Як скасування техогляду вплине на страховки каско і автоцивілку також можна дізнатися у статті «Без ТО немає ЦВ?»
У матеріалі «Ні дати, ні взяти» розглянуте питання, чи зобов'язаний водій передавати на вимогу працівника ДАІ для перевірки права і техпаспорт після 13 серпня 2011 року.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.77 МБ)
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!