Перемогти корупцію можна за допомогою свідомих громадян?
Подолати корупцію тільки репресивними заходами неможливо. Крім правоохоронців до боротьби з цим явищем необхідно залучати й громадянське суспільство — таким чином можна буде працювати на випередження. Про це йшла мова на круглому столі, організованому парламентським Комітетом з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією.
МВС: запровадити національну систему оцінювання
Парадокс: про боротьбу з корупцією в нас говорять при кожній слушній нагоді, ось тільки від цього чомусь корупціонерів менше не стає. Навіть ухвалення нового закону «Про принципи запобігання і протидії корупції» поки докорінно не змінило ситуації. На думку експертів, настав час перемкнутися з репресивних заходів на профілактичні. І чималу роль у цьому може відіграти зріле громадянське суспільство, підкреслювали у своїх виступах учасники круглого столу «Державна антикорупційна політика: оцінка громадянського суспільства».
Наприклад, за словами начальника головного управління у боротьбі з організованою злочинністю МВС Станіслава Рогозіна, корупція — явище соціальне, а значить, тільки за участю громадськості можна домогтися конкретних практичних результатів. «Саме тому МВС намагається налагодити конструктивну співпрацю з інституціями громадянського суспільства. Вже сьогодні міністерство взаємодіє з міжнародними й громадськими організаціями. Зокрема, бере участь у реалізації Стамбульського плану дій з боротьби з корупцією, рекомендованого Групою держав проти корупції (GREСO), і взаємодіє з Transparency International Україна, яка в партнерстві з низкою громадських організацій здійснює суспільний моніторинг виконання Державної програми із запобігання і протидії корупції на 2011—2015 роки», — відзначив С.Рогозін.
Представник МВС назвав і деякі цифри. Скажімо, минулого року виявлено 38 організованих груп з корумпованими зв’язками, з них 13 причетні до розкрадання бюджетних коштів. Завершено розслідування в 1713 корупційних злочинах, причому 904 справи порушили за одержання хабара. За корупцію до відповідальності притягнено 1,3 тис. осіб, з них 222 держслужбовці, 190 посадових осіб місцевого самоврядування, 30 депутатів, 15 професійних суддів і т.д. Крім того, до суду направлено понад 1 тис. адмінпротоколів про корупційні правопорушення. Судами притягнено до відповідальності 799 корупціонерів, на них накладено штраф.
Правда, на думку С.Рогозіна, некоректно оцінювати результати роботи на основі лише цифр, тому необхідно підтримати ідею запровадження Національної системи оцінювання рівня корупції. До роботи над нею варто залучати аналітичні й рейтингові агентства, соціологічні служби, наукові установи, представників ЗМІ й громадські організації. Безперечно, посилення суспільного контролю за діяльністю органів державної влади створює передумови для зниження рівня корупції.
Суди: освіта Феміди
Незважаючи на те що суддів регулярно звинувачують у корумпованості, насправді велика частина служителів Феміди налаштовані на протидію цьому явищу. У цьому запевнив учасників круглого столу заступник голови Вищого господарського суду Анатолій Осетинський. За його словами, ВГС вживає цілу низку заходів для попередження порушень антикорупційного законодавства.
А.Осетинський відзначив, що важливим профілактичним заходом із запобігання проявам корупції в будь-якій організації є підвищення рівня обізнаності. З цією метою у ВГС щокварталу на нарадах судових палат і структурних підрозділів апарату суду розглядаються питання дотримання суддями й державними службовцями вимог закону «Про принципи запобігання і протидії корупції» і нормативно-правових актів, прийнятих на виконання цього закону. Заступник голови ВГС поінформував, що у 2011—2012 роках судді й працівники апарату суду брали участь у навчальних заходах Національної школи суддів на тему «Антикорупційне законодавство: міжнародні стандарти і їх впровадження в Україні», за підсумками яких отримали відповідні сертифікати.
«Ефективна протидія корупції неможлива без забезпечення реальної відкритості й прозорості в роботі органу державної влади», — вважає А.Осетинський.
Мін’юст: законопроекти на догоду GREСO
Під час засідання неодноразово підкреслювалося, що новий закон «Про принципи запобігання і протидії корупції» кардинально змінює ставлення до подолання цього явища: він дозволяє займатися передусім профілактикою, а не боротьбою, створює такі умови, при яких не буде можливості здійснювати корупційні правопорушення, і найважливіша роль у цьому відводиться саме громадськості, яка повинна виявляти усвідомленість і активність.
Представник Мін’юсту (саме це відомство відповідає за реалізацію державної антикорупційної програми) розповіла про законодавчі ініціативи відомства, які передусім обумовлені необхідністю виконання Україною антикорупційних рекомендацій GRECO. Наприклад, одна з головних змін, внесених до Положення про Національний антикорупційний комітет, пов’язана з посиленням ролі громадськості в роботі цього органу, вдосконалено і порядок формування його складу.
Серед розроблених Мін’юстом «тематичних» законопроектів — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері запобігання і протидії корупції» (№2033) і «Про внесення змін до Кримінального і Кримінального процесуального кодексів щодо вдосконалення процедури здійснення конфіскації» (№1103). Перший пропонує віднести всі правопорушення, пов’язані з отриманням неправомірної вигоди, до злочинів, як це передбачено Кримінальною конвенцією про боротьбу з корупцією, а також встановлює відповідальність за активне або пасивне хабарництво у випадках, коли працівник установи або організації не є службовою особою. Другий — передбачає конфіскацію майна, нажитого злочинним шляхом, і доходів, отриманих від його продажу.
Ще один документ, який, на думку Мін’юсту, допоможе подолати корупцію і виконати зобов’язання перед GRECO, — законопроект №2032. Він передбачає запровадження кримінальної відповідальності для юридичних осіб за здійснення їх уповноваженими корупційних злочинів. Наприклад, пропонується внести зміни до КК, КПК, а також законів «Про принципи запобігання і протидії корупції» і «Про забезпечення безпеки осіб, що беруть участь у кримінальному судочинстві». Передбачені проектом санкції — штраф, заборона займатися певним видом діяльності, конфіскація майна, ліквідація.
Нововведення в КПК регламентують порядок провадження щодо юридичної особи, яке здійснюватиметься одночасно з кримінальним провадженням стосовно фізичних осіб, що скоїли злочин від імені й на користь цієї юрособи. Всі ці проекти вже розглянуті профільним комітетом і прийняті за основу.
Коментарі
Полностью согласен, только совместна работа правоохранителей и общественности даст реальные результаты.