З 1 січня 2016 року передбачається скасування спеціальних умов призначення пенсій. З наступного року пенсії прокурорам, суддям, державним службовцям та низці інших категорій будуть нараховуватися за загальними принципами.
На це звернув увагу заступник голови правління Пенсійного фонду України Владислав Машкін на прес-конференції щодо внесення змін до пенсійного законодавства у інформагенції РІА „Новости Украина”.
Реформа
Ще одна важлива ініціатива: витрати, невластиві страховій пенсійній системі, будуть фінансуватися з державного бюджету. Зокрема, з бюджету держави фінансуватиметься різниця між страховою і мінімальною пенсіями. Тоді як зараз ці кошти сплачуються з бюджету Пенсійного фонду. Це ж стосується і низки інших видатків, таких як виплати особам, які не мають права на пенсію, пенсії військовослужбовців, різноманітні державні допомоги, надбавки, доплати. Після впровадження реформи з коштів Пенсійного фонду людина отримуватиме лише те, що вона заробила завдяки своїм страховим внескам до солідарної системи. Решту сплачуватиме держбюджет.
„Після багатьох років розмов з 1 січня 2017 року буде запроваджена обов’язкова накопичувальна складова пенсійного забезпечення українців, - нагадав заступник голови правління ПФУ. – При цьому солідарна система збереже свою базову роль основи усієї пенсійної системи. Водночас людина отримає можливість заробити собі додаткову пенсію. Ці кошти будуть приватною власністю громадянина, зокрема, їх можна буде успадковувати”.
В.Машкін також спростував чутки про підвищення пенсійного віку в рамках реформи - пенсійна реформа не передбачає підвищення віку виходу на пенсію. Натомість передбачається запровадження професійної пенсійної програми для окремих категорій працівників шкідливих виробництв: шахтарів, металургів, хіміків, аграріїв та інших за існуючими списками. Відмінність від чинного нині механізму полягатиме в тому, що на таких виробництвах роботодавець сплачуватиме за своїх працівників підвищені внески до Пенсійного фонду. Змінюється механізм фінансування пільгових пенсій, а для самого працівника шкідливого виробництва принцип нарахування пільгової пенсії залишиться незмінним.
Ризики
В свою чергу керівник громадської організації „Публічний аудит” Максим Гольдарб застеріг від можливих ризиків на шляху впровадження реформи, уникнути яких, на думку експерта, можна під час доопрацювання пакету відповідних законопроектів у Верховній Раді.
Зокрема, він вважає, що пенсійну реформу необхідно розпочинати зі скасування податку на пенсії, забувши про ті 15 %, які сьогодні забирають у пенсіонерів. Крім того, потрібно негайно проіндексувати пенсії і заробітні плати населенню.
«Економічний ефект від цього податку, за словами керівника Пенсійного фонду, 1,5 млрд грн у рік, і це при дефіциті Фонду в понад 80 млрд грн.», – вказує Максим Гольдарб. За його словами, скорочення кількості держслужбовців дасть економію держказні у 8 млрд грн в рік; збільшення відсотка відрахувань частини чистого прибутку державних унітарних підприємств – як мінімум у 2 млрд грн; збалансування заробітних плат топ-менеджерів державних монополій – ще сотні мільйонів гривень.
На думку Максима Гольдарба, нова накопичувальна пенсійна система, безперечно, є своєчасною та цивілізованою. Разом з тим існує низка суттєвих ризиків, яким державні керманичі зобов’язані приділити увагу державним керманичам:
- а що буде з гривнями, які люди почнуть сплачувати в рахунок формування цієї системи вже найближчим часом. Адже треба називати речі своїми іменами, зауважує Гольдарб, регулятор не контролює ситуацію на валютному ринку і не виконує своєї функції, передбаченої Конституцією, щодо відповідальності за стабільний курс національної валюти.
- можлива зміна влади, через що реалізація пенсійних нововведень може бути не завершеною або не проконтрольованою. Тому важливо вже сьогодні передбачити, хто нестиме відповідальність за фонди, куди будуть відраховуватися гроші українців.
- як і хто саме розпоряджатиметься цими грошима до моменту, поки людина не вийде на пенсію. І хто буде контролером, який стежитиме за тим, як поводяться з коштами накопичувального фонду.
Як переконаний Максим Гольдарб, вказані ризики не означають, що потрібно нівелювати починання пенсійної реформи, однак їх вкрай важливо пропрацювати. Адже накопичувальна система показує свою дієвість, як правило, лише в країнах з усталеною економікою.
Вихід із цієї ситуації керівник "Публічного аудиту" бачить такий: керівники накопичувального фонду, бенефіціари, топ-менеджери та члени їхній сімей мають нести персональну відповідальність усім своїм майном. Тобто, якщо виникне найменша підозра в неплатоспроможності або несвоєчасності виплат, має бути накладений арешт на все їхнє майно – до з’ясування всіх обставин. Це автоматично змінить ставлення розпорядників до грошей, які їм люди довірили на зберігання.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!