Судовий збір значно посилив організаційну незалежність судів, істотно підвищивши рівень їх технічного забезпечення
Державна судова адміністрація в цьому році перетинає 10-річний рубіж своєї діяльності. Багато хто сумнівався, чи зможемо ми ефективно замінити відповідний підрозділ Міністерства юстиції, який до того опікувався питаннями цієї сфери. Оглядаючись назад, можу з упевненістю сказати: змогли.
Новий збір до нового статусу
Своєрідним вододілом нашої діяльності став закон «Про судоустрій і статус суддів», прийнятий у липні 2010 року, який надав ДСАУ нові повноваження, увівши її в систему органів судової влади та дещо змінивши раніше визначені завдання. Цим законом було закріплено важливі гарантії фінансового забезпечення судів, до яких слід, зокрема, віднести:
• чітке визначення розміру суддівської винагороди, що поступово суттєво збільшується. Наприклад, цього року вона збільшилась у 2,4 раза та становить 8 мінімальних заробітних плат, а у 2013-му дорівнюватиме 10 мінімальним зарплатам;
• видатки на утримання кожного суду визначаються безпосередньо в законі про держбюджет, що сприяє контролю та прозорості фінансування;
• видатки на судову систему протягом бюджетного року не можуть скорочуватись.
Крім того, важливим кроком у сфері покращення фінансового забезпечення української судової системи стало прийняття закону «Про судовий збір», який був унесений до парламенту народними депутатами Юрієм Мірошниченком, Володимиром Пилипенком та Валерієм Писаренком. Принциповим є те, що згідно з положеннями цього акта всі кошти, які надходять від сплати судового збору, спрямовуються виключно на фінансування судової системи.
Такий підхід значно посилює організаційну незалежність судів і при цьому істотно підвищує рівень їх фінансового та матеріально-технічного забезпечення. Завдяки запровадженню судового збору відповідно до закону «Про Державний бюджет України на 2012 рік» обсяги фінансування судової системи збільшилися з 2,9 млрд до 4 млрд грн., тобто зросли на 38%, що й уможливило введення в дію положення профільного закону про суддівську винагороду.
Проте, на жаль, гострим залишається питання зарплати працівників апарату судів, зокрема її розміру. До ДСАУ, інших державних органів надходять численні колективні звернення працівників апарату судів стосовно низького рівня оплати праці.
У зв’язку із цим ми неодноразово зверталися до Президента, Прем’єр-міністра, міністра фінансів та голови Комітету ВР з питань бюджету стосовно необхідності внесення змін до закону про держбюджет. І відзначу, що представники інших гілок влади роблять кроки нам назустріч.
Однак гарантії фінансування судової системи потребують посилення. Із цією метою ДСАУ розроблений законопроект, яким пропонується законодавчо закріпити право подання бюджетного запиту на фінансування установ судової системи безпосередньо до парламенту без коригування органами виконавчої влади. Крім того, в цьому проекті закладено гарантії оплати роботи працівників апарату суду, передбачається, що фонд оплати праці суттєво збільшиться.
Задля посилення прозорості та ефективності розподілу видатків на безпосереднє здійснення судочинства (так званих поточних видатків) нами розроблені й затверджені відповідні фінансові нормативи, які грунтуються на даних, отриманих за допомогою автоматизованої системи діловодства суду.
Судочинству — належні умови
Одним з основних напрямів діяльності ДСАУ є забезпечення установ належними приміщеннями, які б відповідали вимогам здійснення правосуддя. На жаль, переважна більшість судів дотепер розміщується в приміщеннях, не пристосованих для нормальної роботи: не вистачає залів судових засідань, нарадчих кімнат, приміщень для конвою та підсудних, судових розпорядників, кімнат для прокурорів та адвокатів, свідків.
Так, на початок року із 764 судів загальної юрисдикції, організаційне забезпечення яких здійснює ДСАУ, лише 107 судів (14%) повністю відповідали належним умовам для здійснення судочинства. Решта потребують реконструкції, добудови або зведення нових приміщень.
Головна причина такого станови-ща — відсутність відповідного фінансового забезпечення. У державному бюджеті на 2011 рік на капітальні видатки на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт приміщень судів передбачалося 133,4 млн грн. (зокрема, за рахунок спеціального фонду — 90,8 млн), що майже в 4 рази більше, ніж роком раніше. Проте фактично було виділено тільки 43,9%.
Незважаючи на непрості фінансові умови, частку приміщень, стан яких є незадовільним, із 2003 до 2011 року вдалося зменшити з 59 до 15%. Так, минулого року було завершено ремонт і реконструкцію Радомишльського, Олевського районних судів Житомирської області та Шацького районного суду Волинської області. За рахунок приміщень ліквідованих військових судів були покращені умови діяльності окремих місцевих та апеляційних адміністративних судів. Відновлені роботи з будівництва Луцького міськрайонного суду Волинської області, розпочатого ще в 1993 році.
Тривала реконструкція на об’єктах незавершеного будівництва Апеляційного суду Миколаївської області, Севастопольського апеляційного господарського суду, капітальний ремонт адмінприміщення Апеляційного суду Харківської області, будівництво приміщення Господарського суду м. Севастополя. Реконструйовано приміщення Харківського апеляційного господарського суду.
Правосуддя он-лайн
Зверну увагу, що в наш час інформаційних технологій найбільш ефективним є застосовування новітніх електронних систем. На виконання закону «Про судоустрій і статус суддів», у нашій державі почала функціонувати Єдина база даних електронних адрес, номерів факсів (телефаксів) суб’єктів владних повноважень, що дозволяє надсилати судові повідомлення до органів влади за допомогою електронної пошти.
Наступним кроком у цьому напрямі стане запровадження пілотного проекту «Електронний суд». Цей проект спрямований на запровадження обміну між судами господарської юрисдикції та учасниками процесу документами в електронному вигляді, включаючи подання позовів та отримання судових рішень.
З метою вдосконалення автоматичного документообігу суду та скорочення витрат на програмне забезпечення, що було у власності комерційних структур, у 2012 році здійснено заходи щодо запровадження в загальних та спеціалізованих судах нових комп’ютерних програм діловодства суду. Причому обидва програмні продукти є державною власністю, що забезпечує значну економію бюджетних коштів, які раніше витрачалися на оплату за право користування програмами комерційних розробників.
Дистанційний процес
Ще одним дієвим способом ефективної модернізації судового процесу в Україні є використання відеоконференцзв’язку, що дозволить уникнути затягування судового розгляду справи через неможливість того чи іншого учасника процесу прибути до зали судового засідання.
Ефективність систем відеоконференцзв’язку під час розгляду справ у суді також доведена досвідом їх застосування в зарубіжних країнах (наприклад, у Росії системи відеоконференцзв’язку використовуються вже понад 10 років), їх упровадження допоможе громадянам зекономити значні кошти, які витрачаються на поїздки до судів у інші населені пункти.
Перший досвід застосування системи відеоконференцзв’язку засвідчив широкі можливості: проведення судових засідань у режимі віддаленої участі засуджених та свідків не тільки забезпечує значне заощадження бюджетних коштів (за даними Державної пенітенціарної служби лише на доставку підсудних осіб зі слідчих ізоляторів у 2011 році було витрачено понад 20 млн грн.), а й суттєво прискорює розгляд кримінальних справ.
Передбачається, що вже цього року системи відеоконференцзв’язку будуть уведені в експлуатацію в усіх апеляційних судах, частині районних судів та слідчих ізоляторах.
Беззаперечними є переваги й у запровадженні системи відеоконференцзв’язку під час розгляду справ у порядку адміністративного, цивільного та господарського судочинства.
Сумарна економія коштів після запровадження систем відеоконференцзв’язку в судах України становитиме, за нашими оцінками, понад 100 млн грн. на рік за рахунок зменшення витрат на доставку підсудних, відрядження учасників судового процесу.
Інновації для Феміди
Відповідно до закону «Про судоустрій і статус суддів» ДСАУ здійснює функції держателя Єдиного державного реєстру судових рішень та забезпечує його ведення.
Як відомо, закон «Про доступ до судових рішень» ухвалено з метою забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень та сприяння однаковому застосуванню законодавства. У 2011 році судами загальної юрисдикції на виконання вимог цього закону надіслано до реєстру 7128628 копій судових рішень. Загалом до реєстру на кінець 2011 року включено 20209579 рішень.
Окремо слід відзначити, що на базі технологій соціальних мереж була розроблена та впроваджена мережа «Феміда». З початком використання її сервісів суддівська спільнота отримала більше можливостей для спілкування, обміну думками та досвідом.
З метою розробки та впровадження прогресивних ідей у сфері організаційного забезпечення діяльності судів при ДСАУ створено робочу групу з питань інновацій. Наразі вона працює над створенням концепції автоматизації судової влади, удосконаленням ЄРСР, системи статистики, діловодства, документообігу та архівної роботи, а також опікується питаннями професійного розвитку й навчання в судовій сфері. Також розробляються стандарти функціонування суду, концепція єдиної інформаційної політики судової влади, аналізуються питання бюджетування та фінансування судів.
Розвиток за міжнародними стандартами
Особливу увагу було приділено роботі над проектом Стратегічного плану розвитку судової влади України, що проводилася за підтримки проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Україна: справедливе правосуддя». Проект цього документа був предметом обговорення в більшості областей України, у так званих фокус-групах. Питанням цього проекту була присвячена дводенна міжнародна конференція, яка проводилась у Києві.
Планується, що після схвалення запропонованої стратегії розвитку Радою суддів вона буде затверджена з’їздом суддів, що дозволить визначити майбутні спільні пріоритети в роботі органів судової влади.
ДСАУ взагалі проводить політику активної міжнародної співпраці. Зокрема, наші представники взяли участь у міжнародній конференції «Розробка стандартів функціонування суду» (Азіатсько-Тихоокеанська судова конференція, Сінгапур, жовтень 2010 року). Крім того, цього року в Гаазі (Нідерланди) відбулася п’ята міжнародна конференція «Проблема розвитку та підтримки міцної та справедливої судової системи в добу невизначеності». До її роботи долучилися представники близько 30 країн світу, включаючи й Україну.
ДСАУ активно співпрацює з міжнародними проектами, що опікуються питаннями належного здійснення правосуддя. Насамперед це проект Агентства США з міжнародного розвитку «Україна: справедливе правосуддя», а також проекти, які підтримуються Європейським Союзом, Канадою, Швейцарією та іншими країнами.
Аби впевнитися, що ми йдемо правильним шляхом, ДСАУ вирішила провести повномасштабну міжнародну конференцію, присвячену питанням судового адміністрування. Вона відбудеться 10—12 вересня в Києві. Вже майже півсотні наших колег із 20 країн світу підтвердили свою участь. США, Німеччина, Нідерланди, Австрія, Туреччина, Єгипет, Грузія, Казахстан, Молдова, Болгарія — це неповний перелік країн-учасниць.
До обговорення ми плануємо залучити не тільки багатьох представників органів української судової влади, Адміністрації Президента, Верховної Ради та Міністерства юстиції, а й громадськість, включаючи такі неурядові організації, як асоціації юристів, адвокатів, суддів, аналітичні центри, а також засоби масової інформації. Адже громадяни повинні отримати можливість узяти участь в обговоренні таких важливих, концептуальних речей судового адміністрування.
Під час конференції, зокрема, планується обговорити поточний стан справ та проблеми судового адміністрування в Україні, а також міжнародні стандарти в цій сфері. Учасникам заходу буде представлено міжнародні та українські інновації в судовому адмініструванні. За результатами зустрічі буде підготовлено рекомендації щодо наступних кроків для поліпшення якості судового адміністрування.
Отже, хоча протягом десятиріччя зроблено чимало, у майбутньому на нас чекають нові виклики у сфері організаційного забезпечення діяльності судів, на які, переконаний, ми зможемо знайти гідну відповідь.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.99 МБ)
Р.Кирилюк запевнив, що ДСАУ впоралася з поставленими завданнями.
Матеріали за темою
Коментарі
Если школы, детские сады собирают деньги на ремонты с родителей, а больницы с больных, то у судов нет такой возможности. Вот и стоят суды с дырявыми крышами, обшарпанные,да еще и сотрудники аппарата с…