Омбудсмен уважає цілком логічними передати їй повноваження у сфері захисту персональних даних
Закон «Про захист персональних даних» потребує вдосконалення — такого одностайного висновку дійшли учасники слухання в Комітеті ВР з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин. Дискусії точилися з приводу необхідності перерозподілу повноважень між державними органами у сфері захисту персональних даних.
Провідник стандартів
На початку слухання голова комітету Валерій Пацкан відзначив, що кількість баз персональних даних, зокрема недержавних, щороку зростає. Водночас право людини на недоторканність особистого життя перебуває під загрозою. Цю проблему, на його переконання, слід вирішувати шляхом компромісу між необхідністю використання персональних даних особи та її правом на захист останніх від неправомірного поширення чи використання.
Про складні випадки в реалізації державної політики щодо захисту персональних даних поінформувала уповноважений ВР з прав людини Валерія Лутковська. Так, за її словами, є випадки, коли людина не може отримати субсидію, диплом чи свідоцтво про освіту в разі, якщо через релігійні переконання відмовляється надавати згоду на обробку своїх персональних даних. «За ці питання мають нести відповідальність органи виконавчої та законодавчої гілок влади», — переконана омбудсмен.
Її підтримали й інші учасники слухання. Зокрема, голова правління ГО «Територія успіху» Інга Дуднік відзначила, що є непоодинокими випадки, коли банки вимагають надання персональних даних, хоча людина лише хоче дізнатися про умови кредитування. А от на думку радника голови богословсько-канонічної комісії УПЦ Олега Щербанюка, профільний закон узагалі не дає жодному органові державної влади права вимагати згоди на обробку персональних даних.
Про реалізацію державної політики у цій сфері доповів голова Державної служби з питань захисту персональних даних Олексій Мервінський. За його словами, служба отримала близько 3 млн заяв на реєстрацію баз персональних даних, утім, до держреєстру внесено лише 50 тис. Ця тенденція пояснюється, зокрема, тим, що кількість працівників, які вносять дані до реєстру, не є співмірною з масивом інформації, який треба опрацювати.
Водночас В.Лутковська вважає ситуацію невтішною. «Який сенс державної реєстрації баз персональних даних, яка ефективність такої реєстрації та яка її мета, якщо надійшло 3 млн заяв, а зареєстровано лише 50 тис.?» — звернулася вона до очільника профільної держслужби.
Проте, на переконання О.Мервінського, процес реєстрації баз персональних даних служба забезпечила. Крім того, укладено меморандуми про співпрацю з питань захисту персональних даних більш ніж із 9 уповноваженими державними органами Центральної та Східної Європи.
А в ЦВК — атестат
Про те, яким чином Центральна виборча комісія виконує функції розпорядника Державного реєстру виборців, який є найбільшою за обсягом базою персональних даних, поінформувала заступник голови ЦВК Жанна Усенко-Чорна. Так, наразі в базі даних перебуває 39643 тис. записів про громадян, кількість виборців становить 3674 тис. Прикметно, що близько 564 тис. громадян перебувають у «дивному» статусі, оскільки «не мають зареєстрованого місця проживання і згідно із законодавством не можуть бути внесені до списку виборців», — відзначила Ж.Усенко-Чорна. Крім того, реєстр потребує актуалізації, оскільки дані стосовно більш ніж 3 млн померлих громадян дотепер зберігаються в базі.
Що стосується громадян, які мають певні релігійні переконання, то з цього питання в Центрвиборчкомі проблем не виникає. «Комісія для ідентифікації особи використовує 5 складових: прізвище, ім’я, по батькові, місце і дата народження», — зауважила доповідачка. Також вона поділилася надбаннями комісії. Зокрема, успішно пройдено державну експертизу комплексної системи захисту інформації, за результатами якої отримано атестат відповідності. Отже, побудована ЦВК автоматизована система реєстру відповідає всім вимогам законодавства.
Безвихідне становище
Учасники слухання були одностайними в одному: закон потребує вдосконалення. Зокрема, начальник департаменту інформаційно-аналітичного забезпечення МВС Ігор Аршинов наголосив, що міністерство вважає за необхідне внесення змін, оскільки деякі положення акта не узгоджуються з нормами чинного КПК.
«Без змін до законодавства створення ефективного захисту персональних даних у тій системі, яка існує, не можливе», — висловилася з цього приводу В.Лутковська.
Своєю чергою В.Пацкан повідомив, що наразі в комітеті на доопрацюванні перебувають альтернативні проекти законів щодо вдосконалення системи захисту персональних даних (№№2282, 22821 та 22822). Зокрема, передбачається перекладення відповідальності з Державної служби з питань захисту персональних даних на уповноваженого ВР з прав людини. Це, на думку В.Лутковської, є цілком логічним.
Водночас очільник держслужби переконаний, що «надання прав омбудсмену не вирішить усіх проблем у сфері захисту персональних даних».
Як відзначили учасники слухання, жоден із трьох запропонованих проектів повною мірою не відповідає вимогам ЄС. Це може поставити під загрозу реалізацію плану дій щодо лібералізації візового режиму. Наразі ситуація не вирішена, тож чекатимемо на результат…
***
Наприкінці слухання була озвучена певна ідеологія, на якій має будуватись усе законодавство щодо захисту персональних даних. Так, складовими цієї ідеології мають бути:
• безумовний пріоритет прав людини, зокрема, права на недоторканність особистого життя;
• зручність для бізнесу, чиновників й насамперед громадянина;
• приведення вітчизняних законів у відповідність із європейським законодавством.
Пряма мова
ВАЛЕРІЯ ЛУТКОВСЬКА, уповноважений Верховної Ради з прав людини:
— Європейський Союз, а також Рада Європи вимагають, щоб орган, який займався захистом персональних даних, був незалежним. Ми згодні, що це адекватний розвиток законодавства, тому готові до цього процесу.
О.Мервінський та В.Лутковська дискутували щодо необхідності перерозподілу повноважень між державними органами у сфері захисту персональних даних.
Матеріали за темою
Лубінця обрано на посаду омбудсмена
01.07.2022
Усі державні органи зобов’яжуть співпрацювати з УБО, аби допомогти бізнесу
в„–25 (1479), 20.06—26.06.2020
Денисова може втратити посаду, а її наступнику дадуть більше повноважень
в„–15 (1469), 18.04—24.04.2020
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!