Громадяни зможуть балотуватися до ВР в округах... але за гроші
У наступних виборах до Верховної Ради без проблем зможуть узяти участь майже всі громадяни, принаймні саме такі зміни ініціюватиме Президент. Для того щоб вибороти омріяне місце в парламенті, не доведеться вступати до політичних партій і випрошувати (викуповувати) місце в прохідній частині списку. Достатньо висунути свою кандидатуру в мажоритарному виборчому окрузі й не забути про заставу.
Тезовий виклад
Новим законом «Про вибори народних депутатів України» пропонується радикально змінити правила формування парламенту. Власне, сам документ ще не написано, готується лише чорновий варіант, проте робоча група вже розробила «каркас» змін, які Президент пропонуватиме Верховній Раді.
Про основні тези майбутнього акта розповів на прес-конференції міністр юстиції Олександр Лавринович. Найважливіше — це повернення до змішаної (мажоритарно-пропорційної) виборчої системи. Сюрпризом це не стало, адже Віктор Янукович із самого початку підготовки змін заявляв, що якраз такою має бути система. І саме з огляду на її особливості обговорювалися різні підходи до організації виборчого процесу.
Проте деякі положення стали неочікуваними. «Я дивлюся: дехто зараз читає і хитає головою. Вражає, так?» — запитав міністр, коли представники мас-медіа знайомились із роздруківками положень майбутнього проекту.
Одна з найважливіших норм останнього — це можливість самовисування в одномандатних виборчих округах. Під час минулих місцевих виборів громадяни, які бажали здобути посаду мера чи увійти до міської, районної або обласної ради, мали шукати політичну партію, яка їх висунула б. Тоді оглядачі за¬значали, що таким чином «регіонали» посилили свою управлінську вертикаль, адже багато відомих кандидатів хотіли мати справу саме з партією влади. Однак при підготовці цього документа його автори пішли іншим шляхом.
За словами О.Лавриновича, відсутність обмеження на самовисування похитне «ринок партій», адже малі політичні сили більше не будуть потрібні рейтинговим місцевим діячам. Так само, на думку міністра, удару по міні-партіях завдасть заборона участі блоків у виборах. Почасти політичні сили, бажаючи назвати блок іменем свого лідера, шукали союзників. За це з партією-«міноритарієм» можна було розрахуватись одним (чи кількома) місцем у прохідній частині списку, дехто міг піти ще простішим шляхом — просто купити її. Не покращить життя малопопулярних партій і підвищення відсоткового бар’єра: щоб потрапити в парламент, доведеться заручитись підтримкою щонайменше 5% виборців.
Плати та йди
Хоча для участі у виборах громадянам і не доведеться пов’язувати свою долю з політичними партіями, проект усе ж передбачає певні обмеження. Так, пропонується встановити грошову заставу для кандидатів, котрі балотуватимуться в мажоритарних виборчих округах, у розмірі 12 мінімальних зарплат. На сьогодні «мінімалка» становить 960 грн., але восени 2012 р., коли відбуватимуться вибори, напевно, стане дещо більшою. Таким чином, за участь у перегонах доведеться викласти понад 12 тис. грн. При цьому не слід забувати, що грошові застави всіх кандидатів, які балотувалися в одномандатних округах, але не були обрані до ВР, перераховуватимуться до бюджету. «Це пропонується для того, щоб кандидатами не реєструвалися заради жарту або не розуміючи, що таке вибори», — пояснив О.Лавринович. За його словами, претенденти мають усвідомлювати, що, висуваючи свою кандидатуру, вони чимось ризикують. При цьому такі механізми діють у більшості країн, де є вибори за одномандатними округами.
Окрім того, що застава допоможе зменшити кіль¬кість кандидатів, а значить, і витрати на друк бюлетенів, бюджет поповниться грошима переможених кандидатів, і таким чином вдасться частково повернути витрачені на перегони кошти. Перефразовуючи видатного полководця часів Тридцятилітньої війни Альбрехта фон Валленштейна, можна сказати: «Вибори годують вибори». Щоправда, аби перевести вибори на самоокуп¬ність, грошей,
отриманих від кандидатів, котрі балотуватимуться в мажоритарних округах , напевно, не вистачить. Тому варто подумати про встановлення застави для пар¬тій. Хоча б по 0,5 млн грн. з кожної.
Незважаючи на положення про заставу, передбачаються і приємні зміни для тих, хто мріє пройти до парламенту. Відповідно до новацій, одна і та ж особа не зможе перебувати у виборчих списках якоїсь партії та одночасно висуватися в одномандатному окрузі. Під час виборів до ВР у 1998 і 2002 рр. найбільш рейтингові політики, як правило, не тільки входили до списків партій, а й висували свої кандидатури в округах. Таким чином політики страхувались, а в разі успіху їхні фракції отримували додаткові крісла у ВР. Місцеві ж, хай і популярні діячі, втрачали можливість стати нар¬депами. Тепер же політикам доведеться поміркувати, яким шляхом краще йти до парламенту.
Вибір завжди є
Ще одна новація виборчого закону — виключення графи «Проти всіх». «Громадяни будуть обирати, а не просто приходити на дільницю, щоб висловити протест. Для того щоб ви¬словити протест, можна просто залишитись удома», — переконаний О.Лавринович. Він уважає, що можливість голосувати проти всіх — негативний чинник у виборчому процесі, його варто позбутися.
За словами міністра, голосувати проти всіх — те ж саме, що прийти до магазину будівельних матеріалів і висловлювати невдоволення тим, що в асортименті немає хліба. Очільник Мін’юсту зазначив: коли громадянин упевнений, що в списку кандидатів немає нікого, хто достойний його голосу, він може висунути свою кандидатуру.
Однак ніхто не може дати гарантій, що ця та інші норми пройдуть через парламент. 5%-ий бар’єр може залишити поза стінами парламенту декого із союзників нинішньої влади. Опозиція боятиметься виборів у одномандатних округах, адже тих, хто стане там переможцем, влада зможе переманити на свій бік. Таким чином, робота над виборчим законом лише починається, і прийнятий акт може разюче відрізнятися від ідей Президента.
Олексій ПИСАРЕВ
Опитування «З&Б»
Які бар’єри потрібно встановити на шляху до ВР?
Хоча наступні парламентські вибори відбудуться тільки у 2012 році, підготовка нових правил їх проведення турбує як суспільство, так і нардепів уже сьогодні. Адже декого ініційовані Президентом зміни можуть залишити поза се¬сійною залою, а для інших стануть рятівним кругом, який дозволить працювати і в наступному скликанні. Тому ми поцікавились у парламентарів: які, на їхню думку, бар’єри потрібно встановити на шляху до ВР?
Олесь ДОНІЙ, фракція блоку «НУНС»:
— Оптимальним варіантом у нашому випадку було б залишити все без змін. Новації, які сьогодні пропонує влада, спрямовані не на покращення виборчого законодавства, а на те, аби отримати контроль над парламентом задля увічнення влади. Що, власне, засвідчили зміни, внесені до закону про вибори до органів місцевого самоврядування. Адже контроль над виборчими комісіями, які формувалися більшістю ВР, призвів до того, що в усіх комісіях була більшість представників правлячої коаліції.
Вадим КОЛЕСНІЧЕНКО, фракція ПР:
— На мою думку, змішана система виборів, котру нині пропонують, максимально відповідатиме вимогам наших виборців. По-перше, виборці отримають конкретних кандидатів, з-поміж яких зможуть вибирати. По-друге, ми структуруємо політичну систему, оскільки тепер немає відповідальності в тих партій, які приходять до парламенту.
Святослав ОЛІЙНИК, позафрак¬ційний:
— Вибори повинні бути чесними і відповідати європейським стандартам. На жаль, ми цього не побачили на минулих виборах до місцевих органів влади. Адже практично всі спостерігачі назвали їх такими, що не відповідають демо¬кратичним нормам. Тому не так важливі прохідні бар’єри. На мою думку, ключовою позицією виборчого законодавства має бути проста процедура перерахунку голосів, що дасть гарантію чесних виборів.
Ксенія ЛЯПІНА, фракція блоку «НУНС»:
— Будь-які правила можуть не виконуватись. Я досить спокійно ставлюся до виборчих новацій, які тепер пропонуються. Але, на жаль, зловживання і безвідповідальність можливі при будь-якій системі виборів і при будь-яких бар’єрах.
Тарас ЧОРНОВІЛ, позафракційний:
— Що стосується самого волевиявлення, створення комісій, системи
оскаржень, то наше законодавство з року в рік стає дедалі гіршим, з’являється все більше прогалин для незаконного впливу на виборця. Перше й основне правило — це підігнати процедуру до тих норм, які вже давно діють в інших країнах. Практично ніде у світі немає закритих виборчих списків без права виборця коригувати їх у ході волевиявлення. Як на мене, доцільною була б змішана система виборів.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!