Максимальна винагорода державного виконавця зросте в 70 разів, але мінімальна зменшиться
Урядовці сподіваються підвищити мотивацію державних виконавців, збільшивши розмір їхньої винагороди. Водночас передбачається й посилення контролю за ними, а, крім грошей, у держвиконавців можуть з’явитись і конкуренти — представники приватних структур.
Ціна питання
Відповідно до плану Мін’юсту реформування державної виконавчої служби відбуватиметься в кількох напрямах. З одного боку, передбачається підвищити мотивацію службовців, а з другого — звільнити від зайвої роботи й посилити контроль за ними.
«Основна ідея полягає в тому, що ми починаємо мотивувати державних виконавців для того, щоб побороти побутову корупцію у виконавчій службі», — зазначала перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова. Нові правила оплати їхньої праці вже схвалив Кабмін.
Відповідно до нововведень державні виконавці отримуватимуть 2,5% від суми, яку їм удалося стягнути. Водночас чинний закон «Про виконавче провадження» передбачає, що за виконану роботу вони мають отримати вдвічі більше — 5% від стягнутої суми. Таким чином, здається, що винагорода не збільшується, а, навпаки, зменшується. Проте згідно із законом максимальний розмір бонусу виконавця становить 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 850 грн. Відповідно ж до ініціативи урядовців винагорода може сягати 50 мінімальних зарплат, а це — 60,9 тис. грн. Таким чином, максимальний розмір виплати держвиконавцям зросте більш ніж у 70 разів. Хоча, очевидно, стягнення незначної суми стане ще менш привабливим.
Водночас, як повідомляв «ЗіБ», представники парламентської коаліції підготували проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення комерціалізації влади» (№2143). Цим документом нардепи намагаються позбавити державних виконавців усіх бонусів. Мовляв, держслужбовці мають жити на зарплату й заради неї, а не додаткової копійки, належно виконувати свої посадові обов’язки.
Однак у виконавчій службі дотримуються протилежного погляду. «Розмір винагороди зможе втримати виконавця від отримання неправомірної вигоди», — переконана перший заступник голови ДВС Агія Ахундова.
Автоматичний розподіл
Хоча в деяких випадках зміни й передбачають зменшення винагороди виконавців, у Мін’юсті можуть сподіватися, що це не призведе до ігнорування «малоприбуткових» справ. Своїм рішенням Кабмін запустив у Києві та Сумській області пілотний проект, спрямований на посилення контролю за виконавцями. Якщо він виявиться вдалим — почне працювати по всій Україні.
Передбачається, що справи між виконавцями розподілятиме комп’ютерна програма, а не керівники в ручному режимі, як нині. «Раніше справи між державними виконавцями розподілялися несправедливо. Хтось отримував великі цікаві справи і мав відсоток за їх виконання. Хтось одержував лише справи, що стосувалися виплати аліментів, які було дуже важко виконати», — відзначила Н.Севостьянова. За її словами, розподіл справ був ще одним корупційним чинником.
Проте, як показала практика автоматичного розподілу справ у судах, обійти комп’ютерну програму не так уже й складно. Наприклад, як розповідали «ЗіБ» представники господарських судів, у минулі роки в деяких установах запроваджувалася значна кількість видів спеціалізації, і коли, наприклад, частина судів розглядали справи про банкрутство, хтось один міг спеціалізуватися на справах, пов’язаних із банкрутством. Таким чином, коли конкретне питання мав вирішувати конкретний законник, справа відносилася до його «унікальної» категорії і комп’ютер помилитись не міг.
Можливо, в Мін’юсті передбачали застосування й подібних махінацій. Тому, як розповідають у відомстві, за окремими видами спеціалізації розподілятимуться лише дві категорії спорів — виконання рішень Європейського суду та стосовно вилучення майна митними органами.
Крім того, як переконує А.Ахундова, програма розподілу діятиме таким чином, щоб виконавці отримували однакову кількість проваджень. Щоправда, досвід судів показує, що із цією вимогою комп’ютеру не завжди вдається впоратися.
Спустіться на землю
Ще одне нововведення, яке сподіваються реалізувати в Мін’юсті, — зменшення паперової роботи держвиконавців. «На сьогодні державний виконавець сидить у своєму кабінеті, працює з документами, весь день відкриває провадження, направляє запити. Ми ж уважаємо, що він повинен працювати «на землі». Він має відвідувати підприємства, ходити до боржника», — пояснила потребу в змінах Н.Севостьянова. Передбачається, що держвиконавці отримають планшети й усю паперову роботу, починаючи з відкриття провадження й до його закриття, виконуватимуть в електронній формі, не прив’язуючи себе до робочого столу. Так само он-лайн вони відправлятимуть запити.
Ці нововведення мають посилити й контроль за виконавцями. Керівництво зможе вільно стежити за тим, як вони працюють, чи вчасно відкривають провадження. У разі потреби до них можна буде застосувати санкції. А.Ахундова переконана, що такі новації дозволять забезпечити дотримання строків.
Таким чином, службовцям, напевно, доведеться якомога швидше звикати до вищих стандартів праці. У Мін’юсті повідомили, що найближчим часом унесуть до парламенту проект «Про державну виконавчу службу та приватних виконавців». Як зрозуміло вже з назви, до такої роботи долучать приватні структури. А тому якщо держвиконавці не змінять своїх підходів, то дуже скоро ризикують залишитись не тільки без бонусів, а й без зарплат. Усі гроші отримають їхні конкуренти.
Опанувавши планшети, державні виконавці більше не будуть прив’язані до своїх робочих місць.
Матеріали за темою
ДВС відкрила перший фронт-офіс
18.12.2019
Чому в Україні бажання виконуються частіше за судові рішення?
в„–49 (1451), 14.12—20.12.2019
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!