Однак новим членам дістались у спадок старі фінансові проблеми
19 травня закінчився строк повноважень членів Кваліфікаційної комісії суддів адміністративних судів. За три роки ними було виконано чималу роботу, спрямовану на становлення адміністративного судочинства в Україні. Однак настав час передати цю справу іншим. Для цього і була скликана конференція суддів адміністративних судів.
19 травня закінчився строк повноважень членів Кваліфікаційної комісії суддів адміністративних судів. За три роки ними було виконано чималу роботу, спрямовану на становлення адміністративного судочинства в Україні. Однак настав час передати цю справу іншим. Для цього і була скликана конференція суддів адміністративних судів.
Достойні досягнення
Перед обранням нових членів кваліфкомісії учасники конференції заслухали доповіді про виконану роботу та побажання на майбутнє. Майже всі доповідачі висловлювали вдячність нинішньому складу кваліфкомісії, підкреслювали значущість здійсненого.
Упродовж 2006—2009 років кваліфкомісією проведено напружену роботу з формування корпусу суддів апеляційних та окружних адміністративних судів. У 2006 році проведено 5 засідань, під час яких було розглянуто питання про надання рекомендацій для призначення на посади суддів 95 кандидатам. У 2007 році було проведено вже 7 засідань, а у 2008-му — 9.
Усього станом на 23 квітня 2009 року кваліфкомісія провела 23 засідання. Її члени розглянули питання та надали рекомендації для призначення на посади 494 кандидатам. Атестовано та присвоєно кваліфікаційні класи 168 суддям.
За проведену роботу голова ККСАС Олег Сергійчук подякував її членам. Він відзначив їхній професіоналізм і самовіддачу, які проявилися, незважаючи на те, що, крім цього громадського навантаження, кожен з них виконував обов’язки судді.
Перші роки роботи Кваліфікаційної комісії суддів адміністративних судів, за словами О.Сергійчука, були найбільш напруженими і відповідальними. Основне завдання, яке стояло перед кваліфкомісією, — у стиснуті терміни наповнити адміністративну юстицію кваліфікованими кадрами, щоб вона якомога швидше почала працювати.
Голова комісії підкреслив, що праця кожного члена квалфікомісії принесла реальні плоди. Почала діяти система адміністративних судів. «Я також хочу з великою радістю звернути увагу, що 13 травня Президент «вибухнув» низкою указів і в нашу систему влилося 79 молодих суддів. Це полегшить роботу в кожному суді, куди вони були направлені».
Він також підкреслив, що за період роботи кваліфкомісії на організацію її роботи та її членів скарг не надходило. «Єдина скарга, яка надійшла минулого тижня, — це скарга судді, який не згоден з рішенням щодо притягнення його до дисциплінарної відповідальності», — зазначив О.Сергійчук.
За його словами, у 2007—2009 роках проводилася перевірка роботи ВАС і кваліфкомісії. Однак якихось серйозних порушень у роботі виявлено не було. А всі дрібні помилки були враховані та виправлені.
З думкою про майбутнє
О.Сергійчук зазначив, що болючим залишається питання фінансування. «У цьому році Іван Балаклицький нам сказав: фінансування не ждіть. Отже, новому складу кваліфкомісії та її голові доведеться відшукувати якісь резерви. Для того щоб працювала нова комісія, мабуть, доведеться скидатися її членам. Іншого виходу я, на жаль, не бачу», — констатував промовець.
Висловлюючи свої побажання щодо подальшої роботи кваліфкомісії, О.Сергійчук торкнувся і принципів підбору суддів. Він зазначив, що часто порушувалося питання про необхідність посилення якості відбору кандидатів у судді. «З перших днів роботи кваліфікаційна комісії доклала багато зусиль для введення анонімного тестування знань кандидатів у судді. Однак ця робота була призупинена у зв’язку з рекомендаціями Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Але саме анонімне тестування дало дуже серйозні результати. Його потрібно запровадити в майбутньому, та через проблеми з фінансуванням залишаються сумніви щодо такої можливості», — наголосив доповідач.
Ще один камінь спотикання — відносини з Радою суддів адмінсудів. «Дуже часто ставиться у вину кваліфкомісії, що вона не дослухається до рішень Ради суддів адміністративних судів. Кожен з нас і я особисто ставлюся з повагою до кожного рішення РСАС. Усім відома спірна ситуація з радою суддів з приводу погодження кандидатур у судді з головами окружних і апеляційних судів. Оскільки це рішення ради суддів має рекомендаційний характер для кваліфкомісії, її члени діють чітко в рамках законів «Про статус суддів» і «Про судоустрій України», де такого положення, як погодження з головами, нема», — розповів О.Сергійчук.
У своїй доповіді суддя також торкнувся проблеми кворуму. Він зазначив, що під час майже кожного засідання кваліфкомісії, за винятком одного-двох, доводилося хвилюватися через відсутність достатньої кількості членів. На його думку, це одна з проблем, з якою доведеться зіткнутись і в майбутньому, тому важливо подумати над тим, як її вирішити.
За словами О.Сергійчука, у кваліфікаційній комісії не мають брати участі голови окружних адмінсудів. «Законом це не заборонено. Однак, на мою думку, голова окружного адміністративного суду має безпосередньо займатися своєю роботою».
Вносили свої пропозиції щодо покращення роботи й інші доповідачі. Зокрема, член комісії Олег Бачун запропонував: «Нема необхідності викликати на засідання голів окружних, апеляційних судів для того, щоб вислуховувати тих кандидатур, яких пропонують. Вони знають тих, кого пропонують, їхні навики. Тим більше нема необхідності викликати тих, кому пропонують присвоїти кваліфікаційні класи. Я б хотів, щоб нова кваліфкомісія відреклася від такої практики. Ми перебуваємо у фінансовій кризі в державі, однак судова влада ще в більшій кризі зараз, тому я думаю, що це певний спосіб економії».
О.Бачун також підкреслив, що представництво ВАС у кваліфікаційній комісії надто широке. «Все-таки повинне бути представництво від тих судів, які є найбільшими за апеляційним округом чи мають найбільше суддів. Повинен бути представник від Окружного адміністративного суду м.Києва, від Львівського регіону, Південного і Східного», — зауважив він. Крім того, О.Бачун підтримав думку О.Сергійчука щодо необхідності анонімного тестування.
Інші доповідачі теж погоджувалися з висновками та побажаннями, висловленими раніше. Зокрема, ледь не кожний доповідач закликав визнати роботу кваліфкомісії задовільною. Висловлювалася підтримка ідеї обрання основного складу цього органу із суддів, які представляють сусідні з Києвом регіони. Також знайшла відгук пропозиція О.Сергійчука щодо необрання членами кваліфкомісії голів окружних адмінсудів.
Сумбурні вибори
Вислухавши всіх охочих виступити, учасники конференції перейшли до обрання нових представників кваліфкомісії та складу Ради суддів адміністративних судів. Членів кваліфкомісії було вирішено обирати таємно. І, поки лічильна комісія готувала бюлетені, учасники зібрання обговорили кандидатів у раду суддів.
Однак відкрите голосування виявилося непростим завданням. Через порушення процедури та виступи невдоволених цю процедуру довелося проходити двічі. Проте результат залишився незмінним: до складу ради суддів обрано голову Одеського окружного адміністративного суду Олега Глуханчука та голову Житомирського окружного адмінсуду Олексія Літвіна.
Нагадаємо, що одне місце в цьому органі самоврядування служителів Феміди було вакантним у зв’язку з рішенням попередньої конференції, яка відбулася 7 листопада 2008 року, про збільшення кількісного складу членів Ради суддів адмінсудів до 39 чоловік, а друге — у зв’язку зі звільненням Ігоря Зварича з посади судді Львівського апеляційного адміністративного суду та виключенням його зі складу РСАС.
Також на конференції до складу кваліфікаційної комісії обрали шістьох осіб: суддів ВАС Олега Сергейчука, Сергія Чалого, Олександра Гаманка, Людмилу Черпіцьку, члена Київського апеляційного адміністративного суду Володимира Маслія та заступника голови Вінницького окружного адмінсуду Жанну Мельник-Томенко.
Відповідно до ст.75 закону «Про судоустрій України» до складу кваліфікаційної комісії входять одинадцять членів: шість суддів, обраних на конференції; дві особи від Міністерства юстиції; дві — уповноважені відповідною обласною (Київською міською) радою за місцезнаходженням комісії; одна — від уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Планується, що протягом найближчого часу п’ять вакантних місць у кваліфкомісії також будуть заповнені. Голову цього органу в системі судоустрою можна буде обирати вже за наявності повноважного складу — 8 членів.
Мовою звернень
Крім обговорення звіту про роботу попереднього складу кваліфкомісії та обрання нових членів, під час конференції виникла ідея направити звернення тим, від кого залежить призначення суддів.
Як зазначив голова ВАС Олександр Пасенюк, незважаючи на те, що останнім часом намітилася позитивна тенденція в наповненні штатів адміністративних судів, проходження кадрів через Вищу раду юстиції, Секретаріат Президента, Вищу кваліфкомісію та Комітет Верховної Ради з питань правосуддя йде надто повільно. «Нещодавно вийшло декілька указів Президента і призначено 82 судді. Однак у Секретаріаті знаходиться ще 57 матеріалів. У комітеті ВР — 32 матеріали на безстрокове обрання суддів, у ВРЮ — 69 матеріалів», — зазначив він.
«Я вважаю, що є необхідність звернутися до всіх цих органів, де знаходяться матеріали на суддів, для прискорення їх розгляду», — наголосив О.Пасенюк. Він зазначив, що «за умови проходження відкритих інстанцій всіх тих осіб, які знаходяться в вищезазначених державних органах, у нас окружні суди будуть сформовані на 81%, а апеляційні — майже на 60%».
Також судді звертають увагу Президента, Прем’єра, голів ВР, ВС і ДСАУ на критичний стан із фінансуванням адміністративних судів у 2009 році, що паралізує роботу Феміди. Для прикладу, протягом 2006—2009 років бюджетні призначення на утримання адміністративних судів України задовольняли потребу в коштах лише на 8—40%, залежно від напряму їх використання.
До того ж у зверненні наголошується на різкому зменшенні видатків на утримання адміністративних судів порівняно з минулим роком. І це при тому, що цього року розпочали діяльність усі 27 окружних і 7 апеляційних адміністративних судів. Незважаючи на те що матеріально-технічну базу адміністративних судів ще не створено, видатків розвитку на 2009 рік узагалі не передбачено.
Разом з тим, як відзначається у зверненні, під час аналізу бюджетних призначень на діяльність третьої гілки влади у 2009 році чітко простежується упереджений підхід до фінансового забезпечення адміністративних судів. Наприклад, кошти на утримання місцевих і апеляційних господарських судів перевищують видатки на фінансування місцевих і апеляційних адміністративних судів на 30%.
У зв’язку із таким станом речей учасники конференції закликали керівництво країни збільшити видатки на утримання адміністративних судів при внесенні змін до закону про державний бюджет на 2009 рік.
Хоч про фінансові та кадрові проблеми судді говорять уже давно та безуспішно, була висловлена надія, що «голос конференції» має більше шансів бути почутим. Та тільки цим значущість заходу не обмежується. Крім вирішення актуальних питань, служителі Феміди також змогли обмінятися враженнями про кандидатів, побачити на власні очі майбутніх членів кваліфкомісії та поспілкуватися між собою. Хоч конференція і проходила іноді досить сумбурно, однак під час її роботи вдалося обговорити всі питання порядку денного та ухвалити відповідні рішення.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!