Контролери збирають кошти, не маючи на те повноважень
На сьогодні законодавство не регулює діяльності контролерів у громадському транспорті. При цьому контролери почасти просто відбирають гроші в пасажирів, а то й застосовують фізичну силу. Притягти ж їх до відповідальності за порушення практично неможливо. Тому для вирішення цієї проблеми доцільно надати функції контролерів державним службовцям і визначити їхні повноваження.
Поза нормою
Постановою Кабміну від 18.02.97 №176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» (далі — постанова №176) було нормативно врегульо¬вано діяльність контролерів, які проводять перевірку і контроль автобусних перевезень, але на сьогодні вона втратила чинність.
Як наслідок, чинними нормативно-правовими актами не визначені загальнообов’язкові правила поведінки контролерів у процесі здійснення контролю та перевірки наявності проїзних квитків у пасажирів у міському транспорті.
Закон «Про транспорт» визначає правові, економічні, організаційні та соціальні основи діяльності транспорту. Проте не міс¬тить положень щодо контролерів.
Де-юре немає акта, яким би законодавчо були врегульовані ці питання. Проте де-факто неврегульовані відносини відбуваються майже за ідентичною формою і процедурою, наведеною в постанові №176. Права й обов’язки перевізників, водіїв, кондукторів, контролерів, пасажирів де-факто дублюються. Однак правової підстави немає. І при вирішенні якихось суперечок нічим керуватися, нема на що послатися.
Є норми в Кодексі про адміністративні правопорушення, котрі передбачають відповідальність (ст.135), але немає норм, які встановлювали б право контролера притягати порушників до відповідальності. Це мають право зробити начальник парку, співробітник міліції, військовослужбовець Прикордонних військ або член громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.
Статтею 135 КпАП встановлено, що безквитковий проїзд пасажира, а також перевезення без квитка дитини віком від 7 до 16 років у міському транспорті тягнуть за собою накладення штрафу в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду. Посилаючись саме на цю статтю, працівник транспорту має законні під¬стави стягувати штраф з безбілетників.
Недержавні санкції
В ст.262 КпАП чітко й однозначно зазначаються органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання: органи внутрішніх справ, Прикордонні війська, старша в місці розташування охоронюваного об’єкта посадова особа воєнізованої охорони, посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху.
У кодексі чітко визначено коло осіб, які мають право вчиняти процесуальні дії щодо правопорушника (пасажира без квитка). Втім, контролера серед них немає.
Контролери, котрі проводять перевірку наявності проїзних квитків у пасажирів міського транспорту, є найманими працівниками комунального підприємства. Керівництво служби організації збору та обліку виручки, аби з’ясувати, на якій підставі функціонує інститут контролю і перевірки, може послатися хіба що на ст.135 КпАП. Крім посадових інструкцій, жодним нормативно-правовим актом їх діяльність не врегульовано.
Отже, фактично діє неправове явище: недержавна установа, акти якої не мають загальнообов’язкового характеру, а працівники не є державними службовцями, стягує штрафи. Тільки чітко передбачені в законах органи мають право від імені України, в межах повноважень, у судовому порядку притягати осіб до адміністративної та кримінальної відповідальності. Тільки держава в особі державних органів уносить до суспільних відносин імперативний елемент.
Таким чином, дії контролерів є незаконними, а дії комунального підприємства, котре їх наймає, — неправомірними.
Посвідчення та жетони контролерів затвердженої форми державного зразка не мають. Комунальне під¬приємство на власний розсуд замовляє виробництво, ламінування, в будь-який момент може ввести нові зразки, ні з ким їх не погоджуючи і не звітуючи ні перед ким (аналогічна ситуація зі штрафними квитанціями).
Розв’язка — в регулюванні
Щоб вирішити цю проб¬лему, Верховній Раді слід унести зміни до законодавства з питань контролю і перевірки в міському транспорті. Також Кабмін (Мін¬транс) має спеціальним актом (постановою) врегулювати процедуру інституту перевірки і контролю в міському транспорті. У свою чергу міські держадміністрації, у ві¬данні яких перебувають транспортні об’¬єкти (таксопарки, станції техобслуговування тощо), мають у межах норм чинного законодавства, в установленому законом порядку розробити відповідні правила (інструкції) та делегувати комунальним підприємствам повноваження на проведення контролю і перевірки в міському транспорті.
Можна піти іншим шляхом: створити при Мі¬ністерстві транспорту та зв’язку державну установу з відповідним спрямуванням. Тоді контролери, набуваючи статусу державних службовців, керуватимуться законом «Про державну службу».
Андрій ПОТЬОМКІН, головний спеціаліст відділу вивчення та узагальнення судової практики Вищого господарського суду України
Коментарі
Очень полезная информация. Каждый день пользуюсь услугами авто транспорта и смотрю как как контроллеры сдирают деньги с людей.