Проведення медіації має стати обов’язковою умовою досудового врегулювання податкового спору.
У Верховній Раді хочуть повернутися до розгляду гучного питання про податковий компроміс. Юристи проаналізували підоснову пропонованої законодавчої ініціативи й дійшли висновку, що вона швидше нагадує податкову амністію, яка вигідна несумлінним платникам, а зміни було б доречно проводити з урахуванням європейського досвіду, зокрема впроваджуючи процедуру медіації.
На цей час у парламенті зареєстровано два відповідні законопроекти: №1071 народного депутата Олександра Долженкова й №1071-1 від групи депутатів на чолі з Оксаною Продан. Так, проектом №1071 пропонується встановити, що якщо протягом року з моменту набуття чинності законом податкові органи проведуть перевірку, встановлять порушення й перерахують податкові зобов’язання, то юридична та фізична особа, визнавши такі порушення, сплачує 15% від донарахованої суми та звільняється від відповідальності. А 85% — держава прощає.
У свою чергу проект №1071-1 пропонує, що протягом 90 днів з моменту набуття чинності законом платники податків можуть подати уточнювальні звіти щодо зобов’язань, які виникли до 1 квітня 2014 р., сплатити з донарахованих податків 5% і також отримати звільнення від відповідальності.
«Запропоновані заходи швидше схожі на податкову амністію, ніж на податковий компроміс. По-перше, вони мають тимчасовий характер, по-друге, передбачають прощення податкових боргів незалежно від причин, через які виникли недоплати (помилка бухгалтерії або умисні махінації), по-третє, дозволять короткочасно й частково наповнити бюджет за рахунок грошей, які раніше були приховані від податкових органів», — відзначив у коментарі «ЗіБ» керуючий партнер ЮК Prove Group Владислав Кочкаров.
Такий проект, припускають експерти, однозначно може бути вигідний конвертаційним центрам, які зможуть обілити свої компанії й уникнути відповідальності за злочини, які вони скоїли до цього моменту.
Що стосується великих і відомих компаній, то навряд чи вони скористаються таким механізмом. Адже потрібно буде визнати, що підприємства порушували податкове законодавство, а це суттєво вдарить по репутації, особливо тих підприємств, які намагаються торгувати своїми акціями на міжнародних біржах.
Проте найголовніше, що навіть якщо підприємства скористаються цим проектом, і між бізнесом та податковими органами буде досягнуто деякої точки «обнулення», це не вплине на майбутню сплату податків, оскільки в самій податковій системі, по суті, нічого не змінюється. Підприємства після закінчення строку застосування податкового компромісу знову почнуть усіма силами мінімізувати податкові зобов’язання й ухилятися від них.
У той же час застосування податкового компромісу як частини процедури медіації могло б істотно вплинути саме на майбутню дисципліну сплати податків навіть при нинішніх ставках і порядку сплати.
«Необхідно підкоригувати запропоновані законопроекти й доповнити їх положеннями про те, що проведення медіації є обов’язковою умовою досудового врегулювання податкового спору, без якої неможливо звернутися до суду. Таким чином, держава не бездумно прощатиме всі минулі борги, а введе процедуру, при якій ще до звернення до суду податкові органи та платники податків зможуть дійти компромісу щодо того, які суми зобов’язань повинні бути сплачені до бюджету беззастережно, а які можуть уважатися погашеними», — додав В.Кочкаров.
Також, на думку юристів, необхідно встановити, що внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань інформації про кримінальне провадження у справах, пов’язаних з ухиленням від сплати податків, допустиме виключно після того, як сторони в ході застосування процедури медіації не досягнуть компромісу.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!