Країни-сусіди стануть закритими для вітчизняних автолюбителів, котрі не мають особливої страховки
Встановлено заборону в’їзду на власному автомобілі до країн, де діє міжнародна система страхування «Зелена картка», якщо власник транспортного засобу не має страхування відповідного стандарту. Таким чином, перед вітчизняним водієм можуть бути закриті кордони всіх країн-сусідів, з Росією та Білоруссю включно.
Початок змін
На початку листопада набув чинності акт «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 5.07.2012 №5090-VI. Деякі його положення почнуть діяти з 4.02.2013.
Новації зачепили закони «Про страхування» та «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Так, перший з них доповнено нормою, відповідно до якої для договорів міжнародного обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ) власників наземних транспортних засобів Кабмін установлює максимальні розміри страхових платежів. У межах останніх об’єднання страховиків, які здійснюють вищезазначене страхування, — Моторне (транспортне) страхове бюро (МТСБ) — установлює обов’язкові для своїх повних членів єдині розміри страхових платежів за такими договорами.
Крім того, закон «Про страхування» доповнено новою нормою, що фактично відповідає положенням стст.39 та 49 акта про ОСЦПВ, відповідно до якої страховики, яким дозволено займатися ОСЦПВ, зобов’язані бути членами МТСБ.
Новий максимум
У законі про ОСЦПВ термін «ліміт відповідальності страховика» замінено терміном «страхова сума». Під нею мається на увазі грошова сума, у межах якої страховик зобов’язаний здійснити виплату страхового відшкодування відповідно до умов договору страхування. Водночас законодавець дозволив протягом 3 років з дня набрання актом чинності використовувати у страховому полісі термін «ліміт відповідальності страховика» в значенні «страхова сума».
Встановлено й нові розміри страхових сум. Так, страхова сума за шкоду, заподіяну майну потерпілих, становить 50 тис. грн. на одного потерпілого (у попередній редакції закону — 25,5 тис.), а розмір страхової суми за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю потерпілих, — 100 тис. грн. на одного потерпілого (раніше — 51 тис. грн.). Однак варто зауважити, що збільшені розміри страхових сум діяли й до прийняття коментованого закону. Підставою було розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг від 9.07.2010.
Новаціями уточнено, що пільга стосовно зменшення розміру страхового платежу на 50% для страхувальника, яким є учасник війни, інвалід II групи, особа, котра постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесена до I або II категорії, пенсіонер, надається за умови особистого керування транспортним засобом такою особою та в разі, коли не надаються платні послуги з перевезення пасажирів або вантажу. Крім цього, транспортний засіб повинен мати робочий об’єм двигуна до 2500 см3 включно та належати цьому громадянину на праві власності.
Статтю 16 закону про ОСЦПВ, відповідно до якої власник транспортного засобу при виїзді за кордон до країн — членів міжнародної системи автомобільного страхування «Зелена картка» зобов’язаний мати чинний договір міжнародного страхування, посвідчений відповідним страховим сертифікатом «Зелена картка», доповнено новою нормою, що встановлює пряму заборону виїзду власників транспортних засобів до таких країн у разі відсутності міжнародного договору ОСЦПВ, укладеного зі страховиком — повним членом МТСБ, посвідченого відповідним уніфікованим сертифікатом.
Статтю 18 доповнено нормами, згідно з якими в разі дострокового припинення договору з ініціативи страхувальника страховик вилучає страховий поліс та анулює його. У разі відмови страхувальника від договору ОСЦПВ у зв’язку з порушенням умов договору страховиком, останній зобов’язаний повернути страхувальнику здійснені ним платежі в повному обсязі. Аналогічні положення до внесення зазначених змін були закріплені лише в ст.28 закону «Про страхування».
Також закон про ОСЦПВ доповнено новою ст.201. У ній передбачено, що в разі зміни власника забезпеченого транспортного засобу (його відчуження, отримання в спадщину тощо) договір ОСЦПВ зберігає чинність, а права й обов’язки страхувальника переходять до нового власника транспортного засобу.
Попередня ст.21 вищезазначеного акта передбачала обов’язок власника транспортного засобу розміщувати на ньому спеціальний знак, що надається страховою компанією при укладенні договору страхування. Тепер такий обов’язок не обов’язковий.
Справа майбутнього
З 4 лютого 2013 року зазнають суттєвих змін й інші норми закону про ОСЦПВ. Зокрема, шкодою, заподіяною життю та здоров’ю потерпілого внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, крім шкоди, пов’язаної з лікуванням, тимчасовою або стійкою втратою працездатності, смертю потерпілого, буде також «моральна шкода, що полягає у фізичному болю та стражданнях, яких потерпілий — фізична особа зазнав у зв’язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я» (ст.23). Крім того, будуть змінені й умови відшкодування моральної шкоди, зокрема, страхова компанія робитиме це в розмірі 5% виплати за шкоду, заподіяну здоров’ю. В чинній редакції — в розмірі, встановленому судом, але не більше 5% ліміту, тобто до 5 тис. грн.
Також визначено «мінімальний розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) за шкоду, пов’язану з лікуванням потерпілого». Він становитиме «1/30 розміру мінімальної заробітної плати в місячному розмірі, встановленої на дату настання страхового випадку, за кожний день лікування, підтверджений відповідним закладом охорони здоров’я, але не більше 120 днів» (ст.24). Страхове відшкодування в зазначеному мінімальному розмірі буде виплачуватися страховиком у випадках, якщо потерпілий не надав документів, що підтверджують його витрати на лікування, або їх документально підтверджений розмір є меншим за вищезазначений.
Зазнає змін і порядок відшкодування шкоди, пов’язаної зі стійкою втратою працездатності потерпілим (ст.26). Наразі в цьому випадку передбачається відшкодування потерпілому доходів, не отриманих ним у результаті стійкої втрати працездатності (інвалідності), які не відшкодовуються за рахунок іншого обов’язкового виду страхування. Після ж набуття змінами чинності діятимуть мінімальні розміри страхового відшкодування за шкоду, пов’язану зі стійкою втратою працездатності потерпілим унаслідок ДТП:
• «у разі встановлення I групи інвалідності — 36 мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановлених законом на дату настання страхового випадку»;
• у разі встановлення II групи інвалідності — 18 м.з.п.;
• у разі встановлення III групи інвалідності — 12 м.з.п.;
• у разі визнання неповнолітньої (малолітньої) особи дитиною-інвалідом — 18 м.з.п.
Щодо відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок смерті потерпілого, встановлено: страховик здійснює виплати на умовах, визначених ст.1200 Цивільного кодексу, кожній особі, яка має право на компенсацію, у рівних частинах. Загальний розмір страхового відшкодування утриманцям одного померлого не може бути меншим, ніж 36 м.з.п. Крім того, у разі смерті потерпілого передбачено відшкодування й моральної шкоди рівними частинами його чоловікові чи дружині, батькам та дітям. Загальний розмір виплат — 12 «мінімалок».
Встановлено й максимальний розмір витрат на поховання та спорудження надгробного пам’ятника — 12 м.з.п. Загальний розмір усіх страхових відшкодувань за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю однієї особи, не може перевищувати страхової суми за таку шкоду.
Буде змінено також і порядок відшкодування в разі знищення транспортного засобу. Так, власникові транспортного засобу буде відшкодовуватися різниця між вартістю авто до та після ДТП.
Натомість, за чинною редакцією закону про ОСЦПВ, однією з умов для визнання транспортного засобу знищеним є згода із цим власника. Тоді йому виплачується відшкодування в розмірі вартості транспортного засобу до ДТП, а страховик при цьому отримує право на залишки такого авто. Відшкодування в розмірі різниці між вартістю транспортного засобу до та після ДТП наразі виплачується тільки у випадку, якщо власник не згоден з тим, що машину знищено.
Крім того, буде розв’язано проблему щодо правомірності страховика утримувати суму податку на додану вартість у разі виплати страхового відшкодування безпосередньо потерпілому. Зокрема, прямо передбачено право страхової компанії у випадку відшкодування витрат на проведення відновлювального ремонту майна безпосередньо за рахунок потерпілої особи зменшити суму оціненої шкоди на суму визначеного відповідно до законодавства податку на додану вартість. При цьому доплата суми податку здійснюватиметься страховиком за умови надання йому документального підтвердження факту оплати проведеного ремонту.
Разом з тим норми закону не застосовуватимуться до договорів ОСЦПВ, укладених до набрання ним чинності. Отже, потерпілі зможуть розраховувати на компенсацію за старими правилами.
Перш ніж стати в чергу на перетин кордону, слід подумати про страховку.
Матеріали за темою
Волонтерам дозволили ввозити БПЛА
02.03.2023
Під митну справу підводять «нову філософію»
16.08.2022
Пільги на імпорт товарів та авто скасовані
01.07.2022
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!