Нові повноваження дозволили ВРЮ призначити на керівні посади близько 600 законників
З нагоди 15-річчя свого існування Вища рада юстиції проаналізувала власну роботу за весь цей час. Уподовж років змінювався не тільки склад і керівництво органу, а і його повноваження. Незмінним залишалося те, що ВРЮ завжди відігравала одну з ключових ролей у забезпеченні діяльності суддівського корпусу.
Етапи призначення
За період діяльності Ради її членами були 58 досвідчених юристів, двоє з них працюють тут з початку її створення.
За 15 років у ВРЮ відбулося 429 засідань її секцій, з них: 290 — секції з питань призначення суддів на посади та звільнення їх з посад, 139 —дисциплінарної секції. Також Рада провела 186 засідань, на яких прийнято понад 12,1 тис. актів.
Серед загальної кількості актів найбільшу частину складають рішення про внесення Президентові подань про призначення громадян на посади суддів. ВРЮ розглянула 7,2 тис. відповідних матеріалів, з урахуванням тих, які поверталися з вул. Банкової. Главі держави внесено подання про призначення на посади суддів стосовно майже 6,3 тис. осіб.
Особливості виконання цих функцій були предметом розгляду Конституційного Суду. У мотивувальній частині свого рішення від 21.06.2011 №7-рп/2011 КС відзначив, що надходження до Ради рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів не є безумовною підставою для прийняття рішення про внесення подання про призначення відповідного кандидата на посаду. Адже ВРЮ мала здійснювати перевірку даних, які встановлюються під час складання кандидатом на посаду судді кваліфікаційного іспиту. За результатами перевірки, незважаючи на наявність рекомендації ВККС, Рада може й не погодитися з таким рішенням.
Загалом за час своєї діяльності ВРЮ прийняла 872 рішення про відмову у внесенні подань Президентові про призначення кандидатів на посади суддів. Питома вага таких рішень у загальній кількості актів, прийнятих за результатами розгляду рекомендацій ВККС та кваліфікаційних комісій суддів, які функціонували до серпня 2010 р., становить лише 12,09%.
Серед обговорюваних питань Ради були такі: відсутність у кандидатів на час складання кваліфікаційного іспиту необхідного стажу роботи в галузі права, 10-річного строку проживання на території України, недосягнення претендентами 25 років, брак належної освіти, необхідної для призначення на посаду судді. Матеріали стосовно кандидатів у судді, які не відповідали конституційним вимогам, поверталися суб’єктам звернення або розгляд питання відкладався для усунення перешкод у призначенні на посаду судді.
Після судової реформи (липень 2010 р.) до повноважень ВРЮ було віднесено питання про призначення суддів на адміністративні посади та звільнення їх із цих посад. З того часу за поданнями рад суддів призначено на посади очільників і заступників голів судів 591 особу: у 2010 р. — 51 суддю, у 2011-му — 322, у 2012-му — 218. Із загальної кількості суддів, які отримали крісла керівників, 439 осіб представляли загальні суди, 91 — господарські, 61 — адміністративні.
Повноваження Ради щодо призначення суддів на адміністративні посади та звільнення з них є дискреційними. ВРЮ може відхилити відповідне подання ради суддів. Підставами можуть бути відсутність у кандидата досвіду адміністративної роботи, незнання організації діяльності суду, загальних засад суддівського самоврядування, обсягу повноважень керівника тощо.
Причини звільнень
За час своєї діяльності ВРЮ прийняла 2075 рішень стосовно внесення подань про звільнення суддів. Найпоширеніші причини звільнень: вихід у відставку (66,6%), власне бажання судді (14,5%) та порушення присяги (8,1%).
Пік заяв суддів про відставку припав на 2010 р., що пояснюється прийняттям закону «Про судоустрій і статус суддів», який набрав чинності 30 липня 2010 р. Новаціями було змінено розмір вихідної допомоги судді у зв’язку з виходом у відставку та виключено таку підставу, як звільнення «за станом здоров’я, що перешкоджає продовженню виконання обов’язків».
За період своєї роботи ВРЮ внесла подання про звільнення за особливих обставин стосовно 200 суддів: 32 — у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком щодо них, 167 — за порушення присяги, 1 — у зв’язку з порушенням вимог щодо несумісності.
Відповідно до законодавства рішення, прийняті ВРЮ, можуть бути оскаржені до Вищого адміністративного суду. З усіх прийнятих Радою актів щодо звільнення суддів за особливих обставин 16 визнано незаконними.
Питання звільнення суддів з посад за порушення присяги розглядаються за пропозиціями членів ВРЮ та за рекомендацією кваліфікаційних комісій суддів (з 2010 р. — ВККС).
Загалом за 15 років розглянуто 222 рекомендації кваліфікаційних комісій суддів про звільнення володарів мантій з посад за порушення присяги. З них Рада прийняла рішення про задоволення 60 рекомендацій та внесення подань про звільнення суддів з посад за порушення присяги, 128 рекомендацій відхилено, 10 — залишено без розгляду чи взято до відома, за наслідками розгляду 24 рекомендацій вирішено закрити провадження.
Право скарги
Закон «Про судоустрій і статус суддів» змінив порядок здійснення дисциплінарного провадження стосовно законників з місцевих та апеляційних судів. Зокрема, ч.1 ст.85 визначено, що це компетенція ВККС. Водночас ст.89 передбачено право судді протягом місяця оскаржити рішення кваліфкомісії до Ради або ВАС. Загалом ВРЮ розглянула 266 таких скарг і 154 з них задовольнила.
До функцій колегіального органу належить і розгляд скарг кандидатів на посади суддів стосовно результатів кваліфікаційного іспиту та суддів — на рішення ВККС про відмову в рекомендуванні для обрання на посаду судді безстроково. Це повноваження було предметом розгляду КС, наслідком чого стало рішення останнього від 21.06.2011 №7-рп/2011. Суд указане повноваження розцінив як унормування на законодавчому рівні процедури в межах компетенції ВРЮ та визнав такими, що відповідають Конституції, положення щодо надання Раді права переглядати та скасовувати рішення ВККС стосовно встановлення результатів кваліфікаційного іспиту кандидата на посаду судді, про відмову в рекомендуванні для обрання на посаду судді безстроково.
Із серпня 2010 р., упродовж дії повноваження ВРЮ щодо розгляду скарг на рішення ВККС, прийнятих у процесі призначення чи обрання суддів на посади, розглянуто 37 скарг. Задоволено лише 4 з них (усі — щодо обрання на посаду судді безстроково). Крім того, 12 скарг залишено без розгляду або взято до відома, оскільки порушені в них питання не належать до компетенції ВРЮ.
Водночас розглянуто тільки 3 скарги прокурорів на рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності, з яких задоволено, частково задоволено, залишено без задоволення по одній скарзі.
Загальне навантаження
Реалізація членами ВРЮ своїх повноважень відбувається на підставі відповідного доручення Ради або її голови. Загалом за 15 років членам колегіального органу було дано більш ніж 3,5 тис. доручень на проведення перевірок. Вони стосувалися 4,9 тис. суддів та осіб, котрі мали намір ними стати.
Доручення давалися для проведення перевірок:
• відомостей щодо наявності підстав для звільнення судді з посади за порушення присяги чи вимог щодо несумісності;
• відомостей щодо наявності підстав для порушення дисциплінарного провадження стосовно суддів ВС і вищих судів;
• щодо скарг суддів та кандидатів на посади суддів;
• рефератів кандидатів на посади суддів.
Також було дано 4 доручення для проведення перевірок відомостей про порушення прокурорами вимог щодо несумісності.
За роки діяльності ВРЮ її членами внесено 555 пропозицій про звільнення суддів з посад за порушення присяги, підготовлено 618 рецензій на реферати кандидатів на посади суддів та понад 1,3 тис. довідок. Варто зауважити, що одним із членів Ради за результатами виконання 344 доручень унесено пропозиції про звільнення 688 суддів з посад за порушення присяги. Проведення 132 перевірок було визнано недоцільним у зв’язку з відкликанням звернень або звільненням суддів з посад.
За результатами розгляду пропозицій членів ВРЮ було прийнято 123 рішення про внесення подання про звільнення 107 суддів з посад за порушення присяги. Також затверджено результати більш ніж 1 тис. перевірок з висновками про відсутність підстав для внесення подань про звільнення законників.
На виконання конституційного повноваження ВРЮ щодо здійснення дисциплінарного провадження стосовно суддів ВС і суддів вищих спеціалізованих судів проведено 210 перевірок і затверджено їх результати. Визнано недоцільним відкриття дисциплінарних проваджень стосовно високопоставлених суддів і наголошено на відсутності підстав для їх звільнення за порушення присяги.
Загальна кількість опрацьованих секретаріатом ВРЮ звернень — 64,3 тис. Особисто до Ради звернулося понад 9 тис. осіб. Слід зауважити, що лише за останні 8 років надійшло більш ніж 42,6 тис. скарг громадян, народних депутатів, керівників установ та організацій на дії законників. Загалом за весь період роботи ВРЮ було опрацьовано трохи більше 172,4 тис. документів.
З метою вивчення та використання у своїй діяльності теоретичних і практичних здобутків міжнародної спільноти ВРЮ встановила міжнародні зв’язки з подібними органами інших країн, зокрема держав — членів Ради Європи.
З 2004 р. Рада активно співпрацює з Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), партнерські відносини були встановлені з початком роботи проекту «Боротьба з корупцією та утвердження верховенства права в Україні», до якого ВРЮ була залучена як «реципієнт».
Досвід діяльності зарубіжних інституцій допомагає в належному формуванні суддівського корпусу та сприяє своєчасному реагуванню на факти порушення законниками присяги.
Загальна кількість звільнених суддів у 1998—2012 рр.(Таблиця)
Матеріали за темою
Ще один суддя вийшов у відставку (прізвище)
18.04.2024
Ще один суддя пішов у відставку (прізвище)
05.04.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!