або Що повинен врахувати підприємець при реєстрації торгової марки
Як краще зареєструвати торгову марку? Цим питанням переймаються багато підприємців. Останнім варто правильно підібрати класи товарів і послуг для подальшої реєстрації торгової марки, адже від цього залежить обсяг прав надалі. Також слід подумати і про «репутацію» торгової марки, її максимальний захист у майбутньому, щоб уникнути «небажаного сусідства».
Правильний пошук
Перше, з чим стикається підприємець, котрий хоче зареєструвати торгову марку, — це вибір класів товарів і послуг. Для реєстрації останньої використовується Міжнародний класифікатор товарів і послуг, що складається з переліку згрупованих між собою за певними сферами й розбитих на 45 класів різних товарів і послуг (з 1-го по 34-й клас розташовані товари, а з 35-го по 45-й — послуги).
Згідно із законом «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» обсяг правової охорони визначається зображенням знака й переліком товарів та послуг, унесених до реєстру. Це означає, що торгова марка охороняється тільки для тих товарів чи послуг, щодо яких вона була зареєстрована. Отже, і використовувати, і видавати ліцензії, і захищати свою торгову марку можна тільки щодо цих самих товарів і послуг. Що необхідно врахувати при виборі класів товарів і послуг для реєстрації торгової марки, аби захистити себе?
Найпоширенішою причиною для відмови в реєстрації є наявність тотожних або схожих до ступеня змішування торгових марок, зареєстрованих чи заявлених на реєстрацію на ім’я іншої особи, причому не тільки для таких самих, а й для споріднених з ними товарів і послуг.
Для того щоб не потрапити до розряду «щасливчиків», яким відмовили в реєстрації торгової марки на такій підставі, проводиться попередній пошук тотожності й схожості із зареєстрованими і/або заявленими на реєстрацію торговими марками. Може здатися, що це додаткове марнування грошей і часу. Насправді, навпаки, пошук допомагає заощадити і час, і гроші, оскільки відмову в реєстрації на підставі наявності тотожних чи схожих до ступеня змішування торгових марок заявник отримує на останньому етапі, і витрачених грошей (а також часу) вже ніхто не поверне.
Проведення попереднього пошуку дозволяє підприємцеві до подання заявки прояснити ситуацію з наявністю тотожних і схожих торгових марок. Після його здійснення можна або спати спокійно, знаючи, що торгову марку зареєструють, або ж робити дії, спрямовані на зниження ризику відмови.
Пошук, як і реєстрація, проводиться за певними класами МКТП. При цьому необхідно враховувати, що його слід здійснювати також і за однорідними класами, щоб згодом несподівано не отримати відмови в реєстрації на підставі наявності тотожної чи схожої торгової марки, поданої або зареєстрованої для однорідних товарів і послуг.
Визначаємо однорідність
Визначити однорідність можна враховуючи такі ознаки:
• рід (вид) товарів;
• їх призначення;
• вид матеріалу, з якого вони виготовлені;
• умови збуту товарів;
• коло споживачів та ін.
З метою реєстрації торгових марок перелік товарів і послуг упорядкований за класами МКТП, назви яких указують на загальні найменування сфер, до яких належать товари і послуги. При цьому кожен клас МКТП складається з безлічі різнорідних груп товарів і послуг.
Не варто думати, що коли товари і/чи послуги знаходяться в одному класі МКТП, то вони апріорі є однорідними. Водночас товари і/чи послуги, що фігурують у різних класах МКТП, цілком можуть бути однорідними.
При встановленні однорідності в основному береться до уваги виникнення в споживача уявлення про приналежність цих товарів/послуг одній особі, яка їх виготовляє або надає. Не можна зареєструвати дві однакові торгові марки для однакових чи споріднених товарів/послуг, але можна зареєструвати дві аналогічні торгові марки для різних товарів/послуг, оскільки в споживача не можуть виникнути асоціації, що, наприклад, Андре Тан займається дизайном одягу, а також є власником мережі бензозаправок.
Умовно можна виділити три види однорідності:
• товарів і товарів;
• товарів і послуг;
• послуг і послуг.
Є товари, які хоч і належать до різних класів МКТП, але є однорідними, оскільки вони мають однакову мету застосування. Наприклад: «паста томатна» (29-й клас МКТП) і «соус томатний» (30-й клас МКТП); «пиво» (32-й клас МКТП) і «напої алкогольні» (33-й клас МКТП). Ці однорідні товари у зв’язку із взаємозамінністю та загальною метою застосування можуть ввести споживача в оману щодо виробника.
Для визначення однорідності товарів необхідно враховувати і сферу застосування товарів. Наприклад: «косметичні вологі серветки» (3-й клас МКТП) і «гігієнічні серветки» (5-й клас МКТП).
Дуже важливо при підборі класів товарів враховувати можливість виникнення в споживача уявлення про приналежність цих товарів одному виготовнику. Так, для продуктів харчування (29, 30, 32-й класи МКТП) дуже часто виступає однорідними продукти медичного призначення (5-й клас МКТП). Наприклад: «води мінеральні (напої)» (32-й клас МКТП) і «води мінеральні для медичних цілей» (5 клас МКТП); «хліб» (30-й клас МКТП) і «хліб діабетичний» (5-й клас МКТП); «продукти молочні» (29-й клас МКТП), «каші молочні» (30-й клас МКТП) і «продукти дитячого харчування» (5-й клас МКТП).
Є товари, унаслідок сумісного споживання яких споживач може бути введений в оману щодо їх виробника, і таким чином вони стають однорідними. Наприклад, «пиво» (32-й клас МКТП) і різні закуски до пива: «горішки» (29-й клас МКТП), «сухарі» (30-й клас МКТП) і т.п.
А що думає суд?
Солом’янський районний суд м.Києва, розглядаючи питання про однорідність товарів у спорі між торговими марками «Балтика» (для пива і безалкогольних напоїв) і «Балтика» (для ряду харчових продуктів: «арахіс оброблений, горіхи оброблені» (29-й клас МКТП), «мигдаль топлений (смажений)» (30-й клас МКТП) і т.п.), визнав ці товари однорідними. Суд дійшов висновку, що традиційне застосування як пивних закусок деяких товарів 29-го і 30-го класів МКТП, умови їх збуту (сумісний продаж пива і пивних закусок), загальне для них коло споживачів свідчать про однорідність порівнюваних товарів навіть виходячи з досвіду звичайного (рядового) споживача. Висновок про однорідність цих товарів дали й експерти. Внаслідок судових розглядів свідоцтво про реєстрацію торгової марки «Балтика» (для ряду харчових продуктів) було анульоване. Це рішення було залишене без змін і апеляційною, і касаційною інстанціями.
Хоча всі вказані товари й належать до різних класів МКТП, споживач може їх переплутати, тому вони визнаються однорідними, що враховується при реєстрації та подальшій охороні торгової марки.
Два класи — краще
Крім товарів, однорідними можуть бути також товари й послуги. Тут потрібно почати з посередництва в продажу товарів (35-й клас МКТП), адже цей клас є однорідним відносно всіх товарів. І якщо є зареєстрована торгова марка під виробництво товарів, то під посередництво в продажу товарів цього класу вам відмовлять. Існує думка, що практично кожен товар має однорідну послугу, яка безпосередньо пов’язана товаром. Наприклад, «косметика» (3-й клас МКТП) і «салони краси» (44-й клас МКТП); «окуляри (оптика)» (9-й клас МКТП) і «послуги оптиків» (все той же 44-й клас МКТП); «видання друковані» (16-й клас МКТП) і «поліграфія» (40-й клас МКТП) або ж «видання книг» (41-й клас МКТП).
У тому випадку, якщо заявлене позначення і виявлена в результаті пошуку торгова марка тотожні або схожі до ступеня змішування, то однорідними можуть бути визнані товари і пов’язані з цими товарами послуги. Наприклад, однорідними в цьому випадку можуть бути визнані товари «автомобілі» (12-й клас МКТП) і послуги «ремонт і технічне обслуговування автомобілів» (37-й клас МКТП). Тому для захисту власних прав за допомогою торгової марки краще обирати для реєстрації два класи.
Однорідними найчастіше визнаються ті послуги, які, не є ідентичними, але мають схожі характеристики, що дозволяє їм бути комерційно і/або функціонально взаємозамінними. Наприклад, «друкування, відновлення, ретушування фотографій» (40-й клас МКТП) і безпосередні послуги самих фотографів (41-й клас МКТП); «ремонт і оновлення одягу» (37-й клас МКТП) і «безпосередні послуги з пошиття одягу (40-й клас МКТП) і т.д.
«Небажане сусідство»
При виборі класів МКТП для реєстрації торгової марки варто звернути увагу і на так зване небажане сусідство. Наприклад, у вас юридична фірма (45-й клас МКТП), а хтось зареєстрував таку ж торгову марку під виробництво туалетного паперу (21-й клас МКТП). Ніби однорідністю в цьому випадку, як кажуть, і не пахне, але чи приємна вам наявність такого «сусіда»?
Для правильного підбору класів МКТП має значення кожна дрібниця, будь-яка деталь. Необхідно чітко розуміти мету такої реєстрації: чи то захист прав або ж отримання домену в зоні «UA». Також потрібно подумати і про «репутацію» майбутньої торгової марки. І, звичайно, для отримання максимального захисту в майбутньому важливо пам’ятати про однорідність товарів і послуг сьогодні.
ЮЛІЯ МАЦЮК, юрисконсульт Патентно-юридичного агентства «Синергія»
Матеріали за темою
Як декларувати підприємницьку діяльність ФОП
21.03.2024
Грінвошинг в Євросоюзі стане караним
25.01.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!