Довіра до суду підвищується завдяки щирому спілкуванню та впровадженню нових технологій
Нещодавно, приймаючи присягу суддів, Президент Віктор Янукович уніс ініціативи щодо зміцнення авторитету судової гілки влади, підкресливши, що незалежна та законна діяльність системи органів правосуддя є основою для стабільного розвитку країни.
Доступність суду
Президент визначив основні напрями посилення авторитету суду відповідно до міжнародних стандартів, як-от: впровадження в діяльність судів сучасних інформаційних технологій, які б полегшили роботу законників; здійснення необхідних заходів щодо відкритості діяльності; удосконалення організації роботи апарату судів та створення належних умов для реалізації громадянами своїх прав. Тому першочерговими завданнями судових установ є забезпечення доступу громадян до інформації про засідання, створення безперешкодних можливостей отримання документів, ознайомлення з матеріалами справ тощо.
Статистичні показники діяльності судової гілки влади вказують на позитивні тенденції. Йдеться, зокрема про те, що оскаржують лише 10% рішень судів першої інстанції. Натомість статистика стосовно питання довіри до суду є негативною. Ми почали замислюватись над цими питаннями ще з моменту створення Вінницького окружного адміністративного суду у 2006 році.
Проаналізувавши критику, яка лунала на адресу установ і служителів Феміди, здійснивши моніторинг чинників, що впливають на рівень довіри та формують позитивний імідж суду, ми визначили основні та найважливіші фактори.
Разом із законністю та справедливістю рішень джерелом формування громадської думки про діяльність судів в Україні є й рівень задоволення чи невдоволеності учасників процесів функціонуванням судової системи. Це передусім те, чи комфортно себе почував громадянин у суді, чи повну та зрозумілу інформацію він отримав та чи вчасно вона була надана працівниками установи. Крім того, передумовою розуміння призначення обителей Феміди та підтримки їх суспільством є конструктивна взаємодія судів із представниками мас-медіа, адже ЗМІ є основним джерелом інформації. Задля підвищення рівня захищеності прав і свобод громадян та виправлення негативних тенденцій у сприйнятті роботи судової установи законники Вінницького апеляційного адміністративного суду запровадили інновації в організації роботи установи.
Один стіл для двох сторін
Суди повинні бути відкритими та доступними для громадян. А доступ до правосуддя вимагає усунення зайвих бар’єрів до послуг установ.
Не є таємницею, що задля виведення державних послуг на відкритий простір у розвинених та соціально орієнтованих країнах інституції державного значення розташовані в центрі міста, і це є стандартом. Саме тому першим кроком для підвищення громадської довіри та авторитетності судової гілки влади, на нашу думку, є зручне розміщення суду.
Очевидно, найголовніший фактор, що впливає на доступність та довіру до суду, — його вдала внутрішня організація. Адже можливість вільного доступу до публічних місць в установі, облаштованих необхідними зручностями та технічно придатних для отримання інформації, є одним із основних інструментів, які забезпечують продуктивну співпрацю відвідувачів та працівників апарату. Саме на це зверталася увага при облаштуванні приміщення ВААС. Принципи організації інтер’єру в залах судових засідань ВААС істотно відрізняються від тих, які всі звикли бачити досі: сторони в спорах сидять за спільним напівкруглим столом, що сприяє конструктивній співпраці та пошуку необхідного консенсусу. Так обладнано адміністративні суди в європейських країнах.
Однак цим новації не обмежуються — один із залів судового засідання ВААС оснащено веб-зв’язком, який дозволяє зменшити витрати та зблизити сторони, що територіально віддалені від суду апеляційної інстанції, адже юрисдикція ВААС поширюється на три області (Вінницьку, Хмельницьку та Чернівецьку). Проте ця ініціатива ще не закріплена на законодавчому рівні, тому наразі не може використовуватись.
З метою забезпечення належних умов перебування громадян у суді облаштовано зручні приміщення для очікування, де громадяни можуть підготувати документи, скориставшись електронними підказками за допомогою WI-FI зв’язку, системи діловодства тощо. Крім того, відвідувачі мають вільний доступ до їдальні, кулерів з питною водою, гардеробів та туалетних кімнат. Для ознайомлення зі справами в інформаційному відділі суду передбачено окрему кімнату з необхідною ксерокопіювальною технікою.
Задля налагодження зовнішніх зв’язків, зокрема належного інформування відвідувачів суду, ВААС забезпечив роботу відділів прийому та інформаційного відділу протягом усього робочого дня. Так, відвідувач може безперешкодно здати матеріали безпосередньо до суду та отримати будь-яку необхідну інформацію під час його роботи.
Для оптимізації комунікацій у суді функціонує телефон довіри в інформаційному відділі суду. Дзвінок до цього відділу завжди буде результативним для абонента, а звернення громадянина — оперативно задоволене, якщо запит належить до компетенції суду і співробітник уповноважений надавати відповідь. Завдяки функціонуванню телефону довіри триває діалог громадян та юридичних осіб із судом, і кожен охочий може висловити свою думку щодо покращення роботи суду.
ВААС у Facebook
Водночас у публічних місцях суду встановлено інформаційні монітори, на яких висвітлюється графік розгляду справ, інформація про роботу установи та судової гілки влади, правила поведінки в суді, права та обов’язки сторін у засіданні. У холі суду розміщено інформаційний кіоск, з допомогою чого забезпечується доступ до судових рішень, веб-сторінки суду тощо.
Разом із цим ВААС розробив власний веб-сайт. Це дає безліч можливостей для оптимізації робочого процесу не тільки працівникам суду, а й сторонам у справах та усім охочим.
Офіційне інтернет-представництво суду відіграє неабияку роль у реалізації принципу прозорості в діяльності судової гілки влади.
На сайті суду є такі розділи:
• «Сторінка відвідувача». Тут можна ознайомитись з порядком апеляційного розгляду справ та графіком розгляду адміністративних справ, орієнтуючись на прізвище судді-доповідача, або з допомогою використання календаря призначених справ. У цьому ж розділі передбачена можливість поставити запитання та отримати фахову відповідь;
• «Громадська приймальня» та «Контакти». Тут містяться реквізити для перерахунку державного мита та інформація про режим роботи, місцезнаходження та контакти інформаційного сектору суду;
• «Електронна бібліотека». Інтернет-представництво суду, де можна знайти актуальне галузеве законодавство.
• «Законодавча база». Відвідавши цей розділ сайту, сторони безперешкодно можуть увійти до Єдиного державного реєстру судових рішень — автоматизованої системи збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень, а також до юридично-інформаційної пошукової системи «Законодавство України».
Також ВААС створив свою сторінку в соціальній мережі Facebook. Це дає можливість не лише активніше інформувати громадськість про завдання, здобутки та проблеми адміністративного судочинства, а й налагодити конструктивне спілкування з користувачами соціальної мережі, що матиме значний вплив на ефективність роботи суду та сприятиме покращенню його діяльності.
Командна робота
Вжито дієві заходи з налагодження комунікації з представниками ЗМІ. Розуміючи, що діяльність щодо налагодження зв’язків потребує певних знань та навичок, є цілісною діяльністю, має формуватись на підставі як короткострокового планування заходів, так і завдяки стратегічному плануванню, у ВААС введено посаду прес-секретаря. До його обов’язків входить налагодження співпраці зі ЗМІ, проведення прес-конференцій, брифінгів, семінарів та інших комунікативних заходів. Крім того, на веб-сайті суду створено сторінку «Інформація для ЗМІ», яка постійно наповнюється актуальними прес-анонсами, інформаційними довідками тощо.
З метою забезпечення належної організації роботи апарату суду у ВААС створюються всі умови для злагодженої роботи співробітників, спрямованої на досягнення поставлених цілей. Управління установою здійснюється на основі взаєморозуміння, чіткої постановки завдань і контролю за їх виконанням.
Варто зауважити, що в обителі Феміди напрацьовано та розроблено кодекс поведінки працівника, де передбачено норми поведінки в різних комунікативних ситуаціях, особливості трудового розпорядку, етичні аспекти діяльності тощо.
Усі запроваджені інновації є результатом злагодженої командної роботи як суддів, так і працівників апарату. При цьому кожен працівник ВААС усвідомлює, що він надає судові послуги і що саме від їх якості залежить не лише рівень довіри громадян до установи, а й плата за його роботу, яка вираховується з податків, сплачених фізичними та юридичними особами.
Підвищення рівня поінформованості громадськості, спрощення процедур спілкування між сторонами в справах, з одного боку, та судами — з другого створює оптимальні умови для здійснення правосуддя з дотриманням розумних строків розгляду справ.
У ВААС неодноразово проводились опитування відвідувачів щодо довіри до суду й отримано досить високі результати — 84%. А це свідчить, що громадянин, який відвідував суд, довіряє йому.
Підсумовуючи все сказане та враховуючи власний досвід, підкреслимо, що запровадження інноваційних технологій у сфері обслуговування відвідувачів суду, злагоджена робота всіх працівників та врахування потреб суспільства дають позитивні результати й забезпечують формування оптимального рівня довіри з боку громадськості до судової системи. Саме тому вважаємо, що ініціативи В.Януковича в судовій сфері є вкрай необхідними на цьому етапі, оскільки це допоможе значно підвищити роль та місце суду в суспільстві, зміцнить авторитет судової гілки влади та репутацію нашої держави на міжнародному рівні.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 3.04 МБ)
Матеріали за темою
Коментарі
Дивлюсь на цей заголовок і плачу...