Адміністративний суд позбавлений компетенції стосовно розгляду позову про затримання іноземця чи особи без громадянства.
Вищий адміністративний суд України
Інформаційний лист
10 липня 2013 року №986/12/13-13
Про компетенцію адміністративних судів щодо вирішення справ про затримання іноземців чи осіб без громадянства
Головам апеляційних адміністративних судів
У зв’язку з виникненням у судовій практиці питань стосовно визначення компетенції адміністративних судів щодо вирішення справ за позовами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органів охорони державного кордону, органів Служби безпеки про затримання іноземців чи осіб без громадянства у зв’язку з примусовим видворенням або незаконним перебуванням цих осіб на території України Вищий адміністративний суд вважає за необхідне повідомити таке.
Суб’єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду лише у випадках, передбачених Конституцією та законами (ч.3 ст.6 Кодексу адміністративного судочинства).
Відповідно п.3 ч.4 ст.50 КАС суб’єкти владних повноважень наділені правом на звернення з адміністративним позовом про примусове видворення з України іноземця чи особи без громадянства.
Зі змісту ч.1 ст.30 закону від 22.09.2011 №3773-VI «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» вбачається, що постанова адміністративного суду є підставою для примусового видворення іноземців та осіб без громадянства з України. Для цього центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органи охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону) або органи Служби безпеки звертаються до адміністративного суду з відповідним позовом.
Згідно з ч.2 ст.162 КАС у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України.
Аналіз та синтез наведених норм права свідчить, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органи охорони державного кордону та Служби безпеки в цих правовідносинах мають право на звернення до суду з позовом лише щодо примусового видворення іноземця чи особи без громадянства з України, а адміністративний суд має повноваження стосовно розгляду такого позову та компетенцію щодо прийняття рішення про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України.
Щодо розгляду позовних вимог про затримання іноземця чи особи без громадянства, то необхідно звернути увагу судів на те, що відповідно до абз.3 ч.2 ст.162 КАС суд за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень може прийняти іншу постанову у випадках, установлених законом.
Однак КАС та інші закони не надають право цим суб’єктам владних повноважень на звернення до адміністративного суду з позовом про затримання іноземця чи особи без громадянства, тому й адміністративний суд позбавлений компетенції стосовно розгляду такого позову.
Таким чином, оскільки законодавством не встановлено право суб’єктів владних повноважень на звернення до суду з вимогами про затримання іноземця чи особи без громадянства і адміністративним судам не надано компетенції щодо вирішення таких справ, то у разі подання такого позову адміністративний суд повинен відповідно до п.1 ч.1 ст.109 КАС відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі або згідно з п.1 ч.1 ст.157 КАС закрити провадження у справі.
Одночасно звертаємо увагу, що положення постанови пленуму Вищого адміністративного суду «Про судову практику розгляду спорів щодо статусу біженця, видворення іноземця чи особи без громадянства з України та спорів, пов’язаних із перебуванням іноземця та особи без громадянства в Україні» від 25.06.2009 № 1 (зі змінами і доповненнями) стосовно розгляду та вирішення адміністративними судами справ з позовними вимогами про затримання іноземців та осіб без громадянства у зв’язку з їх примусовим видворенням, з огляду на зміни законодавства, урахуванню під час здійснення правосуддя не підлягають.
Цей лист пропонуємо довести до відома суддів місцевих та апеляційних адміністративних судів для врахування при здійсненні правосуддя.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!