Розслідування фінансових злочинів спробують зробити незалежним
Найближчим часом Міністерство фінансів обіцяє подати на затвердження Уряду законопроект «Про фінансову поліцію». Власне, документ є доопрацьованою версією проекту групи народних депутатів (№4228), зареєстрованого в парламенті рік тому. Але і за цей час не досягнуто згоди що-до того, хто контролюватиме новостворений орган.
Автори проекту були не проти погодити свої напрацювання з профільним міністерством, аби знайти підтримку влади та парламентської більшості. Тепер же в рамках робочої групи до обговорення документа долучилися Національна поліція, Служба безпеки, Генпрокуратура, Міністерство юстиції та Державна фіскальна служба.
Всі структури погоджуються з необхідністю створення єдиного нового органу, який ліквідує дублювання функцій. Але кожен намагається «перетягти ковдру» на себе в частині підпорядкування нової інституції і водночас розширити її підслідність.
Розглядалося кілька варіантів: МВС, ДФС і Мінфін. Доцільність першого варіанта ставиться під сумнів, оскільки потрібно уникати силових підходів: фінполіція має стати передусім аналітичною службою, а не каральною.
Щодо другого виникає явний конфлікт інтересів, підживлений негативним досвідом роботи податкової міліції в структурі ДФС. Тому, вважають у Мінфіні, фінансова поліція повинна підпорядковуватися саме йому. Таку позицію начебто підтримують народні обранці та представники бізнесу.
Що стосується підслідності, то фінансовій поліції планується передати всі економічні та фінансові злочини проти держави. При цьому відповідно до проекту передбачається, що у новоствореного органу буде 7 територіальних управлінь і не більш як 3,5 тис. співробітників (раніше називалася цифра 2,5 тис. осіб). При цьому нині в податковій міліції працюють 4,7 тис. осіб.
Відбір до фінполіції буде проходити на конкурсній основі. Очікується, що до відомства потраплять не більш як 25% колишніх працівників СБУ, МВС чи ДФС. Хоча встановлення квоти та її розмір залишаються предметом дискусії. Передбачається, що, крім іншого, співробітники поліції проходитимуть перевірку на поліграфі.
Втім, деякі експерти говорять про надмірне навантаження на фінансових поліцейських порівняно з податковими міліціонерами та суттєве розширення підслідності нової структури.
Так, податкова міліція працює за 8 статтями Кримінального кодексу за основним напрямом і ще за 8 — як альтернативна підслідність. Натомість 500 слідчим нового органу доведеться розслідувати правопорушення за 29 статтями КК плюс ще 10 статей як альтернативна підслідність.
Однак автори проекту розраховують на те, що фінполіція займатиметься передусім фінансовим моніторингом та аналітикою й головною буде саме превентивна функція.
В будь-якому випадку бізнес вимагає якнайшвидшого прийняття проекту. Зокрема, в січні цього року 25 бізнес-асоціацій звернулися до глави держави та керівників усіх гілок влади з вимогою розпочати реальну роботу над створенням органу.
Влада нібито демонструє готовність піти назустріч. Однак не квапиться з остаточним рішенням, напевне, розраховуючи, що той, хто контролюватиме нову поліцію, триматиме в руках увесь бізнес, а з ним — фінансові можливості опонентів.
Матеріали за темою
Передання фінполіції значної кількості статей КК негативно позначиться на якості розслідування злочинів
в„–12 (1310), 25.03—31.03.2017
Політики та правоохоронці гальмують прийняття закону про фінансову поліцію
в„–9 (1307), 04.03—10.03.2017
Юристи підтримують створення фінансової поліції, однак багато залежатиме від практичної реалізації ідеї
в„–15 (1261), 09.04—15.04.2016
Що очікуватиме бізнес у разі передання службі фінансових розслідувань функцій податкової міліції, МВС та СБУ?
в„–25 (1167), 21.06—27.06.2014
На податкову міліцію очікують скорочення
19.03.2013
Податкову міліцію пропонують ліквідувати
28.01.2013
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!