Необхідною умовою для забезпечення гарантій соціального захисту, охорони життя та здоров’я громадян у їхній трудовій діяльності є стабільне й ефективне функціонування системи страхування від нещасного випадку на виробництві та від професійних захворювань. Для забезпечення таких гарантій з 2001 року діє Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Колегія Рахункової палати розглянула результати аналізу формування і виконання бюджету фонду у 2010-му і дійшла висновку, що cтворена в Україні система загальнообов’язкового державного соціального страхування у зазначеній сфері не відповідає вимогам сьогодення. У результаті виникають складнощі з виконанням бюджету фонду. До того ж повноваження та функції фонду як самоврядної організації обмежені недосконалістю законодавства.
Незадовільні безпека праці та стан виробничого середовища, неналежне виконання заходів профілактики нещасних випадків зумовлюють високий рівень виробничого травматизму. Кількість нещасних випадків на підприємствах у 2010 році в Україні досягла 13 тис. (з них 4,9% — зі смертельними наслідками), профзахворювань — 5 тис. Наявність у господарському комплексі країни понад 5 тис. об’єктів підвищеної небезпеки зумовлює високу ймовірність виникнення техногенних аварій та катастроф, а система управління охороною праці на більшості таких підприємств не впроваджена або впроваджена формально.
Враховуючи, що ст.19 закону «Про охорону праці» зобов’язує підприємства спрямовувати на цю мету не менш ніж 0,5% від суми, отриманої за реалізовану продукцію, а бюджетні установи — не менш ніж 0,2% від фонду оплати праці, у 2010-му роботодавці мали витратити на заходи з охорони праці майже 4 млрд грн. Проте через відсутність законодавчо визначеного механізму контролю вказана норма фактично не діє, а отже, не стимулює роботодавців вкладати гроші в охорону праці.
Перевіркою встановлено, що механізм інвестування коштів фонду в охорону праці неефективний унаслідок відсутності реального результату — значного зменшення виробничого травматизму і, відповідно, видатків на страхові виплати. Так, майже 30% коштів, виділених з бюджету фонду на профілактичні заходи, у 2002 — 2010 роках використано неефективно через незавершення або невпровадження запланованих робіт.
Отже, на думку колегії Рахункової палати, законодавчого врегулювання потребує питання щодо позбавлення фонду як страховика у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування невластивих йому функцій стосовно фінансування профілактичних заходів у сфері охорони праці.
Для фонду головним інструментом гарантування безпечних і здорових умов праці на підприємствах повинна стати диференційована тарифна політика, яка б стимулювала страхувальників створювати безпечні умови праці на робочих місцях.
Бюджет фонду у 2010 році за доходами перевиконано на 6,2%, а за видатками недовиконано на 7,4%. Перевищення доходів над видатками досягло 138,9 млн грн. При цьому показники видаткової частини не виконано за жодною зі статей бюджету.
Серед причин цього — прийняття Кабміном, територіальними органами Держказначейства, а також правлінням і виконавчою дирекцією самого фонду необгрунтованих та неефективних управлінських рішень, які негативно позначилися на показниках виконання бюджету фонду. У результаті потерпілі від нещасних випадків не отримували своєчасно належних їм страхових сум та медичної допомоги. Так, протокольними рішеннями Кабміну в 2009—2010 роках, на порушення чинного законодавства, було відстрочено на невизначений термін сплату до фонду страхових внесків державними вугледобувними підприємствами. Це призвело до недоотримання фондом на початок 2010-го 529,4 млн грн. та утворення чималої простроченої кредиторської заборгованості за страховими виплатами. На початок 2011 року страхових внесків недоотримано в сумі 670,7 млн грн.
«Коли фонд не сплачує потерпілим на виробництві належні їм гроші, це не просто борги, а безсоромне ігнорування потреб і прав наших співгромадян. Потрібно усвідомлювати, що для тих, хто потрапив у біду, фонд уособлює державу. Щоб позбутися такої практики, необхідно продовжити реформування системи загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань як самоврядної і фінансово самодостатньої системи», — прокоментував ситуацію голова Рахункової палати Валентин Симоненко.
Загалом же через існування законодавчо встановлених пільг для окремих галузей, зростання обсягів недоїмки зі сплати страхових внесків, прострочену заборгованість із виплати заробітної плати та прорахунки в плануванні фонд у 2010 році недоотримав близько 1,5 млрд грн.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 8.38 МБ)
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!